اصفهان؛

هدف نهاییم در مسیر قرآن رسیدن به کمال انسانیت است

گفتگوی سین جیمی باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان با نظامی موفقی است که با حافظ قرآنی کریم به درجات معنوی خود افزوده و هدفش رسیدن به کمال انسانیت است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حفظ قرآن کریم موجب انس با آيات الهي مي شود؛ به همین منظورحافظ قرآن کریم نیز بايد براي تثبيت محفوظات قرآنياش روزي چند بار به قرائت قرآن کریم بپردازد.

ياد خدا تأثير بسزايي در روان آدمي دارد و دل در پرتو آن آرام ميگيرد. خداوند متعال ميفرمايد: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ
الْقُلُوبُ» «آگاه باش كه دلها با ياد خدا آرام ميگيرد.» يكي از نامهاي قرآن، ذكر است. تلاوت و حفظ قرآن کریم نوعي ذكر خداوند است كه انسان در پرتو آن از هجوم بسياري از فشارهاي رواني و اضطرابات دروني مصون ميماند.

قرآن کریم زيباترين، دقيق ترين، عميقترين و با نفوذترين كتاب شمرده ميشودو امام سجاد ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: اگر همه ي مردم روي زمين از دنيا بروند، تا وقتي قرآن کریم با من است، از هيچ چيز وحشت ندارم.
مهمترين اثر حفظ قرآن کریم درك بهتر آن است. حافظ به سبب تسلّط بر همه ي آيات، ارتباط آنها را نيك در مييابد و در پرتو آن دركي بهتر و درستتر از قرآن کریم به دست ميآورد.

يكي از امتيازات قرآن کریم آن است كه تلاوت و به خاطر سپردنش سبب تقويت روح و حافظه ي حافظ ميشود. در روايات آمده است كه قرائت قرآن کریم به افزايش حافظه ميانجامد.

از آن جا كه حفظ اين كتاب آسماني به تكرار پيوسته و قرائت زياد آن وابسته است، ميتوان گفت حفظ قرآن کریم حافظه را فزوني ميبخشد.

سین : لطفا خودتان را معرفی کنید؟

جیم: حسین اسلامی هستم در شهرستان فریدن از توابع استان اصفهان و در خانواده مذهبی به دنیا آمدم در سال 81 به استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در آمدم و دارای 2 فرزند می باشم.

سین : حفظ قرآن کریم را از چه سالی شروع کردید و مشوق شما چه کسی بود؟

جیم :در سال 1386 شروع به حفظ قرَآن کریم نمودم و با عنایت خداوند موفق شدم در سال 89 حفظ قرآن را به اتمام برسانم. در این مدت از حضور اساتید و حافظان شهر از جمله استاد همدانیان بهره مند گردیدم . علاقه به حفظ قرآن از کودکی و با شرکت در جلسات قرآن که پدرم استاد آن بودند در من شکل گرفت و می توان گفت خانواده بیشترین تاثیر را ایجاد انگیزه برای بنده داشته است. مشوق من در این زمینه پدر و دوستان قرآنی بوده اند و من از این نظر سپاسگذار شان هستم .

هدف نهاییم در مسیر قرآن رسیدن به کمال انسانیت است

سین: آیا فرزندانتان به حفظ قرآن علاقمند شدند ؟

جیم: سن فرزندان من هنوز کم است ولی بزرگترین دغدغه من قدم گذاشتن آنان در راه معنویت و انس بیشتر آنان با قرآن است .

سین: از آیات مختلف قرآن که حفظ هستید کدامش را بارها تکرار می کنید و به نظرتون کاربردی در زندگی امروز بیشتره داره؟

جیم: در پایان هر نمازی این آیه را می خوانم سوره طلاق آیه 2 وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکِّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرا .

و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هرکس برخدا بر خدا توکل کند خدا امر او را کفایت می کند، خداوند فرمان خود را انجام می رساند به یقین خدا برای هرچیزی اندازه ایی قرار داده است . البته به اعتقاد من تمام آیات قرآن نور است .

سین: قبل از شرکت در مسابقه چه قدر زمان برای تمرین کردن و حفظ کردن قرآن می گذارید ؟

جیم: در زمان مسابقات روزی 5 تا 7 جز قرآن مرور می کنم ولی در روزهای عادی معمولا 3 جزء

سین: زمانی که در حال حفظ قرآن برای شرکت در مسابقه هستید چه کسی حمایتتون می کند؟

جیم: همسرم با صبر و تحمل شیرین کمک را به بنده می کند و همیشه سپاسگزار ایشان هستم.

سین : تا کنون چه مقام هایی در چه مسابقاتی بدست آوردید به تفکیک نام ببرید ؟

جیم:دو دوره کسب رتبه اول مسابقات نیروی زمینی

دو دوره کسب رتبه دوم نیروی زمینی

سه دوره کسب رتبه اول نیروی زمینی

یک دوره رتبه دوم ارتش جمهوری اسلامی

یک دوره رتبه اول ارتش جمهوری اسلامی

رتبه اول مسابقات اوقاف شهرستانی

رتبه چهارم مسابقات اوقاف استانی

حضور در مرحله نیمه نهایی مسابقات اوقاف کشوری سال 1395

سین: قرآن چه تاثیری در زندگی شخصی شما دارد و اینکه شغل شما نظامی است تداخلی نداشته؟

قرآن در تمام شئون زندگی من تاثیر گذار بوده و از روابط خانوادگی تا روابط کاری همواره راه گشای مشکلات من بوده و با توجه به اینکه فعالیت فرد در محفوظات بیشتر می شود، کارایی آن نیز بالاتر می رود و در خلاقیت و نوآوری تاثیر گذار است .

سین : به غیر از حفظ در رشته های دیگری نیز شرکت کردید توضیح دهید؟

جیم: رشته حفظ یک رشته جامع است و شامل ترتیل خوانی و قرائت نیز می گردد. حتی حافظ می تواند یک مفسر بسیار مسلط و توانا باشد.

سین :به غیر از شرکت در مسابقات ارتش در مسابقات حفظ قرآن دیگری شرکت کردید ؟

جیم :در مسابقات اوقاف و امور خیریه کشوری و همچنین مسابقات خانواده های بنیاد شهید و امور ایثارگران شرکت نموده ام

سین :پس از کسب رتبه برتر قرآنی چه احساسی به شما دست می ده ؟

جیم :کسب رتبه سبب بالا رفتن اعتماد به نفس می شود ولی مسابقات به جز کسب رتبه و مقام باعث آشنایی با انسان های وارسته و فعال در زمینه های قرآنی و به اصطلاح به دوستان قرآنی می گرود.

سین :چه قدر انس با قرآن کریم به کسانی که هم رده شما در یگان نظامی هستند توصیه می کنید؟

جیم :من همواره دوستانم را به این راه تشویق می کنم و تا حدودی موفق نیز بوده ام شاید بیش از 20 نفر از دوستانم با بنده در خصوص قرآن و حفظ در تماس هستند و در این زمینه توفیقاتی داشته اند.

سین : اولین مسابقه قرآنی که شرکت کردید را خاطرتون هست توضیح دهید؟

جیم : در سال 90 برای اولین بار در مسابقات قرآن نیروی زمینی ارتش شرکت کردم و همان سال حائز رتبه اول مسابقات مناطق و سوم نیروی زمینی شدم.

سین : هدف نهایی شما در این راه چیست؟

جیم : هدف نهاییم رسیدن به حد والای استعداد های معنوی و در واقع رسیدن به کمال انسانیت است و آن چیزی که ائمه معصومین از ما انتظار دارند.

سین :توصیه شما به جوانان که تازه می خواهند اینم سیر را شروع کنند چیست؟

جیم : توصیه می کنم در این راه وارد شوند با قرآن انس بگیرند و دنبال حل مشکلات خود در رابطه با خدا بگردند و گرفتار موجودات ضعیف تر از خود نباشد. در این راه حلاوت و شیرینی وجود دارد که در کمتر جایی پیدا می شود.

کلام پایانی:

به اعتقاد من قرآن نوری در راه شما قرار می دهد که کمتر اشتباه می کنید صبر و تحمل را بیشتر میر کند و دنیا برای شما کوچک می شود صحبت هایتان پخته تر می شود. روحتان بزرگ و قلبتان وسیع می شود .



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.