اشتغال سه هزار ایرانی در ساخت و بازسازی عتبات عالیات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی، برای بازسازی عتبات عالیات از مصالح ساختمانی صد درصد ایرانی استفاده کرده‌ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در نشست خبری گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی، برای بازسازی عتبات عالیات از مصالح ساختمانی صد درصد ایرانی استفاده کرده‌ایم و 3 هزار مهندس و کارگر ایرانی حدود 3 سال است در این اوضاع بحرانی کشور در طرح‌های عتبات عالیات مشغول کار هستند. 
حسن پلارک با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ولادت حضرت زهرا (س) و سالی که متبرک به نام ایشان است افزود: برای نخستین بار صحن و سرای عظیمی را به نام این بانوی مکرم اسلام ثبت و به مجموع اعتاب مقدسه اضافه کردیم که طرح زیارتی آن به مناسبت ولادت ایشان در پایان امسال به اتمام می‌رسد و کارهایی که باقی می‌ماند مربوط به کارهای غیر زیارتی است که به مرور انجام می‌شود.
 
وی درباره آخرین وضع بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه گفت: ضریح مطهر امامین عسکریین که از هفته پیش ارسال شده بود، یک ساعت پیش به روی قبور باز شده و سنگ کاران، سنگ کاری دور ضریح را آغاز کرده‌اند؛ اکنون رواق‌های منتهی به ضریح‌های مطهر بسته شده است و زائران می‌توانند فقط از رواق اصلی به محضر امامان مشرف شوند و امیدواریم در نیمه شعبان مراسم رونمایی رسمی از آن را برگزار کنیم.
 
پلارک افزود: چهار ستون در حرم سیدالشهدا(ع) در حال لاغرسازی است که دو ستون آن را به اتمام رسانده و در حال حاضر کار روی ستون سوم را شروع کرده‌ایم، بنابراین اگر زائرانی در ایام عید مشرف شوند، همچنان یک چهارم ضریح مطهر امام حسین(ع) را نخواهند دید.
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به شاخص‌ترین طرح‌هایی که در دست ساخت این ستاد است گفت: تکمیل صحن حضرت زهرا(س) با 300 هزار متر زیربنا و ادامه عملیات صحن عقیله بنی هاشم با 200 هزار متر مساحت که یک سال از ساخت آن را پشت سر گذاشته‌ایم و بدون مشکل و وقفه‌ای در دست اجراست و طرح لاغرسازی و ترفیع گنبد سیدالشهدا (ع) از شاخص ترین طرح‌های ماست که امیدواریم تا پایان سال 96 بتوانیم تمام کنیم.
 
پلارک افزود: توسعه حرم امامین جوادین (ع) و دو شبستان شرقی و غربی این آستان که متصل به حرم است و با ساخت آن‌ها وسعت حرم به چهار برابر افزایش پیدا می‌کند در عید فطر امسال به اتمام می‌رسد، توسعه صحن صاحب الزمان (عج) نیز از طرح‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته و توسعه صحن امامین عسکریین که طراحی آن کامل شده و در حال مذاکره برای انجام عملیات هستیم از جمله شاخص‌ترین کارهایی است که در دست اجراست.
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: علاوه بر اشتغال 3 هزار ایرانی در عراق، توانسته‌ایم بسیاری از هنرهای دستی ایرانی که در معماری اسلامی به کار می‌روند احیاء کنیم؛ هنرهایی نظیر آیینه کاری، مقرنس کاری، کاشی کاری سنتی، قلم زنی و گره چینی که رو به انقراض بود در طرح‌های عتبات عالیات احیاء شده‌اند و بسیاری از هنرمندان مرتبط با این عرصه‌ها که رو به کهنسالی گذاشته‌اند و شاگردانی را تربیت کرده و مشغول به کار شده‌اند.
 
وی افزود: سیمان، فولاد، کابل برق و سایر مصالح ساختمانی در ساخت طرح‌های عتبات عالیات به طور صددرصد از ایران صادر می‌شود و با این کار به تولید داخل کشور اهمیت داده‌ایم و این کار از برکات بازسازی‌هاست که نصیب مردم ایران شده است.
 
پلارک با اشاره به عشق و علاقه مردم به اهل بیت گفت: در شرایطی که عراق درگیر مشکلات داخلی است اعتاب مقدسه وضع خوبی نداشت و لازم بود این اقدامات را انجام دهیم و امیدواریم با حمایت و کمک‌های مردمی این توفیق را داشته باشیم که طرح‌های بلندمدتی که تعریف کرده‌ایم بدون مشکل به پایان برسانیم.
 
وی با اشاره به راهپیمایی بزرگ اربعین افزود: راهپیمایی اربعین یک مانور عظیم اسلامی شیعیان است که چند سالی است با محوریت کربلای معلی آغاز شده است و قدرت نمایی و عظمت ابا عبدالله (ع) را در جهان به نمایش می‌گذارد که تعداد زیادی از این جمعیت را ایرانیان تشکیل می‌دهند.
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: طبیعی است که عراقی‌ها از عهده پذیرایی از این حجم عظیم زائران برنیایند، بنابراین مسئولیت پذیرایی در ایران به عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات گذاشته شده و مسئولیت جمع آوری نذورات مردم در سطح کشور را نیز برعهده گرفته است که از هرج و مرج و بی نظمی جلوگیری شود و خوشبختانه هرسال که جلو می‌رویم نسبت به قبل موفق تر عمل می‌کنیم.
 
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: در سال 94 برای 325 هزار زائر فضا برای اسکان در مسیر نجف تا کربلا فراهم کردیم، اما در سال 95، برای 926 هزار زائر فضا فراهم شد و به یک رشد سه برابری رسیدیم و در شهرهای سامرا، کاظمین و شهرهای مرزی نیز برای زائران محل اسکان ایجاد کردیم، امسال نیز برای یک میلیون زائر فضا فراهم کرده‌ایم.
 
پلارک گفت: در سال 94 برای 450 هزار زائر به مدت 10 شبانه روز وعده غذایی تهیه کردیم که این آمار در سال 95 به یک میلیون و 500 هزار نفر در مدت 15 شبانه روز رسید و در سال 96 می‌خواهیم همین میزان وعده غذایی را برای همین تعداد به مدت 20 شبانه روز افزایش دهیم تا مردم بتوانند رفت و برگشت خود را مدیریت کنند.
 
پلارک با هشدار درخصوص سوء استفاده‌های احتمالی از موضوع اربعین به ویژه در ایام انتخابات و سوء استفاده‌های مالی گفت: باید اعلام کنم مدیریت ساماندهی و جذب منابع، تشکیل موکب، انتقال و استقرار موکب‌ها بر عهده ستاد است و هیچ نهادی در این زمینه مسئولیت ندارد.  
 
وی افزود: برنامه داریم همه موکب‌هایی که در سال‌های قبل حضور داشتند و موکب‌های جدید را شناسنامه دار کنیم و کارت موکب داری به صورت مشترک از سوی ستاد و تولیت حرم امام حسین (ع) ارائه خواهد شد.
 
وی تأکید کرد: جذب کمک‌های مردمی برای اربعین تنها از سوی موکب ‌دارای مجوز امکان پذیر خواهد بود و اخباری داریم که گروه‌هایی فعال شدند و تحت عنوان موکب داری می‌خواهند فعالیت‌هایی انجام دهند که باید با آن برخورد شود.
 
پلارک گفت: احزاب و جریاناتی تلاش می‌کنند از هر حربه‌ای برای رأی آوری استفاده کنند و در سال‌های گذشته نیز مزاحمت‌هایی برای ما ایجاد کردند، به طوری که بخشی از بی نظمی در مرز ایلام و گرفتار شدن زائران از سوی این گروه‌ها انجام شد، زیرا اعلام کردند روادید تمام شده و مرز بازگشایی شده است و از این طریق انبوهی از زائران به مرز آمدند و ترافیک 200 هزار نفری ایجاد شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به جذب کمک‌های مردمی از خارج کشور اشاره کرد و افزود: در سال‌های تحریم، ارتباط مالی زیادی با خارج از کشور نداشتیم؛ اما پس از رفع تحریم‌ها، روابط بین‌المللی ما گسترش یافته است و توجه زیادی به شیعیان جهان و ایرانیان سراسر دنیا داریم. 
 
پلارک گفت: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای با مسلمانان در کانادا و ایتالیا منعقد شده و قرار است در مسیر پیاده روی اربعین فضای سبز ایجاد کنند.
 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار