عیدانه قاسمی با باشگاه خبرنگاران؛

هیچگاه شب عید خرید نمی‌کنم/ هرگز عضو حزبی نبوده‌ام/ متکی بر عقاید خود هستم

سخنگوی وزارتخارجه معتقد است: اگرچه ظواهر اتفاقات در سال 95 ناخوشایند بود، اما همین رخدادها از الطاف کریمه الهی شمرده می‌شود و باید آنها را با نگرش مثبت ارزیابی کرد.

از سمت کارداری تا سخنگویی در وزارت خارجه برخی چهره‌ها هستند که تا نگاهشان می‌کنی جایگاه اجتماعیشان در ذهنت تداعی می‌شود و بیشتر از آنکه خودش را بشناسی شغلش را می‌شناسی؛ سیاستمداران از این دسته افرادند که گاهی می‌شود سراغشان رفت و از خودشان پرسید، ایام سال نو بهانه‌ خوبی شد تا خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، سراغ بهرام قاسمی برود و بدور از پرسش و پاسخ‌های رسمی و دیپلماتیک گفتگویی صمیمانه‌ای را با وی داشته باشد.

در ابتدای کلام خودش را معرفی می‌کند و مختصری از فعالیت‌هایش می‌گوید: او در سال‌های 1363 تا 1364 تجربه کارداری جمهوری اسلامی ایران در یوگسلاوی را داشته است. سفیر ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا، ریاست اداره دوم سیاسی و اداره اول مشترک المنافع و مدیرکلی غرب اروپای وزارت امور خارجه را نیز در کارنامه دیپلماتیک خود دارد. اما اکنون در سمت سخنگویی وزارت امور خارجه به مردم ایران خدمت می‌کند.
 
متنی که می‌خوانید حاصل این گفتگوی صمیمانه است.
 
** بهترین و بدترین اتفاق در سال 95 برای شما و وزارت‌خارجه چه بود؟
 
قاسمی: سال 95 برای وزارت‌خارجه مملو از اتفاقات خوب بود. رفت‌وآمدهای مطلوبی به این وزارت‌خانه صورت گرفت و خوشبختانه همکاری‌ اقتصادی و فرهنگی بسیاری با جهان خارج ایجاد شد. تلاش همکاران بنده در وزارت‌خارجه در حوزه نفت و سایر حوزه‌های صنعتی مشاهده شد که در آینده برای زندگی مردم مؤثر خواهد بود. اگرچه ظواهر اتفاقات در سال 95 ناخوشایند بود، اما نهایتا همین رخدادها از الطاف کریمه الهی شمرده می‌شود و باید آنها را با نگرش مثبت ارزیابی کرد. سال گذشته البته اتفاقات بد هم برایم داشت! متأسفانه تعدادی از دوستان دور و نزدیک خود را از دست دادم، اما در کنار آن شاهد ارتقای شرایط همکاران و دوستان دیگر به وضعیت بهتری بودم. یکی از اخبار ناخوشایندی که در ماه‌های گذشته دریافت کردم درگذشت آیت‌الله هاشمی بود. ایشان به عنوان یکی از افراد مؤثر انقلاب اسلامی شناخته میشد و بنده در دوران قبل از انقلاب با ایشان آشنایی داشتم و از نخستین کتاب‌هایی که مطالعه کردم کتاب امیرکبیر آیت‌الله هاشمی بود.
 
حادثه‌ای هم که در پلاسکو رخ داد و موجب شهادت آتش‌نشانان شد و حوادث غیرمترقبه‌ای که در چندین استان کشور رخ داد از جمله اخبار نگران کننده و غمباری بود که در سال همه ما در 95 تجربه کردیم.
 
**خرید عید را چگونه انجام می‌دهید؟
 
قاسمی: از سال‌های دور بنابر عادت دیرینه خرید عید را در ایام نزدیک به سال جدید انجام نمی‌دهم و برای تهیه اقلام و اجناس مورد نیاز در طول سال خرید می‌کنم. به مردم هم توصیه می‌کنم در خرید شب عید کالای ایرانی را فراموش نکنند تا از این طریق تولید کشور هم به حوزه رونق ورود کند و موجب افزایش اشتغال‌زایی در کشور شود. به این شکل وضعیت اشتغال، تولید و درآمد همچنین صادرات غیرنفتی افزایش خواهد یافت.
 
** سفیر بودن یا سخنگویی، کدامیک دشوارتر است؟
 
قاسمی: معتقدم هیچ کاری راحت و ساده نیست. هر کاری دشواری خاص خود را دارد. سخنگویی کار سختی نیست؛ اما گهگاه مسئولیت سختی به شمار می آید. سفیر بودن هم از این نظر که در کدام کشور انجام وظیفه می‌کنید کار دشواری است.
 
** آیا متمایل به حزب خاصی هستید؟
 
قاسمی: در هیچ دورانی از عمرم در هیچ حزب و گروهی عضویت رسمی نداشته‌ و معمولا بر افکار و عقاید خود تکیه داشتم؛ البته این موضوع را نفی نمی‌کنم که تا حد زیادی نظم‌پذیر هستم و هرجا که مشغول فعالیت باشم به طور تشکیلاتی و منضبط عمل می‌کنم.
 
** آیا فرزندان خود را تشویق می‌کنید که در حوزه دیپلماسی وارد شوند؟
 
قاسمی: حتما آنها را به این مسیر هدایت می‌کنم.
 
** عرصه سیاست را چگونه می‌بینید؟
 
قاسمی: سیاست عرصه دشواری است؛ اما گاهی می‌توان در این عرصه خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد و اگر هوشمندانه به اداره امور پرداخته شود نتیجه قابل توجهی در حفاظت از کیان، منافع و امنیت ملی حاصل خواهد شد.
 
** اگر بازنشسته شوید علاقه‌مند به چه شغلی هستید؟
 
قاسمی: پیش از سخنگویی فرصت کافی برای انجام امور مطالعاتی داشتم بنابراین تصور می‌کنم اگر فرصتی فراهم شود بازهم به کار مطالعه و نوشتن بازخواهم گشت.
 
** دیپلماسی ایران را در سال 1400 چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
قاسمی: تصور می‌کنم این سوال به پارامترها و عوامل موجود در اطراف ما و سطح جهان مربوط می‌شود. لذا اگر همه موارد ثابت در نظر گرفته شود می‌توان گفت نسبت به آینده خوش‌بین هستم همچنین اگر با همه توان با نیت و با صداقت در خدمت مردم باشیم می‌توانیم به نقاط بهتر و امیدوارکننده‌ای دست پیدا کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار