معرفی کتاب؛

تهران‌گردی با یک غول جذاب و بی شاخ و دم

کتاب «دی‌وی‌دی اسرارالغولان» رمانی از محمدرضا مرزوقی برای نوجوانان است که امسال توسط نشر هوپا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «دی‌وی‌دی اسرارالغولان» عنوان رمانی از محمدرضا مرزوقی برای نوجوانان است که امسال توسط نشر هوپا منتشر و روانه‌ي بازار کتاب شد. محمدرضا مرزوقی که سال‌هاست برای بزرگسالان نیز داستان و رمان می‌نویسد، با جدی گرفتن نیازها و دغدغه‌های این طیف مخاطب نوجوان، و اهمیت دادن به سطح شعور و درک آن‌ها از مسائل پیرامون و زندگی روزمره‌شان که می‌تواند به درس و مشق، شیطنت، گیم‌نت، موبایل، تبلت، لپتاب و اینترنت  مربوط باشد؛ تلاش دارد تصویر روشن و دقیق و امروزی‌ای از زندگی شخصیت‌های داستانش بدهد. البته این تصویر روشن با فانتزی‌ای آمیخته شده که به سادگی در منطق واقعی زندگی این شخصیت‌ها گنجانده و باورپذیر شده است.  


خلاصه داستان از این قرار است که سه نوجوان دبیرستانی به نام‌های احمد و یزدان و مرتضی برای فرار از عواقب خرابکاری‌ای که در مدرسه کرده‌اند، از تهران به طالقان می‌روند تا در خانه‌ی پدربزرگ یکی‌ از آنها پنهان شوند. اما شبانه یک جادوگر را در انباری حیاط درندشت خانه می‌بینند. وقتی به جادوگر از مشکل‌شان می‌گویند او برای حل مشکل‌شان جادویی می‌کند و نتیجه‌ی این جادو یک زمین‌لرزه است که باعث می‌شود سقف خانه ترک بردارد و یک دی‌وی‌دی که روی آن نوشته شده «اسرارلغولان»، از سقف فرو بیفتد.

بچه‌ها نمی‌دانند با دی‌وی‌دی چه کنند و اصلا چه کمکی به حل مشکل‌شان می‌کند. تا این‌که متوجه می‌شوند یک غول انفورماتیک بسیار خوشتیپ و جذاب که شبیه «خاویر باردم» است، در این دی‌وی‌دی گرفتار شده. غولی به نام «دنلق» که خانواده‌اش همه در کار تولیدات انفورماتیک بوده‌اند اما چون او دهان‌لقی کرده و اسرار خانواده را پیش کسی به نام بیل گیتس لو داده، توسط پدرخوانده تنبیه شده و به صورت فایل کامپیوتری در یک دی‌وی‌دی گرفتار شده است.

دنلق به بچه‌ها در حل مشکل‌شان با مدرسه و تنبلی‌شان در تمام درس‌ها از جمله هندسه و جبر و زیست‌شناسی، کمک می‌کند. حتی یک‌بار حاضر می‌شود برای آن‌ها کامپیوتر مدرسه را حک کند و سوالات امتحان را کش برود. ولی او یک مشکل دارد. نمی‌تواند خواسته‌های بچه‌ها را در دنیای واقعی برآورده کند. بنابراین بچه ها به دنبال نجات او و شکستن قفل دی‌وی‌دی هستند... 

 آیا سرانجام موفق می‌شوند قفلی را که پدرخوانده‌ی دنلق بر دی‌وی‌دی اسرارلغولان نصب کرده را بشکنند؟  
همان‌طور که در پشت جلد کتاب آمده دی‌وی‌دی اسرارالغولان به فصل‌های متعددی تقسیم شده که نام‌گذاری این فصول خالی از لطف نیست:
« من خیلی اهل نصیحت کردن نیستم، اما محض احتیاط این پندها رو از من داشته باشین:
 
1-    گاهی از واقعیت فرار کنین.
2-    به جادوگرها اعتماد کنین.
3-    با خاویر باردم معاشرت کنین.
4-    گاهی با یک غول بی‌شاخ و دم تهران‌گردی کنین.
5-    کپی‌رایت رو رعایت کنین.
و یادتون باشه  
6-    گاهی وقت‌ها ماه پشت ابر می‌مونه.
و یه سوال
7-     کی می‌دونه غول‌ها بعد از آزاد شدن کجا می‌رن؟»
 
دی‌وی‌دی اسرارلغولان رمانی مناسب برای نوجوانان و البته بزرگسالانی است که سال‌های پرزحمتی را در مدرسه برای بالا بردن نمرات درسی‌شان سپری کرده‌اند. رمانی که می‌تواند برای هر طیف مخاطبی جذاب باشد و فانتزی را به زندگی واقعی‌اش دعوت کند.  
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.