مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در سال ۹۶ اجباری می‌شود

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در سال جدید خبر داد.

حسین نحوی‌نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بحث اجباری شدن مشاوره غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج از دغدغه‌های سازمان بهزیستی کشور و سایر سازمان‌های متولی حوزه سلامت و حوزه اجتماعی است که خوشبختانه در سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم.

وی افزود: 25 تا 30 هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شوند که بر اساس پژوهش‌ها با انجام اجباری مشاوره غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج این آمار تا 50 درصد کاهش می‌یابد و شاهد ارتقاء سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی هموطنان کشور خواهیم بود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: یکی دیگر از اخبار خوب سال 95 که در سال آینده عملیاتی می‌شود مجوز مجلس برای افزایش اورژانس اجتماعی در 140 شهر بالای 50 هزار نفر است که با احتساب آمارهای گذشته بالغ بر 360 اورژانس اجتماعی در کشور کار خود را ادامه خواهد داد.

نحوی‌نژاد افزود: با توجه به ازدواج‌های فامیلی و سایر عوامل در ابتلا به معلولیت‌ها و آمار بالای معلولیت‌ها در کشور سازمان بهزیستی پیشگام اجرایی شدن طرح اجباری مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج شد که این مشاوره برای عموم زوجین رایگان است و طبق بررسی‌ها 70 درصد زوجین نیاز به مراحل و آزمایشات تکمیلی ندارند و 20 تا 30 درصد باقی مانده نیز در صورت شرایط نامساعد‌ مالی تحت حمایت دولت و سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با حمایت و منویات مقام معظم رهبری برای اولین بار سازمان بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی متولی اصلی شناخته شد و در قانون برنامه ششم بهزیستی به عنوان متولی برنامه‌های گوناگونی را برای اقشار مختلف مردم و به ویژه مددجویان ایفا خواهد کرد.

نحوی‌نژاد اظهار داشت: پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی که به سه برابر می‌رسد، از اخبار خوش دیگر سازمان بهزیستی است که طبق پیشنهاد دولت و تصویب مجلس در قانون برنامه ششم شاهد این موضوع در سال آینده هستیم.

وی در پایان از پایلوت مشاوره غربالگری ژنتیک در کرمان و یزد خبر داد و افزود: با اجرایی شدن این طرح شاهد تقویت اقتصاد سلامت و کاهش هزینه‌های درمانی و روانی هموطنان کشور هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار