مجلس عوام انگلیس، ترکیه را به بهره‌گیری از کودتا اخیر برای سرکوب مخالفان متهم کرد

کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس در گزارشی از عملکرد ترکیه در سرکوب مخالفان دولت آنکارا، پس از کودتای نافرجام سال گذشته انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس می‌گوید رابطه با رئیس جمهور ترکیه به شهرت بین‌المللی انگلیس لطمه خواهد زد.

کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به استفاده از کودتای نظامی نافرجام تابستان گذشته برای سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر متهم کرده است.

در گزارش این کمیته، که روز شنبه منتشر شد، آمده است دولت حق دارد با ترکیه تعامل داشته باشد؛ اما در عین حال هشدار می دهد که رویکرد انگلیس می تواند به شهرت بین‌المللی این کشور لطمه بزند و موجب وخامت وضع رو به زوال حقوق بشر در ترکیه شود.

کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس در این گزارش همچنین گفته است واکنش آنکارا به این کودتای نافرجام نه ضروری بود و نه متناسب؛ و این برخورد و نقض سیستماتیک حقوق بشر و وجود نداشتن مطبوعات آزاد در این کشور این مسئله را دشوار کرده است که چگونه همه‌پرسی ماه آینده برای افزایش اختیارات رئیس جمهور می‌تواند موثق باشد.

در این گزارش آمده است: «پیش‌بینی یک همه پرسی عادلانه، آزاد و قابل قبول آن هم با توجه به این که رسانه‌ها تعطیل و نمایندگان مخالف پارلمان و نهادهای مدنی منتقد ساکت شده‌اند، دشوار است.»

همچنین این گزارش، واکنش اردوغان را به کودتای نافرجام با برکناری دهها هزار معلم و کارمند دولت و همچنین بازداشت پرسنل نظامی این کشور محکوم کرده و گفته دولت تلاش کرده است مخالفان را سرکوب کند.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس در ادامه این گزارش اعلام کردند: «نه ماه پس از این کودتا، هیچ یک از دولت‌های انگلیس و ترکیه نتوانستند فردی را به ما نشان بدهند که دادگاه او را گناهکار معرفی کرده باشد.»

در این گزارش همچنین آمده است این خطر وجود دارد که انگلیس نگرانی درباره نقض حقوق بشر را در رابطه با ترکیه از اولویت‌های خود خارج کند در صورتی که نام ترکیه باید در فهرست کشورهایی قرار بگیرد که وزارت امور خارجه نگران نقض حقوق بشر در آنها است.

این گزارش همزمان با سفر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، به ترکیه منتشر شد. 

از میان دیگر اعضای اتحادیه اروپا، انگلیس بیشترین همدردی را با دولت ترکیه از زمان کودتای نافرجام در این کشور از خود نشان داده است و از ادعاهای اردوغان مبنی بر این که این کودتا را شبکه‌ای از حامیان فتح‌الله گولن، مخالف تبعیدی ترکیه‌ای طراحی کرده بود، دفاع کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار