اصفهان؛

جاذبه‌های گردشگری نیاسر؛ کهن‌باغشهر ایران، نگین انگشتری کاشان

نیاسر کهن‌باغشهر ایران ، نگین انگشتری کاشان به‌عنوان یكی از سه مركز مهم تولید گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی در کشور به شمار می آید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،وجهه گردشگری مذهبی، فصل گل‌چینی و آیین گلاب‌گیری نیاسر بهانه‌ای است که هر‌ سال در فصل بهار میزبان خیل انبوه گردشگران داخلی و خارجی است.

بارگاه مقدس سلطان علی بن باقر(ع) فرزند بلافصل امام پنج شیعیان نیز به‌عنوان گردشگری مذهبی در راس همه این زیبایی‌های طبیعی و تاریخی شهر نیاسر را مقصد مسافران بهار قرارداده‌است تا با زیارت این امامزاده لازم التعظیم شراب طهور معنویت و نورانیت و معرفت را در جانشان ریزند و حریر سبز آرامش و یقین را بر تن‌کنند.

باغشهر نیاسر،نگین سبز کویر وقتی‌که مادر طبیعت صدای پای بهار را در گوش زمین طنین ‌اندازمی‌کند در روزهای اواخر میهمانیش در فروردین با بهار دشتی از آلاله‌های سرخ و سفید را چون ریسه‌ای چراغان پیشکش قدم‌های اردیبهشت و شكفتن گل های محمدی می‌کند زیبایی خیره‌کننده قدرت و عظمت الهی را بر جادوی نقاشی این بوم هزار رنگ به قاب چشم مسافران بهار هدیه می‌کند.

باغشهر نیاسر در بهاران که با رستن و رقصیدن آلاله‌های سرخ و سفید از خانواده شقایق‌‌ها پرنیانی از آلاله‌های رنگی بر تن و حلقه‌ای زیبا و رنگین از آلاله‌های سرخ و سفید در دست می‌کند پهنه سبز دشت و دامان كوهستان‌های این شهر را در آستانه فصل گلچینی و گلابگیری عطر و لذت این آیین بی‌بدیل را صدچندان می‌کند.

خودنمایی شكوفه‌های بادام در این شهر زیبا وقتی سر از جیب زمین بیرون می‌کشند از دیگر جاذبه‌های طبیعی نیاسراست که صدها دیده تماشاگه راز را از این همه قدرت و شکوه و جلال و عظمت خلقت خداوند مسرور و متحیر می‌کند.

نوازش ذرات گرم و نورانی خورشید گیسو طلایی که هر صبحدم از چارتاقی نیاسر بر پهنه دشت می‌تابد، لطافت و طروات زلال آبشار ریزان زیبای شهر که از تخته‌سنگ‌ها جاری می‌شود،تیغ آفتاب بر دهانه غار رییس آن هنگام که خورشید چین چین دامن پرنورش را در غروب افق جمع میکند و زلف سیاه شب را بر رخ می‌کشد تا صبحی دیگر دوباره با شور و شعوری تحسین برانگیز دشت را از خنده سفید و صورتی لبان شقایق لبریز کند چشم هر بیننده ای را مسحور از قدرت لایزال الهی کند.

رویش شقایق های وحشی در آستانه شكفتن گل محمدی عطر نابی را در باغ تاریخی تالار می‌پراکند که تو در رویای نابت با درخشش چشمه اسكندریه در کوشک باغ به میزبانی بهار غرق لذت، شادابی و آرامش و سرخوشی می‌شوی.

قرار گرفتن این شهر در دامنه شرقی كوههای كركس، تماشای تولد خورشید انقلاب تابستانی در چارتاقی نیاسر، مقسم آب درپای چشمه، حمام صفویه، آسیاب آبی، برج چاله ‌قاب دوره قاجاریه و دیگر مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی، تاریخی و دیدنی شهر سرسبز نیاسر نیز وصفی زیبادارد که بر خیل عظیم گردشگران به این شهرمی‌افزاید.

جاذبه‌های گردشگری نیاسر؛ کهن‌باغشهر ایران، نگین انگشتری کاشان

*موقعیت جغرافیایی نیاسر

شهردار نیاسر کاشان، در معرفی بیشتر این آثار تاریخی با اشاره به اجرای 50 مورد برنامه در ستاد استقبال از بهار و ستاد نوروزی این شهرداری برای رفاه حال مسافران نوروزی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان افزود: وجود اختلاف ارتفاعی به میزان 200 متر از شمال تا جنوب شهر باعث ایجاد چشم انداز های بی نظیر و بسیار زیبایی از نقاط مختلف شهر و پیرامون آن شده است.

سبحان نظری، وسعت هزار هکتاری نیاسر با آب و هوای معتدل، کوهپایه‌ای و چهار فصل را یادآورشد و گفت: محلات مسکونی شهر نیاسر در مساحتی بالغ بر 200هکتار از باغ‌ها، گلستان‌ها و اراضی زراعی پراکنده شده است.

*چارتاقی تنها نمونه سالم باقی مانده از میان ده ها چارتاقی ایران

وی، چارتاقی نیاسر را تنها نمونه سالم باقی مانده از میان ده‌لها چارتاقی ایران که پس از حدود دو هزار سال کاربری تقویمی و رصدی خود را تا به امروز حفظ کرده است دانست و گفت: در آغاز تابستان می‌توان به مشاهده طلوع خورشید از میان روزنه‌های تشکیل شده در میان اضلاع داخلی پایه‌های این بنا نشست.

به‌گفته‌وی،چارتاقی نیاسر از چارتاقی‌های ایران است که با سازوکاری اندیشیده و ساخته شده چند هنگام سالیانه را بتوان با دیدار طلوع خورشید از میان روزنه‌های تشکیل شده در میان اضلاع داخلی پایه‌های این بنا تشخیص داد.

شهردار نیاسر، با اشاره به اینکه این بنا از سالمترین و زیباترین آثار به جای مانده از سلسله ساسانیان می باشد که بوسیله اردشیر بابکان ( اردشیر اول )در بالاترین نقطه نیاسر بنا شده‌است افزود: نقل است چارتاقی نیاسر اولین چارتاقی با 1850 سال قدمت توسط ساسانیان بنا شده است که برای ساخت آن تنها از سنگ‌ های آهکی و رسوبی و ملات گچ استفاده شده است.

نظری،با تاکید بر اینکه چهار ورودی چار تاقی، نقش بادشکن را دارند و این سیستم حفاظتی فشار حاصل از عوارض طبیعی نظیر زلزله را مرتفع می سازد گفت:این چارتاقی یکی از تقویم‌های آفتابی چارتاقی مانند و شاخصی برای اندازه‌گیری رسیدن آغاز تابستان و انقلاب تابستانی در دوران باستان بوده‌است.

وی تصریح‌کرد:بر آمدن باشکوه خورشید از این روزنه، علاوه بر اثبات انجام محاسبات نجومی در ساخت این بنا اجرای آئینهای ویژه در این مکان از جمله گردهمایی‌هایی پیوندخورده با آئین نیایش زروانی را که ریشه‌ای ژرف با خورشید و پدیده‌های کیهانی داشته است تداعی می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری نیاسر؛ کهن‌باغشهر ایران، نگین انگشتری کاشان

*باغ تالار با درختان کهنسال و رفیع و چشمه اسکندریه

به‌گفته‌وی، باغ تالار، همچون تاج پادشاهی بر سر رعنا ترین شهر کویر، مکانی زیبا و دیدنی با درختان کهنسال و رفیع است که آب چشمه اسکندریه از میان آن به سمت آبشار منتهی می‌شود و در طول سال هزاران گردشگر را از سراسر کشور برای بازدید از این مکان به این شهر می‌آورد.

*كوشك صفوي از عمارتهای باغ تالار

شهردار نیاسر، عمارت کوشک صفوی و ساختمان فعلی کوشک را از جمله بناهای باقی مانده از عمارتهای باغ تالار دانست و گفت:قدمت آن به دوران صفویه و در زمان شاه سلطان حسین صفوی که آخرین پادشاه این دوران است برمیگردد.

نظری،ویژگی های این عمارت را بکار بردن هشت ضلعی‌ها در معماری ساختمان آن برشمرد و گفت: هشت ضلعی‌ها از شاخصه‌های معماری دوران صفویه است.

وی،با اشاره به اینکه عمارت به شکل قرینه ساخته شده و به قسمت راست آن شاه‌نشین و قسمت چپ آن وزیرنشین می گویند گفت:به دلیل شیوه معماری خاص آن و بکار بردن دالانها در زیر ساختمان دمای هوا در داخل عمارت چندین درجه خنک‌تر از بیرون آن است.

به‌گفته‌وی، مشرف بودن آن به تمام نیاسر و اطراف آن از ویژگی‌های دیگر این عمارت که به شمارة 5893 و در تاريخ 25/3/81 ثبت آثار ملی شده است به عبارت دیگر در هر نقطه از نیاسر این مکان قابل رویت می باشد.

*غار رییس در باغ تالار معبدي متعلق به پيروان آئين ميترا

شهردار نیاسر، در مورد غار رییس که به طور كامل ساخته دست انسان است نیز اظهارداشت: این غار معبدي متعلق به پيروان آیين ميترا(خداي ايراي باستان) است که به احتمال زياد قدمت اين معبد به اوايل دوران پارتها بر مي‌رسد.

نظری،افزود: غار تاريخي نياسر درون توده سنگي از جنس تراورتن در زير باغ تالار و باغهاي مجاور آن گسترده شده است که در بلندترين نقطه نياسر واقع در باغ تالار ورودي اصلي اين غار وجود دارد و تا صخره هاي بالاي آبشار كشيده شده است.

*آبشار نیاسر از چشمه تالار(اسكندريه) سرچشمه می‌گیرد

وی،آبشار نیاسر را با ارتفاع بیش از 100 متر که از آب چشمه اسکندریه پس از گذر و چرخش از درون باغ تالار از آبشار سرازیر می شود یادآورشد و گفت:این آبشار یکی از زیباترین مناظر منطقه در كنار چارتاقي واقع شده‌است.

به‌گفته‌وی، دو سوم آب چشمه اسکندریه به سمت آبشار و از آنجا به دشتهاي نياسر و يك سوم آن به محله نو مي‌رود آنگونه كه از بقاياي خزه‌هاي قديمي و آبراهه‌هاي موجود مشخص مي شود مسير آب در قديم عوض شده است.

شهردار نیاسر افزود:آبي كه از آبشار پائين مي‌ريزد در فصل پائيز كمترين و در فصل بهار بيشترين مقدار را دارد.

*آسياب آبی از دوران صفویه

نظری، بنای آسياب آبی با معماری از دوران صفویه را خاطرنشان‌کرد و گفت:آب پس از آنکه از آبشار زیبا و مرتفع نیاسر فرو می‌ریزد در داخل تنوره آسیاب ذخیره شده سپس بوسیله کول باریکی که در انتهای آن قرار دارد با فشار به چرخ آسیاب می‌ریزد تا با به حرکت در آمدن چرخ سنگ، آسیاب به گردش در آمده و گندم و جو را آرد کند.

*حمام صفوی

وی، حمام صفوی با نوع معماری در قوسهای این بنا و نحوه آبخوریها و آبریزهای آن منتسب به دوران صفوی را یادآو رشد و گفت: نحوه انتقال آب به داخل حمام بدین شکل است که آب از آبشار بوسیله کولهای گلی به داخل حوض هشت گوش زیبایی و از آنجا به داخل حمام هدایت میشود و آب شرب حمام نیز بوسیله کولهای جداگانه به داخل حمام هدایت میشده و حمام دارای خزانه بوده است.

به‌گفته‌وی،در قسمت سربینه حمام جایگاهی مخصوص استاد و داسی و در کنار آن جایگاهی بنام صفه که مخصوص درآوردن لباسها است و زیر آن قسمتی برای گذاشتن کفشها درست کرده‌اند و سرویس بهداشتی حمام بین قسمت سربینه و قسم داخلی حمام قرار گرفته است

جاذبه‌های گردشگری نیاسر؛ کهن‌باغشهر ایران، نگین انگشتری کاشان

*چشمه اسكندريه

شهردار نیاسر چشمه اسكندريه یا چشمه نیاسر را یکی دیگر از آثار جالب و دیدنی این شهر عنوان‌کرد و گفت:این چشمه از پای آتشکده جاری می شود که آب پاک و زلالش از میان شکاف سنگهای درون گودالی می جوشد.

نظری،این چشمه را به طور یقین یقین عامل اصلی ایجاد و تداوم تاریخ چند هزار ساله نیاسر دانست و گفت: اکنون نیز منشأ زیبایی‌های فراوان و منبع اصلی آب و مزارع کشاورزی شهر است.

وی،آب چشمه اسكندريه را همسان با آب چشمه سلیمانیه فین و زلال و مصفا ذکرکرد و گفت:آب این چشمه پس از خروج از دل کوه و در مسیری نسبتاً طولانی بعد از عبور از باغ تالار و باغات بصورت آبشار بسیار زیبایی به پایین و به سمت شهر در حرکت است.

به‌گفته‌وی،این چشمه در تمام طول سال پر آب است و آب آن در تابستان خنک و در زمستان گرم و ولرم است.

*چنار پاي چشمه

شهردار نیاسر، چنار پاي چشمه را اثری قرارگرفته در يك مركز تاريخي و در اطراف چارتاقي نياسر، سرچمه اسكندريه و مقسم تالار عنوان‌کرد و گفت:اين درخت چنار داراي حفره اي در سمت جنوب مي باشد و وسط آن خالي است که به غير از خالي شدن وسط آن آثار تخريبي چشمگيري در چنار ديده نمي شود.

*برج چالقاب

نظری، برج چالقاب را که از تاریخ ساخت این برج و همچنین معمار آن اطلاعی در دست نیست از دیگر آثار نیاسراعلام‌کرد و گفت: این برج به لحاظ ویژگی‌ها و شکل ساخت اثر احتمالا در اواسط یا اواخر دوره صفوی ساخته شده است و بدان جهت که در کنار محله و کوچه چاله قاب (تپه) چاله قاب واقع شده به این نام معروف است.

وی افزود:این برج مکانی جهت نگهبانی از محله و شهر و دیده بانی بوده و درزمان ضرورت آخرین مکان دفاعی در مقابل مهاجمین بوده است.

به‌گفته‌وی،در طبقه بالایی برج سه منفذ جهت شلیک گلوله تعبیه شده ولی در نمای خارجی در کنار هر منفذ چند منفذ دیگر به صورت کاذب و منظم قرار گرفته تا در عین گمراه نمودن فرد مهاجم از محل حقیقی مدافع زیبایی برج نیز به صورت کامل حفظ شود.

جاذبه‌های گردشگری نیاسر؛ کهن‌باغشهر ایران، نگین انگشتری کاشان

*آئین نیاسر تجلی عشق و ایمان

شهردار نیاسر،سابقه آئین این شهر را در تمدن دانست و گفت: سرزمین ایران پهنه‌ای آئینی است و منطقه نیاسر یکی از آئینی‌ترین نقاط این سرزمین به‌عنوان سرزمین آب و آئین ، نور و نیایش ، خاک و خلوص ، باد و برکت ، سرزمین عشق و ایمان است.

نظری افزود:آئین منطقه نیاسر آمیخته با میراث گرانبهای باستان و اعتقادات مذهبی است که در جای جای نیاسر در رفتار و آداب و رسوم مردم ، در شادیهایشان ، در جشنهایشان ، در اندیشیدن و ساختن و زیستن آنها بر سر مزارهای عزیزانشان ، در همه جا رد پایی از آئین را میتوان دید.

وی، میراث باستان نیاسر را از غار شگفت انگیز رئیس گرفته تا چارتاقی نیاسر عجین‌شده با آئین مردمان آن دانست و گفت:اعیاد و جشن های ملی آنان همچون نوروز ، شب یلدا ، چهار شنبه سوری و سیزده بدر و اعیاد مذهبی مبعث، نیمه شعبان و عید قربان با آیین ذبح گاو قربانی، مراسم سوگواری سالار شهیدان ، مراسم آئینی _ مذهبی قالی شویان، مراسم نخل گردانی در بیست و یکم رمضان و بسیاری از مراسم دیگر ریشه و محتوایی آئینی و اعتقادی دارد که این شاخصه هویت ملی و ایرانی بودن نیاسراست.

به‌گفته‌وی، برگزاری آیین ذبح گاو قربانی در نیاسر کاشان از آثار ثبت شده در میراث معنوی کشور است.

شهر نیاسر از توابع شهرستان کاشان واقع در استان اصفهان در فاصله 15 کیلومتری از این شهرستان،240 کیلومتری شهر تهران، 100 کیلومتری شهر قم و 230 کیلومتری استان اصفهان واقع‌شده‌است.


گزارش از حرمت سادات متولی


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.