ژاپن همکاری خود را با عربستان تقویت می کند

نخست وزیر ژاپن گفت: در زمینه سیاست خارجی همکاری خود را با عربستان تقویت می کنیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شینزو آبه در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العربیه در خصوص روابط میان ریاض و توکیو گفت: دیدار سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به ژاپن یک سفر تاریخی بود، زیرا پس از چهل و شش سال این نخستین باری است که پادشاه عربستان به ژاپن سفر می کند.
 
چهل و شش سال پیش ژاپن پذیرای ملک فیصل بن عبدالعزیز بود، ملک فیصل در آن زمان از خانه نبوسوکیه کیشی پدربزرگ من که در آن زمان نخست وزیر ژاپن بود دیدار کرد از این رو من رابطه ای قوی میان با خاندان پادشاهی عربستان احساس می کنم.
 
وی افزود: عربستان بیشترین میزان نیازمندی ژاپن به نفت را تامین می کند. از زمانی که روابط دیپلماتیک میان ما برقرار شده است دو کشور تلاش می کنند روابط خود را که پیرامون تامین امنیت انرژی متمرکز شده مستحکم تر کنند.
 
نخست وزیر ژاپن ادامه داد: من خودم اهمیت زیادی به این روابط می دهم. من در دور اول نخست وزیری خود از عربستان دیدن کردم و وقتی برای بار دوم به عنوان نخست وزیر انتخاب شدم مجدداً سفری به عربستان داشتم.
 
خوشوقتم که بگویم روابط ما تنها به مساله نفت محدود نمی شود بلکه ما روابط خود را تقویت کرده ایم و در زمینه های متعددی مانند اقتصاد، آموزش و توسعه نیروی انسانی این روابط را توسعه داده ایم. علاوه بر این، ما اعلام کرده ایم تلاش های خود را برای تقویت چارچوب های همکاری در فضاهای گسترده تر افزایش می دهیم، مانند تقویت روابط در زمینه سیاست های خارجی و همکاری در نهادهای بین المللی.
 
به لطف سفر تاریخی پادشاه عربستان به ژاپن، معتقدم می توان وقوع تحولی سریع در این روابط را پیش بینی کنیم. ما و پادشاه عربستان در این دیدار بر آن شدیم که سطح روابط میان خود را بالاتر ببریم، یعنی به دو شریک راهبردی تبدیل شویم.
 
عربستان هم اکنون مملو از انرژی انسانی شگرف و پیشرفته ای بوده و دارای جوانان بسیار زیادی است. از این رو ما می خواهیم روابط خود را با سعودی که قصد انجام اصلاحات و حرکت به سوی تغییر و تحول را دارد بهبود بخشیم.
 
معتقدم میان ما و عربستان نقاط مشترکی در خصوص فعالیت در زمینه توسعه انرژی و نیروی جوانان وجود دارد. نخست وزیر ژاپن درباره چشم انداز همکاری ژاپن-عربستان گفت: دو کشور بر اهمیت ساختن جامعه ای که می داند چگونه از تنوع استفاده کند اذعان دارند.
 
در دیدار محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان از ژاپن که در سپتامبر گذشته انجام شد ما با وی بر طرح ریزی مفهوم چشم انداز ژاپنی عربستانی 2030 توافق کردیم و همچنین طرح های نخستی را که به اجرا در خواهند آمد نیز مشخص کردیم.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار