قم؛

اسکان یک میلیون مسافر نوروزی در قم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت:قم میزبان یک میلیون نفر در نوروز سال 96است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛رضایی گفت:، با اشاره به اینکه نوروز امسال با ولادت حضرت فاطمه(س) همزمان شده و نوروز متفاوتی را در پیش رو داریم، سازمان میراث فرهنگی به استان‌ها ابلاغ کرده است که این نوروز باید به دلیل ولادت این حضرت متفاوت از سال‌های دیگر باشد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: برای هر استانی یک شعار در ایام نوروز در نظر گرفته شده است و شعار استان قم «قم محور توسعه گردشگری زیارتی و مذهبی» انتخاب شده است.
 
وی با اشاره به موقعیت محوری جغرافیایی استان قم، تصریح کرد: تردد سالانه استان قم بیش از ۱۰۰ میلیون نفر است و سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر وارد قم می‌شوند که به لحاظ اقتصادی می‌تواند برای استان قم بسیار مفید باشد.
 
رضایی با اشاره به وجود بیش از ۴۴۰ امامزاده در استان قم، تأکید کرد: وجود فرزندان بلافصل ائمه در استان قم جایگاه استان را به عنوان یک شهر مذهبی در اذهان تثبیت کرده است که می‌توان از نعمات وجود این امامزادگان بسیار بهره برد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم خاطرنشان کرد: ظرفیت مذهبی و زیارتی در استان قم خیلی بالاست اما ظرفیت‌های بسیار دیگری وجود دارد که ناشناخته است و معرفی جاذبه‌های ناشناخته طبیعی و تاریخی استان امسال به عنوان خدمت متفاوت سازمان میراث فرهنگی در استان قم در نظر گرفته شده است.
 
وی با اشاره به تالاب‌های منحصر به فرد و دریاچه‌های حوض سلطان و نمک در استان قم، بیان کرد: کویر استان قم ظرفیت بسیار زیبایی برای جذب توریست و گردشگران خارجی است، خیلی از توریست‌ها قم را به این دید اصلاً نشناخته‌اند و لازم است که این ظرفیت‌ها شناسایی شود.
 
رضایی با اشاره به ۳۶۰ اثر تاریخی در سطح استان که ثبت ملی شده‌اند، بیان کرد: بزرگ‌ترین کاروانسرای ایران که به نام مادر کاروانسراها معروف شده است به نام کاروانسرای دیر گچین و تیمچه و خانه ملاصدرا از جمله آثار تاریخی شاخص استان قم است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به اهمیت نظارت بر قیمت‌های مجتمع‌های اقامتی و خدماتی، تصریح کرد: ستاد هماهنگی خدمات سفر در سطح کشور فعال است، در سطح استان هم با ریاست استاندار این ستاد فعال شده است که خدمات در کمیته‌های مختلف از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه ادامه پیدا خواهد کرد.
 
رضایی با اشاره به برپایی بازارچه‌های نوروزی برای عرضه صنایع دستی، تصریح کرد: از امروز بازارچه‌های نوروزی دایر شده است وتا ایام نوروز هم ادامه پیدا خواهد کرد، علاوه بر این نمایشگاه صنایع دستی از ۱۷ اسفندماه به مدت ۴ روز در بخش‌های مختلف تأسیسات گردشگری، صنایع وابسته، صنایع دستی و سوغات در محل دائمی نمایشگاه‌های استان قم فعال خواهد بود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه بازارهای نوروزی در مجتمع تجاری زمزم و مجتمع آب و تاب دایر خواهد شد، تأکید کرد: با هماهنگی صورت گرفته ۱۶ غرفه برای عرضه محصولات صنایع دستی در مجتمع تجاری زمزم سال اول رایگان، سال دوم با اجاره ماهانه ۱۵۰ هزار تومان و سال سوم با مبلغ ۲۵۰ هزار تومان در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به برپایی بازارچه ۱۰ غرفه‌ای صنایع دستی در هتل قم، تأکید کرد: مذاکراتی با شهرداری داشته‌ایم که در پارکینگ شرقی حرم هم یک نمایشگاه صنایع دستی در ایام نوروز دایر شود.
 
رضایی بر مشارکت بخش خصوصی در برگزاری این نمایشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: ۱۰ مرکز اطلاع رسانی در سطح شهر در ایام نوروز فعال خواهد بود و به ارائه اطلاعات به زائران و مسافران می‌پردازد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم به وضعیت اسکان زائران هم اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار تخت ثابت و ۴ الی ۵ هزار تخت برای مواقع اضطرار برای اسکان مسافران نوروزی در استان داریم.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۸۰۰ هزار نفر در ایام نوروز در استان قم ساکن شدند، بیان کرد: امسال از ظرفیت‌های آموزش و پرورش و امامزاده‌ها و اقامت‌های فرهنگی استفاده می‌کنیم، در هفته اول از ظرفیت آموزش و پرورش برای اسکان استفاده می‌شود و در هفته دوم آموزش و پرورش تنها فرهنگیان را اسکان خواهند داد و پیش بینی می‌کنیم که تا یک میلیون نفر اسکان زائر در این ایام انجام شود
 
رضایی با اشاره به رزو آنلاین توسط مسافران در ایام نوروز، تأکید کرد: مسافران می‌تواند در این مراکز اطلاع رسانی حضور داشته باشند و به صورت انلاین محل اسکان خود را رزرو کنند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به راه اندازی سایت قم - شهر، تصریح کرد: این سایت اماکن تاریخی و میراث استان قم را معرفی کرده است.
 
وی با اشاره به برگزاری طرح نوروزگاه در استان قم، افزود: نوروز به عنوان میراثی تاریخی در یونسکو ثبت جهانی شده است، سال گذشته ۱۲ استان موظف شدند که آیین‌های نوروزی را معرفی کنند و امسال به همه استان‌ها ابلاغ شده است که مناطقی را به عنوان نوروزگاه برقرار کرده وبه معرفی میراث نوروز بپردازند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با ااشاره به برگزاری تور قم گردی با مشارکت شهرداری، اظهار کرد: زائران می‌توانند توسط تورها به صورت رایگان از اماکن تاریخی و مذهبی استان قم دیدار کنند، علاوه بر این بیش از ۱۰۰ هزار نسخه نقشه گردشگری قم در خانه یزدان پناه و هتل قم توزیع خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در ۲۴ اسفندماه با مشارکت آموزش و پرورش طرح همیار گردشگری برگزار می‌شود، تصریح کرد: ۳۰۰ دانش آموز از مقاطع و در سنین مختلف آموزش داده می‌شوند و در این روز با کاورهای مخصوص پیام گردشگری را به مردم خواهند رساند و به تبلیغ گردشکری می‌پردازند.
 
 رضایی با اشاره به اینکه استان قم بهترین نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی پاک را در مجتمع‌های بین راهی کشور داراست، تأکید کرد: برخی از مجتمع‌های بین راهی ما مانند مجتمع مهر و ماه به خدمات ویژه وخاص می‌پردازند، بازدیدهای نظارتی از همین امروز با مشارکت مرکز بهداشت و اداره کل تعزیرات و اماکن نیروی انتظامی و ستاد اقامه نماز آغاز شده است و اگر نقصی بود تذکر داده می‌شود.
 
انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.