حمایت مراجع و علما از آیت الله شیخ عیسی قاسم و ملت بحرین

تعدادی از مراجع عظام تقلید و علما تعرض به علما و شیعیان بحرین را محکوم کردند.

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛حضرت آیت الله خامنه‌ای مسئله پیش آمده در بحرین را ماجرای حاکمیت جائرانه‌ یک اقلیت مستکبر خودخواه بر یک اکثریت گسترده خواندند.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی تعرض حاکمان بحرین به عالم مجاهد شیخ عیسی قاسم را نشانه‌ بلاهت آنها دانستند و تاکید کردند: شیخ عیسی قاسم فردی است که تا وقتی می‌توانست با مردم بحرین حرف بزند، آنها را از حرکات تند و مسلحانه منع می‌کرد، اما حاکمان بحرین متوجه نیستند که تعرض به این عالم مجاهد به معنای برداشتن مانع از مقابل جوانان حماسی و پرشور بحرین برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است. 
 
مراجع عظام تقلید و علما، همواره اعلام همبستگی خود را با آیت الله عیسی قاسم رهبر دینی بحرین و ملت این کشور اعلام و تعرض به علما و شیعیان بحرین را محکوم کردند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: اخیرا آل خلیفه تصمیم گرفته که تصمیمات شدیدی برای مردم انقلابی بحرین و به خصوص شیخ عیسی قاسم بگیرد. 
 
وی با هشدار به آل خلیفه بیان کرد: شما باید از سرنوشت شاه ایران و قذافی‌ها عبرت بگیرید، روزی هم در انتظار شما است که انتقام خون‌های به ناحق ریخته را پس می دهید.
 
آیت الله العظمی  صافی گلپایگانی نیز در این خصوص گفت: اینجانب سلب تابعیت عالم بزرگ دینی حضرت شیخ عیسی قاسم را محکوم کرده و از علمای بزرگ اسلام و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌خواهم که نسبت به این عمل زشت و خلاف انسانیت سکوت نکرده و برای رفع این تصمیم نابخردانه که عواقب وخیمی را در بر دارد ، اقدام سریع کنند.
 
آیت الله العظمی سبحانی نیز  بیان کرد: شیخ عیسی قاسم مایه قوت شیعه و عمودی برای تشیع است، باید به هر صورت ممکن حفظ شود ، اگر در بحرین بودم حتما می رفتم و همراه با تحصن کنندگان در منزل آیت الله عیسی قاسم می نشستم.
 
آیت الله العظمی جوادی آملی از علمای برجسته و فاضل جهان اسلام در سخنانی به حمایت از آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین پرداختند.
 
وی  تاکید کردند: اوضاع منطقه (محاصره شده) الدراز بحرین جز با قیام و شهادت به رهبری آیت الله عیسی قاسم تصحیح نمی شود.
 
آیت الله العظمی سیستانی خطاب به آیت الله قاسم تأکید کرد: جایگاه شما در دل ها است و آنچه پیش آمده، ضرری برایتان ندارد .
 
وی از تلاش‌های آیت الله عیسی قاسم در دفاع مسالمت‌آمیز از حقوق مردم بحرین تقدیر کرد .

مرجع تقلید با دعا برای سلامت شیخ عیسی قاسم و همه برادران مومن بحرینی، تأکید کرد: شیخ عیسی قاسم همه تلاش خود را برای خدمت به مردم بحرین و دفاع از خواسته‌های به‌ حق آنان به کار می گیرد .
 
آیت الله العظمی حکیم از علمای برجسته عراق گفت: ما نسبت به وضعیت آیت الله عیسی قاسم بسیار نگران هستیم و از حاکم بحرین می‌خواهیم تا از تعرض به آیت الله قاسم و ملت مومن بحرین دست بردارد.
 
آیت الله حائری خاطرنشان کرد: امروز، دفاع از اسلام، رهبری و مرجعیت آن در بحرین از مهم‌ترین وظایف دینی است، بر هر مؤمنی واجب است  در راه حفظ اسلام، دفاع از مقدسات و آیت ‌الله عیسی قاسم تلاش نماید و ایشان را از مکرهای آل خلیفه به طرق حکیمانه حفظ کند.
 
استادحوزه علمیه قم در این اطلاعیه تصریح کرد: هر کسی در ادای این تکلیف متحمل آزار و اذیتی شود اجرش در نزد خداوند محفوظ است.
 
آیت الله  حائری یزدی تصریح کرد: شیخ عیسی قاسم از قوی‌ترین و عزیزترین علما در نزد من است و گواهی می‌دهم که ایشان به دست من به درجه اجتهاد کامل نائل شده است.
 
آیت الله مدرسی افزود: فشار حکومت بحرین به آیت الله شیخ عیسی قاسم، موجب افزایش فتنه طائفه‎ای در منطقه می‎شود ، ما باید فشار را بر حکومت آل‎خلیفه افزایش دهیم تا از اقدام‎های خود دست برداشته به مقام مراجع دینی و علما احترام بگذارند.
 
آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: به جایگاه بزرگ اسلامی و ملی آیت الله عیسی قاسم افتخار می کند، آیت الله عیسی قاسم نمادی برای مذهب تشیع، اسلام و امت اسلامی است و این مرد برجسته، نقش بزرگی را ایفا می کند.
 
استاد حوزه علمیه قم با محکومیت تعدی به آیت الله عیسی قاسم، اعلام آمادگی کرد که هر کاری  برای دفاع از آیت الله عیسی قاسم و رفع مظلومیت از وی لازم است، انجام دهد.
 
آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: شیخ عیسی قاسم سمبل انبیاء و اولیاء در راه، روش، ‌سلوک و اخلاق است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرط پیروزی را صبر و استقامت دانست و تأکید کرد: بی شک محنت و رنج ملت بحرین طولی نخواهد کشید و با از بین رفتن باطل، حق در بحرین پیروز خواهد شد.
 
آیت الله اعرافی گفت: ما  وظیفه دینی و حوزوی‌مان می‌دانیم که از مردم بحرین و آیت الله شیخ عیسی قاسم حمایت کنیم ، امیدوارم این تلاش ها و پیگیری ها به نتیجه برسد و مردم بحرین، روی آزادی را به خود ببینند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه  پیگیری وضعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم را از وظایف مرکز مدیریت حوزه و جامعه المصطفی دانست و تصریح کرد: رهبر شیعیان بحرین نه تنها در بحرین، بلکه در منطقه، نماد مقاومت و پایداری است و اکنون مردم بحرین در صف اول مقاومت قرار دارند و لذا وظیفه ما است که از جنبش مردمی حمایت کنیم و در حد توان تلاش می کنیم .
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.