مذاکره مالزی با کره شمالی برای بهبود روابط

وزیر خارجۀ مالزی اعلام کرد کشورش امیدوار است در «چند روز آینده» برای حل‌وفصل مناقشۀ دیپلماتیک با کرۀ شمالی مذاکرات رسمی را آغاز کند.

مذاکره مالزی با کره شمالی برای بهبود روابطبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، وزیر خارجۀ مالزی شنبه (21 اسفند) اعلام کرد کشورش امیدوار است در «چند روز آینده» برای حل‌وفصل مناقشۀ دیپلماتیک با کرۀ شمالی مذاکرات رسمی را آغاز کند.

این اختلاف از مرگ مشکوک برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی، در 13 فوریه (25 بهمن) در فرودگاه کوالالامپور، پایتخت مالزی، نشئت گرفت.

برادر ناتنی رهبر کرۀ شمالی در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور مورد حملۀ دو زن قرار گرفت. این دو زن نوعی مایع سمی موسوم به وی ایکس را روی صورت کیم مالیدند و وی در مسیر انتقال به بیمارستان درگذشت.

روابط این دو کشور پس‌ازاین حادثه به وخامت گرایید و هر یک سفیر دیگری را از کشورشان اخراج کردند.

کرۀ شمالی سه‌شنبه (17 اسفند) خروج تمامی اتباع مالزی از این کشور را تا زمان «حل‌وفصل عادلانۀ» این مناقشه ممنوع کرد. پس‌ازاین اقدام، مالزی نیز از خروج اتباع کرۀ شمالی از خاک خود جلوگیری کرد.

عنیفه امان، وزیر خارجۀ مالزی، شنبه اعلام کرد ارتباط با سفارت کرۀ شمالی در کوالالامپور ادامه دارد و دو طرف آمادۀ آغاز مذاکرات رسمی هستند.

وی افزود تعداد زیادی از کشورها پیشنهاد کمک برای حل این مناقشه را مطرح کردند اما «ما در حال حاضر به کمک هیچ شخص ثالثی نیاز نداریم و امیدواریم که هیچ‌گاه به کمک آن‌ها نیاز نداشته باشیم.»

وزیر خارجۀ مالزی پس از دیدار با خانواده‌های 9 مالزیایی که در کرۀ شمالی گرفتار شده‌اند در جمع خبرنگاران تأکید کرد: «ما آماده‌ایم ... آن‌ها (نیز) خواهان شروع مذاکرات هستند. امیدواریم در چند روز آینده (مذاکرات را شروع کنیم)؛ بالاترین نگرانی ما بابت ایمنی هم‌وطنانمان است و هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم.»

وی افزود 9 مالزیایی – 3 کارمند سفارت و اعضای خانوادۀ آن‌ها- در امنیت به سرمی‌برند و می‌توانند آزادانه در کرۀ شمالی تردد کنند.

به نظر می‌رسد حدود هزار تبعۀ کرۀ شمالی در مالزی به سر می‌برند.

امان همچنین از آمادگی کشورش برای تحویل دادن پیکر برادر ناتنی رهبر کرۀ شمالی خبر داد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار