با امضای تفاهمنامه مناطق نفت خیز جنوب و پرگاس؛

توسعه میادین کرنج و شادگان/ایران تامین کننده خوراک 4 میلیون بشکه ای فیلیپین می شود

مدیر دفترایران کنسرسیوم بین المللی پرگاس از انعقاد اولین تفاهم نامه همکاری با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به منظور توسعه میادین نفت وگاز شادگان و کرنج خبر داد.

به گزارش  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛مسعود بشارتی مدیر دفترایران کنسرسیوم بین المللی پرگاس در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت:هدف اصلی کنسرسیوم بین المللی پرگاس توسعه میادین نفت و گاز است،خوشحالیم که بعد از رفع تحریم ها با ورود به ایران،با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به منظور توسعه میادین شادگان و کرنج در نوامبر امسال تفاهم نامه همکاری منعقد کرده ایم.

وی با بیان اینکه برخی از پرگاس بعنوان یک شرکت یاد می کنند ،افزود:در واقع پرگاس کنسرسیوم مشتمل بر 15 شرکتی است که هریک فعالیت خاص خود را دارند، که شرکت هایی چون Agrنروژ ،Spect آمریکا و Pnocفیلیپین از جمله اعضای کنسرسیوم بین المللی پرگاس هستند.

مدیر دفترایران کنسرسیوم بین المللی پرگاس بیان داشت:کنسرسیوم پرگاس 2 سال پیش و به منظور توسعه میادین نفت و گاز خاورمیانه شکل گرفت که در این بین ایران بعنوان بهترین کشور انتخابی کنسرسیوم در نظر گرفته شد چراکه باقی کشورها به وسیله شرکت های بزرگ نفتی چون شل و توتال به نوعی اشغال شده و جایی برای کار نبود.

بشارتی ادامه داد:ایران بعد از برجام دروازه هایش را گشوده و تصمیم گیری کنسرسیوم هم این شد که در ابتدا ایران را بعنوان بازار هدف درنظر بگیرد.

وی در تشریح اقدامات شرکت های زیرمجموعه کنسرسیوم بین المللی پرگاس گفت:شرکت Agr  نروژ بیش از هزار مطالعه مخزن داشته ،بیش از 500 چاه حفر کرده و آموزشهایی نیز ارائه کرده است.

مدیر دفترایران کنسرسیوم بین المللی پرگاس ادامه داد:همچنین شرکت Scept بهترین پالایشگاه سازه دنیا محسوب می شود.

بشارتی بیان داشت:حضور شرکت ملی نفت فیلیپین به عنوان یکی از خریداران محصولات نفتی در کنسرسیوم باعث شده تا در انجام هر پروژه توسعه میدان نفتی و گازی، قبل از تولید،محصول به شرکت فوق  فروخته شود.

وی تصریح کرد:حضور شرکت هایی چون Stand hanson  و Gmp securityکانادابعنوان اعضای مالی به کنسرسیوم پرگاس قدرت مالی داده است.

مدیر دفترایران کنسرسیوم بین المللی پرگاس بااشاره به اینکه پیگیر mou (یادداشت تفاهم نامه) بین شرکت ملی نفت فیلیپین و ایران است،افزود:شرکت ملی نفت فیلیپین در حال ساخت پالایشگاهی 400 هزار بشکه ای روزانه است که تقریبا ماهانه 12 میلیون بشکه نفت نیاز دارد.

بشارتی ادامه داد:4 میلیون بشکه از این نفت مورد نیاز توسط شرکت روسنفت تامین و اکنون شرکت ملی نفت فیلیپین به دنبال تامین 8 میلیون خوراک باقی است که البته برسر 4 میلیون آن با شل در حال مذاکره است.

وی افزود:همچنین شرکت ملی نفت فیلیپین به منظور تامین 4 میلیون خوراک سوم  پالایشگاه مذکور به دنبال مذاکره با شرکت ملی نفت ایران( Nioc) است ،البته ممکن است تمام 8 میلیون خوراک مورد نیاز باقی مانده از طریق ایران تامین شود که معادل 260 هزار بشکه نفت روزانه خواهد بود.

ایران تأمین کننده LNG نیروگاه های فیلیپین می شود

مدیر دفتر ایران کنسرسیوم بین المللی پرگاس با بیان اینکه خوراک پالایشگاه در حال ساخت موجود در فیلیپین هم نفت سنگین و هم نفت سبک است افزود: هنوز برای تأمین خوراک، وارد مذاکره با ایران نشده ولی تصمیم انجام این اتفاق را گرفته ایم.

بشارتی بیان داشت: همچنین در حال مذاکره با ایران برای ساخت پلنت LNG هستیم، چراکه که شرکت ملی نفت فیلیپین مجبور است که نیروگاه های خود را به سمت سوخت های پاک تری از ذغال سنگ ببرد و در حال حاضر بهترین سوخت LNG است، بنابراین این شرکت تصمیم دارد تمامی نیروگاه های برقی خود را به سمت LNG ببرد و برای تحقق این امر یکی ازبهترین گزینه ها تأمین LNG از جانب ایران است.

وی گفت: کنسرسیوم بین المللی پرگاس پیگیر ساخت پلنت LNG در ایران است و حتی ممکن است  پیرو انجام امر در بخش بالادستی هم سرمایه گذاری کند و تولید خوراک پلنت LNG را هم انجام دهد، MOU ( یادداشت تفاهم نامه ها) هایی بین دو شرکت ایران و فیلیپین رد و بدل شده و امیدواریم اوایل سال جدید شمسی این موضوع اجرایی شود.

مدیر دفتر ایران کنسرسیوم بین المللی پرگاس ادامه داد: میزانی که در حال حاضر برای LNG ذکر شده دو میلیون تن در سال است ولی شرکت ملی نفت فیلیپین به دنبال تأسیس حداقل یک ترین 6 میلیون تنی است.

تفاهم نامه همکاری پرگاس با دانشگاه شریف برای توسعه میدان کوپال و انتقال تکنولوژی

بشارتی تاکید کرد: پرگاس در ایران در واقع می خواهد با حضورش نقش بازوی شرکت های E & P داخلی باشد که به همین منظور با دانشگاه شریف برای توسعه میدان کوپال MOU رد و بدل کرده ایم.

وی ادامه داد: همچنین درحال حاضر با شرکت نفت وگاز پرشیا که متولی توسعه میدان کوپال است در حال مذاکره ایم، ما هدفمان این است دانشگاه شریف به شکل انحصاری هاب انتقال تکنولوژی پروژه های کنسرسیوم پرگاس در ایران باشد یعنی ما موظفیم هر پروژه ای که در ایران اجرا می کنیم دانشگاه شریف را به عنوان مرکز انتقال تکنولوژی قراردهیم، در نظر داریم با دیگر شرکت های E &P هم همکاری داشته باشیم.

بشارتی گفت: تقریبا تمامی اعضای کنسرسیوم درتمام کشورهای خاورمیانه از جمله عراق، کویت و پاکسان فعالیت دارند ولی خود کنسرسیوم این طورنیست.

اگر تحریم ها بازگردد با استراتژی های خود از آن عبور خواهیم کرد

کالین رولین مدیر عامل شرکت کنسرسیوم پرگاس هم بیان داشت: میزان سرمایه گذاری های کنسرسیوم بین المللی پرگاس کاملا وابسته به پروژه ها بوده و ازنظر ما هرچه بیشتر باشد بهتر است، یکی از دلایلی که با شرکت AGR همکاری می کنیم این است که این شرکت به طراحی طرح های توسعه میدان پرداخته و بر اساس آن میان سرمایه گذاری ما مشخص می شود اگر انتظارات ما در ایران برآورده شود حتما سرمایه گذاری هایی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در فرمت E&P در قالب شرکت های داخلی ورود پیدا خواهیم کرد و مستقیما وارد IPC نخواهیم شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر بازگشت تحریم ها و حضور آنها در ایران گفت: اگر تحریم ها بازگردد با استراتژی های خود از آن عبور خواهیم کرد، ما حتی قبل از اینکه تحریم ها لغو شود در ایران به طور غیر مستقیم حضور داشته و فعالیت می کردیم، پرگاس یک کنسرسیوم انعطاف پذیر دینامیک و با قابلیت سازگار پذیری بالایی است، بنابراین می توانیم در شرایط مختلف سناریوای برای حضور داشته باشیم، نگران بازگشت تحریم ها نیستیم.

گفت: درحال حاضر فضایی حاکم است که بسیاری از رقبای آمریکایی از رقابت بازگشتند و اکنون فضای بهتری برای حضور در ایران وجود دارد: بیشتری سرمایه داران اروپایی و کانادایی علاقه مند سرمایه گذاری در ایران هستند.

نایجر والت مدیر دفتر انگلستان AGRهم گفت: AGR کمپانی مطالعات صعب العرضی و مدیریت حفر است، کمپانی های E&P به AGR مراجعه کرده و ما طرح مطالعات توسعه و سایر مطالعات مورد نیاز را برایشان انجام می دهیم، بنابراین AGR در تولید نفت از یک میدان از طریق شرکت های E&P که مشغول به کار هستند ورود پیدا می کند، بنابراین تجربه این کار ما را ملزم به ورود به کنسرسیوم پرگاس کرد تا در کنار همه اعضا نقش مدیر E&P را اجرا کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار