ارومیه؛

خرید توافقی بیش از 109 هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

درسال جاری بیش از 109 هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی بصورت توافقی خریداری شده است

به گزارش ، خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی با اشاره به وضعیت خرید محصولات کشاورزی و دامی در 9 ماهه امسال در استان اظهار کرد: امسال میزان خرید توافقی محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی در حدود 109 هزار و 323 تن و خرید تضمینی محصولات کشاورزی 14 هزار و 306 تن بوده است .

شهریار حیدری با اشاره به میزان خرید تضمینی گندم در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید ، افزود: در این بازه زمانی در حدود 441 هزار و 741 تن گندم مازاد برمصرف زارعین استان به صورت تضمینی خریداری شده است .

وی گفت: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، در حدود 624 هزار و 331 تن محصولات کشاورزی به صورت توافقی از کشاورزان استان خریداری شده است .

حیدری با بیان اینکه 150 نمایشگاه داخلی عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و دامی در سطح استان در این بازه زمانی برپا شده است ، تصریح کرد: از سوی دیگر ارزش عرضه محصولات کشاورزی در غرفه‌های دائمی و موقت نیز 398 هزار و 620 میلیون ریال است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان، از توزیع آرد روستایی و عشایری به میزان 280هزار و 598 تن در طی این چهارسال خبر داد و بیان کرد: علاوه بر آن، در این بازه زمانی توزیع مواد سوختی نیز به میزان دو میلیون و 630هزار لیتر بوده است .

وی اظهارکرد: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید، شبکه تعاون روستایی استان دو دستگاه سردخانه با ظرفیت سه هزار و 500 تن در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه ایجاد و راه‌اندازی کرده است.

حیدری از احیاء و راه‌اندازی كشتارگاه صنعتی خوی با ظرفیت اسمی دو هزار قطعه در ساعت در چهار سال فعالیت دولت یازدهم خبر داد و بیان کرد: این کشتارگاه دارای دو سالن انجماد، یک سالن پیش سرد کن و یک سالن نگهداری، هر کدام به ظرفیت هفت تن است.

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی با اشاره به احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید خوراک دام و طیور افزود:این واحد متعلق به اتحادیه دامداران استان با ظرفیت اسمی 100 هزار تن در سال، با 11 نفر نیروی انسانی مشغول ارائه خدمات به کشاورزان است.

حیدری با اشاره به طرح‌های عمرانی در شبکه تعاون روستایی استان در چهار ساله دولت یازدهم گفت: در این زمینه تعداد پروژه‌های اجرا شده در سطح شبکه 16 مورد به میزان سرمایه‌گذاری 65 میلیارد و580 میلیون ریال، با تعداد خانوار بهره‌مند 41 هزار و 741 خانوار و اشتغال یک هزار و 411 نفر بوده است

حیدری گفت: تاکنون مقدمات لازم برای تاسیس اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شرکتهای تعاونی منابع طبیعی و آبخیزداری در پنج شهرستان اجرا و سایر این تعاونی‌ها جزو برنامه‌های سازمان در سال جاری است.

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی به تاسیس و راه‌اندازی اتحادیه استانی تولیدکنندگان عسل اشاره کرد و افزود: در این باره با تلاش‌ها و مساعدت‌های معاونت امور دام جهاد کشاورزی و این سازمان ، بزودی دفتر اتحادیه مذکور به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

حیدری بیان کرد: علاوه بر آن با تاسیس اتحادیه فعال بخش زنبور عسل، مشکلات عدیده این بخش مرتفع شده و مدیریت کل فعالیت‌های زنبورداری از قبیل صدور شناسنامه، تهیه نهاده‌های تولید و بازاریابی محصولات تولیدی و برنامه ریزی‌های اقتصادی به ویژه صادرات محصولات به این بخش واگذار می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه یکی از دغدغه های تولیدکنندگان و باغداران استان صادرات محصولات باغی همچون سیب درختی و ارزش افزوده آن، مشکل بسته‌بندی و سورتینگ این محصول است ، خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های جاری سازمان این است که برای سردخانه‌های موجود تشکل‌ها از جمله اتحادیه ارومیه، اتحادیه استان، اتحادیه سلماس و شرکت‌های تعاونی باغداران ارومیه و مهاباد یک دستگاه سورتینگ و بسته بندی در جوار سردخانه موجود احداث و راه‌اندازی کند.

حیدری با بیان اینکه شبکه تعاون روستایی استان و تشکل های موجود دارای 56 واحد تولیدی و خدماتی اعم از کشتارگاه ، مرغداری ها ، سردخانه ها و مراکز جمع آوری شیر ، کارخانه خوراک دام و طیور ، کارگاه ذرت خشک کنی و .... می باشد ، گفت: هم‌اکنون با هدایت و حمایت و نظارت سازمان تعاون روستایی استان این واحد ها با ظرفیت 80 درصد ادامه فعالیت کرده و برای استفاده صد در صدی از توان فعلی واحدهای مذکور و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی نیاز به حمایت جدی و استفاده از تسهیلات کم بهره شدیدا نیاز است که در صورت تحقق آن تولید، بهره‌وری و اشتغال‌زایی مستمر و مطئمنی در فراوری بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی صورت خواهد گرفت .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.