از ابتدای برنامه سلامت نوروزی تاکنون؛

٢٠ هزار تماس مردمی با سامانه بهداشت ١٩٠

از اول اسفند ۱۳۹۵ و آغاز برنامه سلامت نوروزی تا امروز ۵ فروردین ۱۳۹۶، ۲۰۲۱۲ تماس تلفنی با سامانه بهداشت ١٩٠ برقرار شده است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از معاونت بهداشت وزارت بهداشت محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ ضمن اعلام این مطلب گفت: ۶ هزار و ۸۹۸تماس مربوط به مسائل بهداشتی منجر به ثبت شکایت در سامانه بهداشت ۱۹۰ گردیده و بیش از ۱۳۳۱۴ تماس به مبادی ذیربط و سازمان‌های برون بخشی و درون بخشی ارجاع و راهنمایی شده است.

وی بیان کرد: تا کنون به ۷۷ درصد از کل شکایات رسیدگی شده و ۱۷ درصد به سازمان‌های برون بخشی ارجاع داده شده است.

آقازاده افزود: از مجموع شکایات مختومه شده، ۲۴ درصد با نتیجه‌ رفع نقص، ۱۵ درصد با نتیجه‌ معرفی متخلفان به مراجع قضایی، ۲۵ درصد با صدور اخطار کتبی و ۵ درصد منجر به معدوم سازی ۳۶۹۶ کیلوگرم کالای آسیب رسان و مواد غذایی غیر بهداشتی شده است.

رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ تصریح کرد: بیشترین شکایات ثبت شده به ترتیب در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد ۱۴ درصد، شهید بهشتی ۱۲ درصد، ایران ۱۱ درصد و شیراز و اصفهان ۹ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: کثرت شکایات در اصناف مختلف به ترتیب امکنه مسکونی ۱۲ درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا ۱۰ درصد، نانوایی ۹ درصد و سلف سرویس و رستوران ۹ درصد بوده واز نظر جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۶ درصد مرد و ۲۴ درصد زن بوده اند.

آقازاده گفت: بیشترین نوع درخواست و مشکلات بهداشتی عبارت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاسد و فاقد تاریخ معتبر، دفع غیر بهداشتی فاضلاب، انجام فعالیت غیر مجاز (مانند تهیه و بسته بندی مواد غذایی و تاتو)، استفاده از مواد اولیه فاقد کیفیت مناسب، وجود جسم خارجی در مواد غذایی صنفی سنتی، عدم رعایت بهداشت دست ها، عدم رعایت شرایط نگهداری مواد غذایی و عرضه قلیان در مراکز فاقد مجوز بوده است.

 رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ یادآور شد: از اطلاعاتی که از نظرسنجی مردمی به صورت تلفنی از تماس گریندگان با سامانه بهداشت ۱۹۰ بدست آمد، مشخص گردید ۹۷ درصد تماس گیرندگان از نحوه رسیدگی به شکایات رضایت دارند و ۳ درصد ناراضی بودند که شکایات آنان جهت رسیدگی مجدد به دانشگاههای ذیربط ارجاع گردید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار