شاهرود;

شهرستان شاهرود در یک نگاه + تصاویر

شاهرود، یکی از شهرهای استان سمنان و دارای اقلیم های متفاوت و بزرگترین پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده را در خود جای داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مهدی قاسمی کارشناس ارشد توریسم ادراه میراث فرهنگی شاهرود در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که شهرستان شاهرود علاوه بر 8 منطقه نمونه گردشگری (ابر، اولنگ، خوش ییلاق، مجن وآبشار تنگه داستان، فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ، جنگل قطری، منطقه رضا آباد، زیستکره توران) و 8 روستای هدف گردشگری(روستاهای: ابر، ابرسج، تاش، قلعه نو خرقان، طرود، زمان آباد، قلعه بالا، رضا آباد) و یک شهر نمونه گردشگری (بسطام) دارای جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوانی است گفت: جنگل ابر از زیباترین چشم اندازهای طبیعی کشور و حتی جهان محسوب می شود و اوج مناظر طبیعی شاهرود را می توان در کوه ابر و قطری مشاهده نمود که حدود 45 دقیقه با شاهرود فاصله دارد .

 شهرستان شاهرود در یک نگاه + تصاویر
 
وی افزود : مناطق حفاظت شده خوارتوران و خوش ییلاق با حیات وحش نادر همچون یوزپلنگ، گورخر ایرانی و زاغ بور از پتانسیل های مهم توسعه گردشگری در شهرستان به شمار می روند.

قاسمی با اشاره به این که توران با یک میلیون 863 هزار هکتار بزرگ ترین منطقه ی حفاظت شده ی ایران است که هنوز گونه های کمیاب و با ارزش یوزپلنگ آسیایی ، گوره خر آسیایی ، جبیر ، زاغ بور و هوبره که در خیلی از مناطق به کلی از بین رفته یا در خطر نابودی است ولی در منطقه توران یافت می شود افزود : زیستگاه های ماجراد ، نعلو ، پروبال ، شتر کوه ، تیر کوه  ، غریبه ، اشنگ ، کوه  پیغمبر ، شوراب الکالم، گورخان و چشمه اسب هنوز مناطقی بسیار غنی از انواع وحوش و پرندگان است.  

 شهرستان شاهرود در یک نگاه + تصاویر
 
وی با اشاره به ویژگی های روستاهای استان سمنان گفت : رضا آباد روستایی شگرف واقع در منطقه توران و محصور در بین رمل های روان با مردمانی خون گرم و سرپنجه هایی هنرمند گردشگران طبیعت دوست را بسوی خود می خواند و می تواند به راحتی گزینه ای مناسب برای جایگزینی تورهای دبی باشدو ازمهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه تپه های ماسه ای به اشکال مختلف، سیاه چادر عشایری و نقوش بافته های زنان ایل است.

 روستای طرود در مسیر راه ارتباطی شاهرود به اصفهان و درگوشه جنوب غربی منطقه توران که بر لبه کویر نمک قرار گرفته است و با وجود رمل های بسیار زیبا و نخلستانی بی بدیل در دل این استان و نیز بقعه متبرکه پیر مردان بر فراز کوهی بلند و زیبایی کویر با آسمان پر ستاره، هر گردشگری را مجذوب خود می نماید.
 
 شهرستان شاهرود در یک نگاه + تصاویر
 
قاسمی اظهار داشت :  روستاي كوهپايه اي قلعه بالا، با مجموعه كم نظيري از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي پیرامون خود یکی از هدف های سفر گردشگران است.

روستای قلعه نو خرقان که علاوه بر نزدیکی به جاذبه های فراوان با وجود آرامگاه عارف بزرگ و نامی ایران زمین شیخ ابوالحسن خرقانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای در زمینه گردشگری برخوردار بوده و می تواند با برنامه ریزی مناسب مورد توجه و اقبال گردشگران بسیاری قرار گیرد.

 شهرستان شاهرود در یک نگاه + تصاویر
 
قاسمی کارشناس ارشد توریسم ادراه میراث فرهنگی شاهرود  با اشاره به این که 128 اثر تاریخی در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیده که از این تعداد بیش از 58  اثر شامل بناهای تاریخی است گفت : برخی از این آثار ارزشمند عبارتند از مجموعه تاریخی بسطام، 2 کاروانسرای مسیر جاده ابریشم همچون کاروانسراهای دهملا و بدشت ، بافت پلکانی شهر مُجِن، بازارشاهرود، تپه های تاریخی و ... و  از ُبعد جاذبه های معنوی و فرهنگی می توان به وجود مقابر عرفای بزرگی چون سلطان العارفین بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی و شاعران بزرگی چون فروغی بسطامی در این خطه اشاره نمود.

شهرستان شاهرود در یک نگاه + تصاویر 

قاسمی افزود:  میراث معنوی شامل آیین ها، زبان ها و ادبیات شفاهی، موسیقی قومی، نمایش های عامیانه، فنون بومی، دانش سنتی در حوزه های مختلف و دانش های مربوط به طبیعت و کیهان است.

وی گفت: رسم عیدانه در شاهرود، آیین چلچلا در مجن، گل هاکنی در مجن، دست بافته های سنتی کلاته خیج، نخل گردانی در شاهرود، ایین طوق بندان (علم گردانی) در شاهرود، شو خوانی (سحر خوانی)در شاهرود، آیین شمع و چراغ در تکایای شاهرود، تهیه آب دعا در شاهرود، دوخت کیسه مراد در شاهرود  برخی از نمونه های میراث معنوی شهرستان شاهرود که در فهرست آثار ملموس ملی به ثبت رسیده و در زمره جاذبه های گردشگری منطقه قرار دارد.

شهرستان شاهرود در یک نگاه + تصاویر
وی اظهار داشت : از مهمترين سوغات شاهرود مي توان از قيسي، برگه زردآلو، انگور، آبنبات و نان کاک نام برد كه به خاطر كيفيت و تنوع نه تنها مورد توجه مسافران قرار مي گيرد بلكه صادرات آن نيز چشمگير است.

 شهرستان شاهرود در یک نگاه + تصاویر
 
گفتنی است ، تنوع اقلیمی این شهرستان به قدری آشکار است که کوتاه ترین فاصله کویر تا جنگل در این شهرستان قراردارد، به طوري كه با طیّ مسافت کوتاهی در حدود 45 كيلومتر از شاهرود به سمت شمال به جنگل های هیرکانی ابر با زیباترین چشم انداز ها (کهن ترین جنگل جهان) می رسیم و با طيّ همين مسافت به سمت جنوب به کویر و زیبایی های منطقه چاه جام و در نهایت به طرود و نخلستان های آن می رسیم که مردم آن منطقه به شتر داری اشتغال دارند.

 این گوناگوني اقلیم درکنارتنوع اقوام و گروه های مختلف قومی و زبانی، ویژگی و قابلیت توسعه گردشگری را در این شهرستان رقم زده است.

شاهرود با قرار گرفتن در بین مسیر تهران- مشهد و نیز همجواری با استان های مرکزی و شمالی کشور یکی از مراکز اکوتوریسم ایران شناخته مي شود.

این شهرستان در جهات مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و اکوتوریسم از قابلیت های منحصر بفردی برخوردار است و گذر میلیون ها زائرحضرت ثامن الحجج(ع) از این محور ارتباطی درطول سال لزوم برنامه ریزی دقیق در این ارتباط را گوشزد می نماید.
 
 شهرستان شاهرود در یک نگاه + تصاویر
 انتهای پیام / ذ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار