زنجان؛

در ایام نوروز چین ایران را تجربه کنید

اژده های با شکوه معبد داش کسن زنجان رد و پای چینی ها در ایران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ اینجا چین ایران است اژده هایی در دل با شکوه ترین معدبد سنگی ایران است؛ معبد «داش کسن» زنجان یکی از بناهای صخره‌ای استان زنجان است که در حاشیه روستای «ویر» در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان تاریخی سلطانیه واقع شده است.

داش کسن در زبان ترکی به معنای« سنگ بر» و «محل سنگ بری» است. دیوارهای مقابل این معبد از دو سنگ نگاره زیبا است که تصویر دو اژدها در طول 3/5 متر به نمایش می گذارد.


در ایام نوروز چین ایران را تجربه کنید

معبد سنگی داش کسن زنجان به عنوان یکی از آثار تاریخی از دوره ایلخانان به یادگار مانده که طبق نظر برخی باستان شناسان قدمت این معبد به قبل از اسلام می‌رسد که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده‌ است.

بنای صخره‌ای داش کسن زنجان به دو نقش برجسته اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین است که نمونه‌های مشابه نقش‌های اژدهای این معبد در جای دیگری از میهن اسلامی دیده نشده است.


در ایام نوروز چین ایران را تجربه کنید

شکل‌گیری معبد سنگی داش کسن پس از مرگ ارغونشاه با پشتکار الجای خاتون خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد اما به دلایلی احداث آن به پایان نرسید.


معبد داش کسن زنجان با ذوق هنری خاصی طراحی شده که چشم هر بیننده ای را نوازش می‌دهد به طوری که علاقه‌مندان و خوش ذوقان از تماشای این صخره سنگی سیر نمی‌شوند.

معبد داش کسن استان زنجان به عنوان یکی از معابد سنگی بی‌نظیر در ایران به شمار می‌آید که در میان گردشگران به «معبد اژدها» هم مشهور است.


در ایام نوروز چین ایران را تجربه کنید
نقش‌های اژدها به طول پنج متر و عرض 1.5 متر بزرگ‌ترین نقوش تزئینی این معبد است، طاقچه‌های فاخری که در ضلع شرقی و غربی معبد در کنار نقوش اژدها کنده شده از دیگر نقوش تزئینی این معبد به شمار می‌رود.

در گذشته در ساخت معبد داش کسن زنجان تقارن طولی در نظر بوده و این تقارن در همه بخش‌های معبد به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد هنرمندان خلاق و با استعداد معبد صخره‌ای داش کسن زنجان در خلق حجاری‌ها و کنده‌کاری‌های زیبا و ماندگار این معبد علاوه بر مهارت در تکنیک سنگ‌ تراشی از پاره‌ای اصول پیکرتراشی نیز الهام گرفته‌اند.

معبد تاریخی داش کسن از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد. این معبد در نزدیکی گنبد تاریخی سلطانیه، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملا حسن کاشی واقع شده است.


در ایام نوروز چین ایران را تجربه کنید

این معبد از هنر دست هنرمندان خلاق و خوش ذوق روزگار گذشته نشات گرفته است که هنرمندان با معماری زیبایی به خلق این اثر تاریخی پرداخته‌اند و از خود یادگاری دیرینه برای آیندگان به جای گذاشته‌اند.

در ایام نوروز چین ایران را تجربه کنید

در حال حاضر تقریبا صدمه‌های زیادی به معبد داش کسن زنجان واقع شده که زمانی که از دور به این صخره زیبا می‌نگری چیزی نمی‌بینی مگر یک صخره و تکه‌هایی از سنگ که در دامنه آن ریخته است با وجود این هنوز هم به‌خاطر نقشه معماری‌اش و همین‌طور به‌خاطر نقش‌های تزیینی‌اش و ردپای هنر چین در آن منحصر به‌فرد و بی‌نظیر است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر احمدی
۲۱:۴۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
خیلی جالب و دیدنی جز اثار پرارزش این مرز بودم میباشد که در حال نابودی است فکری بحال این اثار باارزش باید کرد