باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

دردسرهای تصمیمات ترامپ برای آمریکا

فرمان‌های جنجالی ترامپ از همان ابتدای حضورش در کاخ سفید تنش‌هایی را در جامعه جهانی و داخل آمریک بوجود آورد که بیش از پیش نظام حاکمیتی آمریکا را در افکار عمومی منفور کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قریب به دو ماه است که از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد و فرمان‌های جنجالی وی از همان ابتدا تنش‌هایی را در جامعه جهانی و داخل آمریک بوجود آورد که بیش از پیش نظام حاکمیتی آمریکا را در افکار عمومی منفور کرد.
 
یکی از تنش‌هایی که با حضور ترامپ در کاخ سفید بوجود آمد فرمان مهاجرتی او بود که محدود کردن 7 کشور در سفرهایشان به آمریکا در آن پیگیری شد این فرمان ابتدا با مخالفت شدید قوه قضائیه آمریکا مواجه شد تا به لغو آن منجر شد. اما این پایان کار نبود؛ چرا که رئیس جمهور تندروی آمریکا تلاش کرد تا با تحقیر و توهین به قاضی لغو کننده حکمش او را از میدان به در کند و در توئیتری با این عنوان وی را "به اصطلاح قاضی" خطاب کرد.
 
این جمهوریخواه تازه به قدرت رسیده اما از تلاشش برای فتنه انگیزی دست بر نداشت و فرمان دوم خود را با ایجاد ممنوعیت برای 6 کشور صادر کرد. حال رئیس باصطلاح دولت آمریکا مانده و دستوراتی که با قوانین قضایی آمریکا همخوانی ندارد. 
 
دادستان هاوایی، به عنوان نخستین ایالتی که فرمان دوم پرزیدنت را به چالش می‌کشد در حساب توییتری خود فرمان جدید رییس جمهور را مشابه فرمان قبلی وی ارزیابی کرد. دو چین، دادستان عمومی هاوایی با اشاره به فرمان جدید که قرار است از شانزدهم مارس اجرایی شود، گفته است: «چیزی که اساسا در این فرمان شاهدش هستیم یک ممنوعیت کلی برای اتباع شش کشور است که در فرمان قبلی شامل هفت ملت می‌شد. مشکل اصلی این است که فرمانی علیه برخی ملت‌ها صادر شده که مبنایش بر اساس تابعیت یا ترکه یا مذهب آنهاست. این مقام مسئول با این توضیح که چنین فرمانی به سیستم آموزشی، تجارت و زندگی شهروندان آسیب می‌زند، خواستار توقف فرمان دوم است.

مقام‌های کاخ سفید نیز با توجیهاتی خنده‌دارتر از اقدام اولیه خود سعی می‌کنند با جدا کردن ملت و نظام ایران بر رفتارهای سخیف و غیر دیپلماتیک خود سرپوش بگذارند لذا اعلام می‌کنند که این اقدام برای تنبیه دولت ایران صورت گرفته و هدف آن مردم ایران نیست! اما سیاستمداران آمریکایی بدون توجه به اینکه نتیجه چنین فرمان‌هایی نه تنها این کشور را دچار آسیب‌های جدی سیاسی خواهد کرد، قدرت علمی و دیپلماسی عمومی آن را نیز هدف قرار می‌دهد و همین موضوع بر قدرت اقتصادی این کشور نیز تاثیر خواهد گذاشت که واشنگتن باید عواقب آن را بپذیرد.

روزنامه هافینگتون پست در تحلیلی در انتقاد از فرمان مهاجرتی جدید ترامپ می‌نویسد: با این فرمان ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، سرکرده طالبان و ایمن الظواهری، سرکرده القاعده همگی می‌‌توانند از سفارتخانه‌های آمریکا درخواست روادید بدهند، اما دانشجویان ایرانی دوره دکتری نه! با این فرمان مهاجرتی کودکان پناهجوی سوریه، دانشجویان دکتری تخصصی ایران و امدادگران سومالی و سودانی همگی از درخواست روادید آمریکا منع می‌شوند. این روزنامه غربی نیز این موضوع را که ترامپ بدون توجه به چنین مسائلی اتباع ایران، سوریه، سومالی، سودان، یمن و لیبی را از ورود به خاک آمریکا منع کرد، مضحک خوانده است.  

دیپلماسی عمومی از راه‌های ارتباطاتی بین ملت‌هاست که گاه به تسهیل روابط دولت‌ها نیز منجر می‌شود و مراودات بین مردم جهان را پیش می‌برد که دیپلماسی ورزشی نیز از جمله این ارتباطات است. مقوله‌ای که گویا تصمیم گیران آمریکایی آن را نادیده گرفته‌اند و اتخاذ چنین فرمان‌هایی قطعا به آن لطمه خواهد زد. کشورهای سویس، آمریکا، کلمبیا، مکزیک و کانادا همگی خواهان میزبانی جام جهانی 2026 هستند؛ که قطعا صدور فرمان مهاجرتی به گفته فیفا شانس آمریکا را در میزبانی از این بازی‌ها را بسیار پائین خواهد آورد. سفرین در گفتگو با نیویورک تایمز خاطر نشان می‌کند که ممنوعیت‌های مسافرتی به آمریکا در فرایند بررسی اعطای میزبانی جام جهانی 2026  مد نظر قرار می گیرد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اندیشکده  "کیتون" در سپتامبر 2016 با ارائه آمارهایی نوشته است: از میان 3252493 پناهنده‌ای که از سال 1975 تا پایان سال 2015 به عنوان پناه‌جو وارد آمریکا شده‌اند، تنها 20 نفر تروریست بوده‌اند که برابر با 0.00062 درصد از تعداد کل پناه ‌جویان وارد شده است. به عبارت دیگر به ازای هر 162625 نفر، یک نفر تروریست بوده است. لذا این آمارها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در چنین طرح‌هایی نه به دنبال امنیت بلکه در پی تنش آفرینی در جهان هستند.
 
آنچه گفته شد نشان می‌دهد صدور فرمان‌هایی که دیپلماسی کشورها را دچار اختلال می‌کند قطعا ناشی از سیاست‌های خردمندانه و صحیح نیست، بلکه پشت چنین تصمیماتی اتاق فکری با اهداف شوم انسانی فعالیت می‌کند که گاه مصالح ملت و کشورش را فدای تصمیمات سیاسی و امپریالیستی خود می‌کند.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار