بیرجند؛

خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور

چشمه‌های آب معدنی استان علاوه بر اینکه مکان های تفریحی مناسبی برای ایام نوروز هستند به دلیل وجود خواص درمانی مورد توجه گردشگران قرار دارند

عربی ، معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ گفت : آب گرم های معدنی خراسان جنوبی برای درمان رماتیسم و بیماری های گوارشی ، بیماریهای پوستی و هستند.

خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور


خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور


آبگرم معدنی فردوس، یک چشمه آبگرم با خواص درمانی است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال شهر فردوس واقع شده است.

مجتمع آب درمانی و تفریحی آبگرم معدنی هلال فردوس به عنوان قطب آب درمانی و گردشگری شرق کشور دارای امکانات اقامتی ویژه‌ای نظیر ۵۰ واحد اقامتی با تجهیزات کامل، ۱۰ اتاق، ۲۷ کانکس، رستوران سنتی، فروشگاه، استخرهای آب‌درمانی، وان‌های خصوصی، پارکینگ و ۲۰۶ تخت اقامتی است.

یکی از معدود چشمه‌های شفابخش ایران و جهان است که مناسب بیماران دارای دردهای مفصلی و روماتیسمی است ، همچنین کسانی که از بعضی از بیماریهای پوستی نظیر اگزما و عفونتهای قارچی رنج می‌برند، نتایج خوبی از این چشمه می‌گیرند.

خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور


خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور

پدیده نادر در چشمه آبگرم مرتضی علی

چشمه آبگرم مرتضی علی از جاذبه های گردشگری طبیعی در شهرستان طبس است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری طبس واقع شده است.

این چشمه دارای دیواره های بلند دره مانندی است که در یك طرف دره  آب سرد و در طرف دیگر آب گرم از دیواره ها به دره سرازیر می شود تا مسافت 300 متر در کنار هم در جریان هستند می‌توان یك پا را در طرف گرم رودخانه و پای دیگر را در طرف سرد فرو برد و لذتی جدید را تجربه کرد.

چشمه آب گرم مرتضی علی طبس از مناطق طبیعی است كه با داشتن چشمه‌های آب درمانی به لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه‌است.

خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور


خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور

چشمه آبگرم در دل کویر لوت

به دلیل قرارگرفتن آب گرم در دشت لوت آن را آبگرم لوت نامیده اند که در ۱۰۹ کیلومتری خوسف قرار دارد و دارای آب و هوای گرم و خشک کویری است.

هم اکنون مجتمع خدماتی رفاهی در محل این آبگرم برای میزبانی از مسافران نوروزی مهیا شده است.

آبگرم لوت از جمله آب های معدنی معتدل کشور محسوب می شود که در درمان بیماری های گوارشی و پوستی نقش مهمی دارد.

خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور

چشمه ای  با آب ترش و خواص درمانی بالا

چشمه آبترش سربیشه  از دیگر چشمه های معدنی خراسان جنوبی است این چشمه در فاصله ۷۰ کیلومتری بیرجند و در فاصله ۲۰کیلومتری شمال سربیشه و در کنار روستای آبترش قرار دارد.

آب این چشمه مزه‌ای ترش و مطبوع و سرد دارد برای رفع امراض گوارشی، عضلانی، پوستی، بیماری‌های مزمن بانوان، رماتیسم، دردهای مفصلی و اختلالات غدد داخلی مؤثر است.

آب این چشمه از شکاف سنگ های آندزیت بازالت از دل زمین خارج می شود که بالا بودن مقدار گاز co۲و سیلیس نشان دهنده منشاء عمیق آب این چشمه است.

خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور


خراسان جنوبی ، قطب آب درمانی شرق کشور


آبگرم دیگ رستم با آب بسیار داغ و آب بسیار سرد

 آبگرم دیگ رستم در ۲۴۰ کیلومتری شهر طبس و ۱۰ کیلومتری روستای راور و در روستای دیهوک  قرار دارد. چشمه آب درمانی دیگ رستم در درمان دردهای رماتیسمی مناسب بوده و همچنین از امکانات رفاهی برای ارایه خدمت به مسافران نوروزی برخوردار است.

این چشمه از دهان یک آتشفشان سرچشمه می گیرد که آب سبز آن بسیار داغ و آب سفید آن بسیار سرد است و گوگرد این چشمه به حدی زیاد است که فضای اطراف آن آکنده از بوی گوگرد است. درجه حرارت آب این چشمه بسیار بالا و در محل خود چشمه در حالت جوشیدن است.

آب این چشمه جوشان بعد از طی کردن  حدود ۲۰۰ متر وارد استخری می شود که دراثر طی این مسیر آب کمی از گرمای خود را از دست می دهد و در محل استخر حرارت آن بحدی است که می توان در داخل آب شنا کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.