اصفهان؛

اپیدمی چاقی یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های کلیوی

اپیدمی چاقی یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های کلیوی و دیالیز است که فرد در چنین موقعی فشارخونش به بالا می‌رود می‌شود و در نهایت دچار بیماری دیابت می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شهرزاد شهیدی  امروز در نشست خبری گرامیداشت روز جهانی کلیه اظهار کرد: در حال حاضر بیمارستان‌های خورشید، امین و الزهرا درمان‌های مربوط به بیماری‌های کلیوی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی بیماری در خصوص بیماری‌های کلیوی وجود دارد، افزود: درمان قطعی دیالیز صرفاً پیوند است و این پیوند کلیه است که بیمار را از دیالیزی بودن نجات می‌دهد.

متخصص کلیه و فوق تخصص نفرولوژی با بیان اینکه آقایان بیشتر از خانم‌ها به بیماری دیالیزی مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: ممنوعیت پیوند بیماری‌های دیالیزی، مدت زمان ابتلای یک بیمار را به این بیماری افزایش می‌دهد.

وی تأکید کرد: شایع‌ترین علت بیماری‌های کلیوی و دیالیزی به ترتیب به دلیل دیابت، پرفشاری خون و مبتلا بودن بستگان به این بیماری‌ها است که آمار این بیماری‌ها به خصوص دیالیز همراه با افزایش آمار دیابت، در حال زیاد شدن است.

شهیدی خاطرنشان کرد: اپیدمی چاقی یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های کلیوی و دیالیز است که فرد در چنین موقعی فشارخونش به بالا می‌رود می‌شود و در نهایت دچار بیماری دیابت می‌شود.

وی با بیان اینکه با داروهای کم می‌توانیم آمار بسیاری از بیماری‌های کلیوی را کاهش دهیم، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر آمریکا آمار رشد بیماری‌های کلیوی متوقف شده است.

متخصص کلیه و فوق تخصص نفرولوژی گفت: بهداشت باید بیشتر در زمینه کلیه فعال شود تا رشد آمار بیماری‌های مربوط به کلیه به حداقل کاهش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه غربالگری در بیماری‌های مزمن بسیار مهم است، ابراز کرد: یک بیماری دیابتی حداقل هر 6 ماه یک‌بار باید آزمایش بدهند که این آزمایش‌ها بسیار در دسترس و ارزان قیمت هستند.

شهیدی با بیان اینکه هم‌چنین همه کسانی که با بیماری کلیوی دست و پنجه نرم می‌کنند باید آزمایش‌های مرتب را در دستورکار خود قرار دهند، گفت: کسانی که در بین بستگان خود بیماران کلیوی داشته‌اند حتماً باید آزمایش دهند و مورد غربالگری قرار گیرند.

متخصص کلیه و فوق تخصص نفرولوژی اظهار کرد: گروه‌های پرخطری در زمینه بیماری‌های کلیوی قرار دارند که از جمله آنان می‌توان به کسر وزن شدید پس از به دنیا آمدن نوزاد اشاره کرد.

شهیدی با بیان اینکه در سال 95 شورای پیوند کلیه در اصفهان راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز این شورا فعالیت‌های بسیار خوبی را در زمینه پیوند کلیه داشته است.

وی در رابطه با آمار مرگ مغزی در استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر آمار مرگ مغزی در استان اصفهان بسیار خوب است اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که پس از یقین کامل پزشکان از مرگ مغزی یک نفر، رضایت اهدای عضو فرد مرگ مغزی از طرف خانواده بسیار مشکل است چرا که به گفته‌های پزشک اعتماد ندارند.

متخصص کلیه و فوق تخصص نفرولوژی با اشاره به نقش صدا و سیما در خصوص اهدای عضو ابراز کرد: یک سریال در رابطه با اهدای عضو در ماه مبارک رمضان از رسانه ملی پخش شد که بعد از پخش این فیلم، به دلیل تغییر نگرش مردم در خصوص اهدای عضو آمار اهدای عضو در کل ایران به شدت افزایش یافت.

وی در رابطه با نقش ماءالشعیر در درمان سنگ کلیه بیان کرد: ماءالشعیر برای کلیه و سنگ کلیه اصلاً خوب نیست چرا که اغلب آن‌ها دارای قند هستند و خود قند باعث افزایش سنگ کلیه و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

شهیدی با بیان اینکه گاز موجود در ماءالشعیر و نوشابه‌ها سنگ کلیه را افزایش می‌دهند، گفت: هم‌چنین ماده غذایی جو دفع اسید را در ادرار زیاد می‌کند که در نتیجه سنگ کلیه افزایش می‌یابد.

وی در پایان با بیان اینکه بهترین مایع برای یک مریض سنگ کلیه، آب است، اظهار کرد: از آب می‌توان به بهترین دارو برای سنگ کلیه اشاره کرد.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.