باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

کشت گلخانه ای مرهمی بر عطش بخش کشاورزی

معاون شرکت شهرک های کشاورزی گفت:با توجه به کمبود آب و قرار گرفتن کشور در یک منطقه خشک و نیمه خشک توسعه گلخانه ها از جمله مهم ترین راهکارهای توسعه بخش کشاورزی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی افت آب های زیر زمینی زنگ خطر را به صدا در آورد و همگان را درباره آینده زمین بدون آب هوشیار ساخت، راهکارهای بسیاری برای کاهش مصرف آب و مرهمی بر عطش زمین های کشاورزی مطرح شد.

اما در این شرایط تنها راهکاری که می تواند با کاهش مصرف آب میزان تولیدات را افزایش دهد تا بتوانیم از بحران فعلی خارج شویم توسعه کشت های گلخانه ای است.

در کشت گلخانه حتی کشاورزانی که زمین کوچک و مقدار آب محدودی نیز در اختیار دارند می توانند باکشت انواع محصولات علاوه بر افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال پایدار به کسب درآمد امیدوار باشند چرا که گلخانه ها به عنوان یک محیط کنترل شده امن می تواند حتی خارج از فصل تولید به یکی از پرسودترین فعالیت ها در بخش تبدیل شود.

با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته در این بخش ،در برخی مواقع مدیریت نادرست در احداث گلخانه، انتخاب مکان، نوع گلخانه باعث بهره وری نامناسب از سرمایه  و امکانات می شود.

 در این راستا با رحمت اله پریچهر معاون شرکت  شهرک های کشاورزی گفتگویی ترتیب داده ایم:

باشگاه خبرنگاران جوان: درخصوص مقایسه کارایی گلخانه نسبت به فضای آزاد توضیح دهید.

پریچهر: با توجه به کمبود آب و قرار گرفتن کشور در یک منطقه خشک و نیمه خشک توسعه گلخانه ها از جمله مهم ترین راهکارها به شمار می رود چرا که میزان کارایی این روش در بحث صرفه جویی آب 10 الی 12 برابر کشت در فضای آزاد است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص وضعیت مصرف آب گوچه فرنگی به عنوان یک محصول آب بر در این روش توضیح دهید.

پریچهر: هر کیلو گوجه فرنگی 400 لیتر آب مصرف می کند که این میزان مصرف در گلخانه برای تولید هر کیلو 40 لیتر بوده که این امر بیانگر کاهش 10 برابری مصرف آب است ضمن آنکه متوسط تولید کشت گوجه فرنگی در فضای آزاد در هر هکتار 35 تن است در حالیکه در فضای گلخانه این میزان به 350 تن می رسد که این امر رشد 10 برابری تولید را نشان می دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان: در برنامه ششم توسعه برای توسعه گلخانه ها چه اقداماتی در نظر گرفتید؟

پریچهر:در برنامه کلان ششم توسعه پیش بینی شده که حدود 40 درصد تولیدات گلخانه ای در بستر شهرک های کشاورزی تولید شود چرا که از نظر آب و زمین مورد استفاه صرفه جویی قابل توجهی خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان: در برنامه ششم توسعه چه میزان از تولیدات محصولات کشاورزی در شهرک های جدید انجام خواهد شد؟

پریچهر: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور قرار است که برای صرفه جویی در این بحث 400 هزار هکتار محصولات سبزی و زراعی از جمله سبزی و صیفی در شهرک های جدید کشت شود .

باشگاه خبرنگاران جوان: آخرین وضعیت گلخانه ها در شهرک های کشاورزی را توضیح دهید.

پریچهر: براساس آمار موجود از 10 هزار و 600 هکتار گلخانه  موجود در کشوراز ابتدای سال 95 تا کنون  حدود 650 هکتار شهرک و مجتمع های گلخانه ای به متقاضیان واگذار شده که در تلاشیم که این رقم را به هزار هکتار برسانیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: درخصوص میزان اعتبارات مورد نیاز برای ساخت گلخانه ها توضیح دهید.

پریچهر: در حال حاضر منتظر دریافت تسهیلات و آماده سازی اراضی برای توسعه گلخانه ها هستیم چرا که برای احداث هر هکتار گلخانه خاک به طور متوسط یک میلیارد تومان و کشت بدون خاک یک میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص مزایای تولیدات گلخانه ای نسبت به فضای آزاد توضیح دهید.

پریچهر: تولیدات گلخانه ای درجه یک و دارای قابلیت صادراتی هستند چرا که در تولید محصولات گلخانه ای از بذرهای هیبرید با پتانسیل  و تولید بالا استفاده می شود که علاوه بر تامین تولیدات مورد نیاز داخل بخش از این محصولات به بازارهای هدف صادر می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا توسعه کشت محصولات گلخانه ای از جمله سیاست های وزارتخانه به شمار می رود؟

پریچهر: با توجه به محدودیت منابع آبی  و تولید برخی محصولات در زمان خارج از فصل  توسعه کشت محصولات گلخانه ای دارای مزیت نسبی است که بدین منظور وزارت جهاد کشاورزی ردیف مستقل اعتباری برای این کار در نظر گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به آنکه یکی از اولویت های دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی توسعه  گلخانه ها و شهرک های کشاورزی است،در این مورد توضیح دهید.

پریچهر: درون زا بودن تولید از جمله بحث های اقتصاد مقاومتی است و به نظر می رسد که بخش کشاورزی پرچم دار اقتصاد مقاومتی است  از این رو بسته به شرایط اقلیمی متفاوت کشت محصولات گلخانه ای برای تمامی استان ها تعریف کردیم  چرا که در این شهرک ها بحث درجه بندی، سورتینگ، انبارها و سردخانه ای محصولات از تولید تا مصرف در قالب یک زنجیره دیده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص فرایند واگذاری شهرک های کشاورزی به متقاضیان توضیح دهید.

پریچهر: قیمت متوسط هر متر مربع برای خریداران 5 تا 15 هزار تومان است که در فرآیند واگذاری ابتدا 30 درصد مبلغ زیرساخت ها به صورت نقدی پرداخت شده و مایقی به صورت اقساط هر 6 ماه یکبار ظرف مدت سه سال پرداخت می شود و البته ناگفته نماندکه سرمایه گذاری در شهرک های کشاورزی به شرط مدیریت تولید و بهره وری می تواند صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا علاوه بر توسعه گلخانه در شهرک های کشاورزی فعالیت های دیگری مد نظر است؟

پریچهر: با توجه به مسائل و بحران آب تاکید مجمع عمومی شرکت ها بیشتر بر توسعه گلخانه ها بوده اما  فعالیت های دیگری همچون دامپروری و پرورش ماهی و میگو در قفس درجهت افزایش بهره وری تولید مد نظر قرار گرفته است.

بدین منظور 10 شهرک شیلاتی در حاشیه دریای خزر،دریای عمان و حاشیه خلیج فارس شناسایی و عملیات اصلاح زیر ساخت ها و تکمیل واحد ها با سازمان شیلات در دستور کار قرار گرفته که متقاضیان پرورش ماهی و میگو در قفس می توانند درخواست خود را به شرکت شهرک های کشاورزی ارائه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار