باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

گل های زینتی بهانه ای برای قاچاق خاک/ یک میلیون هکتار تالاب خشکید

جلالی گفت: براساس قانون صادرات خاک کشاورزی و مرتعی ممنوع است و تنها به بهانه صادرات گل و گیاهان زینیتی ممکن است این پدیده شوم اتفاق افتد.

به گزارس خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس پایش‌های ماهواره‌ای یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشاورزی طی ۱۵ سال اخیر به محل تولید ریزگرد‌ها تبدیل شدند که پدیده بیابان زایی و خشکسالی به عنوان 2 چالش اصلی و مهم در کنار موضوعاتی نظیر گرمایش زمین، شدت باد، تغییر در زمان و مکان بارش مشکلاتی را ایجاد کرده است.

البته سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و تکالیف قانون اساسی سیاست‌های راهبردی در قابل استراتژی جامع نگری در حوزه آبخیز، مشارکت مردم، حفاظت و فرهنگ سازی و مهار عوامل ناپایدار به کار گرفته است.

قاچاق خاک کشاورزی و مرتعی از دیگر مشکلاتی است که علی رغم ممنوعیت صادرات و لزوم صیانت از این ماده ارزشمند خبرهایی مربوط به این پدیده به گوش می‌رسد که این امر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

در این راستا با خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفتگویی را بدین شرح ترتیب داده ایم:

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه‌های سازمان در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را توضیح دهید؟

جلالی: مجموعه فعالیت‌های منابع طبیعی و بستر سازی برای حفاظت از منابع پایه، حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی سازمان در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است.

باشگاه خبرنگاران جوان: شاخص‌ترین پروژه فعالیت سازمان در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟

جلالی: با توجه به شرایط اقلیمی، بیلان منفی آب‌های زیر زمینی و فرسایش خاک دو پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در ۶۵۰ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص آخرین اقدامات سازمان برای مقابله با بیابان زایی توضیح دهید؟

جلالی: عملیات بیابان زایی در ۹۰ هزار هکتار اراضی ناشی از پدیده گرد و غبار و خشکسالی‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته که با توجه به حمایت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این پروژه به صورت ویژه در حال انجام است و اخیرا براساس توافق سه جانبه با سازمان بسیج مستضعفین، وزیر جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قراردادی در این زمینه به امضا رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: منشا اصلی ریزگرد‌ها چیست؟

جلالی: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد منشا خارجی است که از عراق، عربستان و سوریه وارد کشور می‌شود و مابقی مربوط به علل داخلی است که بایستی علت آن را در بحران آب جستجو کرد که برای کنترل کانون‌های گرد و غبار برنامه ویژه‌ای در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته که بایستی با مشارکت وزارت نیرو این امر صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: اقدامات سازمان برای مقابله با ریزگرد‌ها را توضیح دهید؟

جلالی: خشک شدن یک میلیون تالاب طی ۱۵ سال اخیر، بیابان‌های عراق و عربستان و همچنین منطقه‌ای که در اختیار داعش است از جمله کانون‌های اصلی گرد و غبار است که مدیریت جامع حوزه آبخیز، توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال، نهال کاری و مالچ پاشی از جمله برنامه پیش روی سازمان برای مقابله با ریزگرد‌ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص بودجه سال ۹۶ برای مقابله با ریزگرد‌ها توضیح دهید؟

جلالی: در بودجه سال ۹۶، یک میلیارد و ۸۰۶ میلیون تومان اعتبار برای مقابله با ریزگرد‌ها در نظر گرفته شده که این رقم ۱۹۱ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته به طوریکه برای هر هکتار مناطق مالچ پاشی به طور متوسط ۱۰ میلیون تومان و نهال کاری ۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که این رقم کفایت نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: وضعیت بودجه و اعتبارات سال جاری برای مقابله با ریزگرد‌ها چگونه بوده است؟

جلالی: در سال ۹۵، مجموع اعتبارات سازمان برای مقابله با ریزگرد‌ها ۶۲۰ میلیارد تومان بوده که اخیرا مجلس ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به بیابان زایی و کنترل کانون‌های گرد و غبار اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: درخصوص اخرین وضعیت قاچاق خاک توضیح دهید؟

جلالی: با توجه به ممنوعیت صادرات خاک کشاورزی، مرتعی و جنگلی تاکنون هیچ گونه اسناد و مدارکی برای قاچاق نداریم و نمی‌توان گفت که این پدیده در کشور وجود دارد و تن‌ها ممکن است در صادرات گل و گیاه که در گلدانی بزرگ‌تر صادر می‌شود میزان بیشتری خاک را به خود اختصاص دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا مامورین حفاظتی سازمان برنامه‌ای برای جلوگیری از قاچاق خاک در گلدان‌های بزرگ‌تر دارد؟

جلالی: با توجه به تذکرات لازم در زمینه قاچاق خاک مامورین امر باید مراقبت بیشتری به عمل آورند ب چرا که در برخی مواقع  به بهانه صادرات گل و گیاههان زینتی  به جای آنکه برای هر گیاه یک تا دو کیلو خاک صادر شود بعضا تا ۲۰ کیلو خاک همراه با این گیاهان زنیتی درون گلدان‌های بزرگ‌تر صادر می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار