یزد؛

تک کوهی دردل کویر +تصاویر

روستای ارنان به عنوان یکی از روستاهای تاریخی و باستانی و از جمله روستاهای بسیار قدیمی استان یزد بشمار می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ وجود آثار ارزشمند تاریخی در نقاط مختلف این روستا دلیل محکمی برتاریخی بودن آن است.

بنای ارنان را به زردشتیان و نام آن را برگرفته از نام دختر یکی از بزرگان وکاهنان زردشتی نسبت داده اند.
دهستان ارنان درجنوب غربی استان یزد و در ۱۰۰ کيلومتری شهرستان يزد و در کنار جاده یزد ـ مهریز ـ شیراز قرار دارد.این روستا آثار باستانی وتاریخی ازجمله قلعه تاریخی که متعلق به دوره قاجار است و سنگ نگاره هایی دارد را داراست.

تک کوهی دردل کویر +تصاویر

در این گستره کوهی یکه و تنها،با رنگی کبود وتیره قد برافراشته و نگاه آدمی را خیره خود میکند. هرچه به این کوه نزدیک تر میشویم گویی به قرن ها پیش گام می گذاریم.حجاری های ارنان بر صخره های منقش، تصاویری از حیوانات و انسان ها به چشم می خورد که این نگاره ها به روش کوبیدن سنگ بر سنگ حکاکی شده است.

تک کوهی دردل کویر +تصاویر

تصاویر حیواناتی به اندازه ۱۰ الی۳۰ سانتیمتر که بیشتر به صورت نیمرخ حک شده اند؛ سگ، بز، گوزن، اسب، گاو و برخی موجودات غریب دیگر، همراه با انسان های شکارگر و ابزار و ادوات شکار نظیر، تیر و کمان، نیزه و نقش هایی نمادین با ساختاری همگون، نقش های حک شده بر سنگ ها هستند و مانند کتیبه ای تاریخی اطلاعات جالبی از انسان عهد عتیق در اختیار می گذارند.

تک کوهی دردل کویر +تصاویر

عمق حکاکی ها متفاوت و رنگ ها نیز مختلف است و نشانگر دوره های متفاوت و حکاکان عصرهای مختلف است. البته دلیل پیدایش همه آنها یکسان است وآن ثبت تاریخ آن دوران است. انسان شکارگر عصر های دور، روزها کوشیده است تا رویاها و وقایع زندگی خود را در پیروزی بر شکار، بر سطح صاف سنگ در کمینگاه خویش ثبت کند و به این ترتیب شکارهای موجود در حوزه زندگی خویش را مانند شناسنامه ای برای نسل های آینده به یادگار گذاشته اند.

تک کوهی دردل کویر +تصاویر

این سنگ نگاره ها بیان گر رویارویی انسان با حیوانات است به طوری که در بالای تخته سنگ، انسانی بدون لباس درحال شکار حیوان ودرپایین تخته سنگ، انسانی سواربراسب وانسانی درحال چراندن دام به همراه سگ گله دیده می شود که مربوط به دورانی است که انسان موفق به اهلی کردن حیوانات شده است.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار