کرمانشاه؛

غنی کردن پوشش گیاهی هدرفت آب کاهش می دهد

جنگل‌ها با سرعت بسیار زیادی در حال نابودی هستند که این موضوع نگران‌کننده است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: جنگل‌ها با سرعت بسیار زیادی در حال نابودی هستند که این موضوع نگران‌کننده است.

مراد شیخ ویسی گفت:بخش عمده‌ای از نقاط زیستی کشور در مناطق بیابانی قرار گرفته‌ و همین مسئله اهمیت توسعه فضای سبز، درختکاری و حفظ جنگل‌ها و مراتع را در استان بیشتر می‌کند.

شیخ‌ویسی منشاء تمامی مشکلات زیست‌محیطی دنیا را تخریب منابع طبیعی و سرزمینی عنوان کرد و افزود: تغییر اقلیم، افزایش دمای هوا، کمبود آب‌شیرین، فرسایش خاک و بروز پدیده ریزگردها مهمترین مشکلات زیست‌محیطی امروز کره زمین هستند.

وی در ادامه میزان فرسایش سالانه خاک در کشور ما را از متوسط آسیا که پنج تن در هکتاراست بیشتر دانست و افزود: میانگین سالانه فرسایش خاک در کشور ما 16 تن در هکتار است.

وی از خاک به عنوان هویت و منبع تولید مواد غذایی یاد و تصریح کرد: آمارها حاکی از این است که در 30 سال گذشته یک سوم منابع تولید مواد غذایی در دنیا به خاطر فرسایش خاک کاهش یافته است، زیرا خاک منبع و بستر کشاورزی است.


شیخ‌ویسی با اشاره به آمار 65 تا 70 درصدی تبخیر در کشور، دو عامل باد و آفتاب را در تشدید پدیده تبخیر اثرگذار دانست و افزود: پوشش گیاهی غنی باعث افزایش میزان ذخیره آب و کاهش میزان تبخیر می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بخش زیادی از نزولات جوی استان به صورت روان آب از دسترس خارج می شود، افزود: با غنی کردن پوشش گیاهی می توان مانع از هدرفت حجم زیادی از آب شد.

وی متوسط فرسایش خاک در استان کرمانشاه را 11.5 تن در هکتار در سال عنوان کرد و افزود: استان کرمانشاه از این نظر وضعیت بهتری در مقایسه با کشور دارد.

شیخ‌ویسی افزود: در برنامه ششم توسعه اجرای عملیات آبخیزداری و تقویت پوشش گیاهی در استان دنبال خواهد شد، به نحویکه فرسایش خاک در استان باید به نصف و حدود شش تن در هکتار کاهش پیدا کند.

وی در ادامه از منابع آبی به عنوان یک عنصر مهم یاد کرد و افزود: 40 درصد منابع آب کشور از زاگرس تامین می‌شود که این مهم بیش از هرچیز به دلیل پوشش گیاهی زاگرس است.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار