گرگان؛

مراوه تپه شهر تپه‌های باستانی و شعر و هنر قوم ترکمن

شهرستان مراوه تپه با بیش از ۱۰۰ تپه تاریخی درکنار آرامگاه شاعر شهیر ترکمن محلی برای یک گردش تاریخی و فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ شهرستان مراوه تپه شرقی‌ترین شهرستان استان گلستان است که در نزدیکی مرز ترکمنستان قرار دارد و نام خود را از از تپه تاریخی به همین نام گرفته است.

معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان درباره این جاذبه‌های گردشگری گفت: مراوه تپه، تپه‌ای در جنوب غربی شهر مراوه است که قدمت آن به اواخر هخامنشی و اوایل اشکانی می‌رسد. در دوره اسلامی هم این بخش از استان محل اسکان موقتی عشایر ترکمن وایرانی در دشتهای استپی، کوهستان وجنگل‌های انبوه بوده است.
 
 
مراوه تپه شهر تپه‌های باستانی و شعر و هنر قوم ترکمن
 
برهانی افزود: این دشت‌های تاریخی در دل خود هویت هایی از مردمان کوچ نشین این دیار را دارد که آرامگاه شاعر ترکمن مختومقلی فراغی از نمونه‌های آن است.

مقبره این شاعر در ۳۲ کیلومتری غرب این شهرستان است که در سال ۱۳۷۸ با پایان کار آن با حضورمسئولان دو کشور ایران و ترکمنستان افتتاح شد و هر ساله در زاد روز این شاعر مراسمی در این محل برگزار می‌شود.

وی در خصوص دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهرستان افزود: در کنار آرامگاه این شاعر ترکمن می‌توان به مسجد ومدرسه دینی سید قلیچ ایشان که سازه‌ای مربوط به دوره قاجار است که در ۵۵ کیلومتری از مرکز شهرستان مراوه تپه و روستای کریم ایشان قرار دارد.
 
 
مراوه تپه شهر تپه‌های باستانی و شعر و هنر قوم ترکمن
فرمانی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان هم در خصوص جاذبه‌های طبیعی این شهرستان گفت: در این شهرستان از منابع طبیعی و خدادادی همچون چشمه‌های جنگل سوجق کمرلی است که درفاصله ۳۵ کیلو متری از مراوه تپه در روستای به همین نام در بخش گلیداغ قراردارد.

فرمانی افزود: علاوه بر این چشمه‌ها می‌توان به آبشار بالی قایه که از دل دیواره‌ای سنگی ۱۰ متری به پایین میریزد اشاره کرد. این آبشار در ۱۷ کیلومتری جنوب شهر مراوه تپه در روستایی به همین نام قرار دارد. بالی قایه خود به معنای کوه دارای عسل است و این نام از این جهت برای این محل قرار داده شده است که در حدود ۲۰۰ متری روستا کوهی وجود دارد که کندوهای طبیعی عسل در آن است.
مراوه تپه شهر تپه‌های باستانی و شعر و هنر قوم ترکمن 

در کنار جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، چون تپه‌های باستانی، آرامگاه مختوم قلی فراغی، مسجد و مدرسه دینی سیدقلیچ ایشان می‌توان به زیارتگاه سلطان حبّی خواجه، زیارتگاه ومزار شیخ علاالدین (غریب اولیا) و زیارتگاه آل خان بابا (آق اولیا) در کنار چشمه‌ی ساوه و غار قیزلرقلا اشاره کرد.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
عالی بود دوستان خیلی ممنون که هم چین متن هایی گذاشتین
آخرین اخبار