«بود و نابود»؛ نمایش رذایل در لباس فضایل

نویسنده در رمان «بود و نابود» از جانب دانای کل قصه ای را درباره روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی بیان می کند.

«بود و نابود»؛ نمایش رذایل در لباس فضایلبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  «بود و نابود» رمانی به قلم سید هاشم حسینی است و در سال 1395 انتشارات سوره مهر منتشر شده است.نویسنده در این رمان از جانب دانای کل قصه ای را درباره روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی بیان می کند. روزهایی که برای مردم ما همراه با جشن و سرور و هیجان بود، در این داستان روزهای پراضطراب و پر تنش است.

شکور وفایی شخصیت اصلی داستان که تا پایان داستان به صورت شخصیتی منفعل و هیچ کاره نشان داده می شود، یکی از راننده های ساواک است که توسط نیروهای شبه نظامی که در اوایل انقلاب فعالیت می کردند، دستگیر شده. او بدون هیچ مدرکی تلاش می کند تا بی گناهی خود را ثابت کند.

نویسنده در این داستان با هوشمندی خاصی مخاطب را درباره بی گناهی شکور قانع می کند و خواننده تا قسمت های پایانی داستان،  برای او که راننده ای بیش نبوده دل می سوزاند و از ظلمی که به او روا شده ناراحت است. 
 
در آن سوی قصه با شیخ رحمان مواجهیم. شخصیتی که درست در روزهای پیروزی انقلاب اسلحه به دست گرفته و به دنبال مقام و رتبه به صف انقلابیون پیوسته است. شخصیتی که بجز منافع خود فکر دیگری در سر ندارد. او به طور خودسر، با چند نفر از جوانان به ظاهرانقلابی اقدام به دستگیری و شکنجه عوامل ساواک می کند و امید دارد با تحویل دادن تعداد بیشتری از عوامل ساواک به دادگاه انقلاب رتبه خاصی به دست آورد.

توصیف جزییات و غافلگیر شدن خواننده از ویژگی های این رمان است. حسینی تلاش می کند تا به مخاطب بقبولاند که هر چه در ظاهر می بیند، را مبنای قضاوت خود قرار ندهد. او به خوبی از عهده این کار بر می آید و خواننده در پایان داستان پی به قضاوت های عجولانه خود می برد.
مخاطب تا پایان داستان، انتظار دارد تصادفی که در اوایل رمان از آن صحبت شده، به نحوی تغییری کند و پایان داستان با اتفاق خوشی رقم بخورد اما داستان در نهایت تلخ و در عین حال عبرت انگیز است.

«بود و نابود» با وجود اینکه رمانی کم حجم است، حاوی پیامهای اخلاقی بیشماری است. رذایل انسانی که در قالب فضایل خود را نشان می دهند، خیانت ها، نامردی ها و سوءاستفاده ها همه و همه را در همین رمان 128 صفحه ای می توان لمس کرد.

یادداشت از فریده قهرمانی
 
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار