قم؛

اجرای پروژه خوداتکایی درتولیدمحصول گندم

طلایی گفت:اجرای پروژه خوداتکایی در تولید محصولات اساسی همچون گندم را یکی دیگر از اقدامات اساسی در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل برشمرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ طلایی گفت: با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی در سال اقتصاد مقاومتی، محدودیت منابع پایه به‌ویژه منابع آب، عدم ثبات قیمت نهاده‌ها و نبود بازار مطمئن برای محصولات کشاورزی و بالا بودن ضایعات و تلفات محصول مهم‌ترین چالش‌های موجود استان در مسیر اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی بوده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در راستای رفع چالش‌ها در گام نخست تشکیل اتاق فکر و تعامل با بخش خصوصی در قالب کمیته‌های پنج‌گانه کمیته دام ،طیور و آبزیان، کمیته زراعت و باغبانی، کمیته آب‌وخاک و منابع طبیعی، کمیته تجهیز منابع سرمایه‌گذاری و کمیته صنایع غذایی و تنظیم بازار را در دستور کار قرار گرفت ، تعیین ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی در سازمان و ابلاغ مجریان پروژه‌ها و احصاء واحدهای غیرفعال و راکد و ارائه راهکارهای اجرایی و درخواست تأمین نقدینگی جهت فعال کردن واحدها از دیگر اقداماتی بود که در سال جاری دنبال شد.
 
وی ادامه داد: مهم‌ترین اهدافی که درزمینهٔ خودکفایی گندم در دستور کار قرار داشت کاهش واردات، افزایش تولید، کاهش سطح زیر کشت، بهبود وضعیت معیشت بهره‌برداران بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری و ارتقاء عملکرد گندم است.
 
طلایی به سیاست‌های اجرایی در این راستا اشاره کرد و گفت: افزایش حاصلخیزی و مصرف بهینه کودهای شیمیایی و آلی و زیستی، تعیین پتانسیل تولید گندم در اقلیم استان، معرفی ارقام پر پتانسیل مقاوم به تنش‌های زنده و غیرزنده باکیفیت مطلوب و متناسب با اقلیم استان، ارتقاء کمی و کیفی مکانیزاسیون مزارع گندم و بهبود کارایی مصرف آب، مبارزه تلفیقی و اصولی با آفات، امراض و علف‌های هرز و انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی به مزارع زارعین ازجمله اقدامات صورت گرفته بوده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد:فراهم نمودن تسهیلات و منابع مالی لازم جهت بهره‌برداران به‌منظور فعال‌سازی واحدهای تولیدی و بهینه‌سازی مصرف نهاده‌های تولید را یکی از گام‌های اساسی در رفع موانع برشمرد و حمایت از سرمایه‌گذاری در نوآوری و زیرساخت‌ها، تجهیز تولیدکنندگان به دانش‌بنیادی در جهت افزایش بهره‌وری، تنوع و پایداری کشاورزی و جلوگیری از ضرر و زیان در هنگام برداشت و ذخیره‌سازی محصول موضوعاتی است که باید موردتوجه باشد.
 
به گفته وی بهبود مدیریت آب و استفاده پایدار از منابع طبیعی، به‌ویژه در بخش آب‌وخاک و انرژی، تدوین الگوی بهینه مصرف آب و افزایش بهره‌وری از منابع آبی یکی از درخواست‌های بخش کشاورزی در راستای تولیدات مرغوب و ارتقا کیفیت تولیدات است.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.