بازخوانی/ رویدادهای مهم قضایی درآذر ماه 95؛

از اعلام تنها راه نجات بابک زنجانی از اعدام تا تهیه لیستی 1500 نفره از نجومی بگیران

در آذر ماه 95 اخباری از جمله اعلام تنها راه رهایی بابک زنجانی از اعدام، احضار نجومی بگیران به دادسرا و بازداشت چند نفر از مدیران موسسه مالی فرشتگان در حوزه حقوق و قضایی رسانه ای شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در آذر ماه ماه سال  95 می‌خوانید.

*ترک همدانی :شکایت علیه مقام قضایی خراسان رضوی به علت لغو سخنرانی علی مطهری

مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع علی مطهری روز 1 آذر ماه در گفتگو با خبرنگار  حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در رابطه با لغو سخنرانی موکلش در مشهد اظهار داشت: صبح امروز شکایتی علیه مقام مسئول قضایی در استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد، تنظیم و به مرجع قضایی دادسرای کارکنان دولت تهران تحویل داده شد.

*در جلسه دادستانی تهران مطرح شد: زمان محاکمه کرباسچی هم موضوع حساب‌های قوه‌قضاییه را به راه انداختند/ دستگیری 2 نفر از مدیران تعاونی اعتباری فرشتگان

دادستان تهران گفت: حسب اعلام بانک مرکزی، تعاونی اعتبار فرشتگان بیش از 8 هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم را جذب کرده و در حال حاضر 4 هزار میلیارد تومان کسری و زیان دارد و در این گونه پرونده‌ها، دادستانی با افرادی مواجه است که وجوه خود را با هر هدفی از جمله جذب سود بیشتر به این تعاونی اعتبار سپرده‌اند، اما استرداد وجوه خود را از دادستانی مطالبه می‌کنند.

جعفری دولت آبادی اعلام کرد: با تشکیل پرونده در دادسرای پولی-بانکی 2 نفر از مدیران این تعاونی اعتبار دستگیر و بازداشت شده‌اند.

*حجت الاسلام و المسلمین منتظری: ایجاد اختلاف توسط هر کس خیانت به کشور است/ مردم اجازه تحرک به دشمنان را نمی‌دهند

دادستان کل کشور گفت: امروز ایجاد شکاف و اختلاف از هر کس و هر قوم و مذهب، خیانت به نظام، اسلام، کشور و خون شهدای انقلاب است.

*دادستان تهران: دستور جلب محمود صادقی به قوت خود باقی است/ اقدامات این نماینده در مقاومت در قبال ماموران بر اتهامات وی افزوده می‌شود

دادستان تهران اعلام کرد: اقدامات محمود صادقی در مقاومت در قبال ماموران و تحریک افراد برای حضور و اجتماع در مقابل منزل وی اخلال در نظم عمومی جرم محسوب و بر اتهامات قبلی وی افزوده خواهد شد و نامبرده باید به آن پاسخگو باشد.

دادستان تهران خاطرنشان کرد از آقای صادقی انتظار می‌رود به دستور قضایی احترام گذارد و خود را به مراجع قضایی معرفی کند و در غیر این صورت ماموران موظفند متهم را جلب و به دادسرا معرفی کنند.

*حجت السلام و المسلمین بهرامی :شکایت از 960 آیین نامه به دیوان عدالت اداری در 8ماه گذشته/ 14 پرونده مربوط به بورسیه‌ها به دستگاه قضا ارجاع شد

رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص آخرین وضعیت پرونده بورسیه ها گفت: در کل 250 پرونده در آن فضا به دیوان واصل شد.

*آیت الله آملی لاریجانی: مسئولان درباره نقض برجام تصمیم قاطع بگیرند

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی مصوبه اخیر سنای آمریکا در بحث تمدید تحریم ها را نقض برجام خواند و اظهار داشت: این اقدام بی تردید نقض برجام است و این ادعا که این تحریم‌ها، همان تحریم های سابق است و تحریم جدیدی اعمال نشده یک ادعای واهی به شمار می آید.

رئیس دستگاه قضایی افزود: تمدید تحریم ها نه تنها با روح برجام بلکه با مدلول مستقیم آن نیز در تعارض است. البته آمریکا پیش از این نقض صریح، مانع تراشی های فراوانی در مسیر اجرای برجام کرده بود و به این ترتیب در بحث روابط بانکی و سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی یا غیر آمریکایی در ایران، خلل ایجاد می کردند.

*دادستان تهران: احضار متهمان پرونده واگذاری املاک شهرداری/ تشکیل پرونده برای نجومی‌بگیران/ راه نجات بابک زنجانی استرداد بیت‌المال است

دادستان تهران با اشاره به تأیید حکم محکومیت اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور گفت: همان‌گونه که تاکنون تأکید شده است هدف اصلی دادستانی در رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی استرداد اموال و وجوه متعلق به بیت‌المال بوده و به موجب حکم صادره از دیوان‌عالی محکوم‌علیه می‌تواند با استرداد وجوه و اموال متعلق به دولت، جبران خسارات وارده و اظهار ندامت و پشیمانی از مقررات ذیل ماده 114 قانون مجازات اسلامی بهره‌مند شود.

از اعلام تنها راه نجات بابک زنجانی از اعدام تا تهیه لیستی 1500 نفره از نجومی بگیران

*دادستان کل کشور: سیاست بازی ها و حرف های عوام فریب را کنار بگذارید/ اقدامات وزارت ارتباطات قابل قبول نیست

حجت الاسلام منتظری درباره استفاده از فیلتر شکن ها گفت: وزارت ارتباطات کارهای خوبی انجام داده است اما از نظر من فعالیت های این وزارتخانه قابل قبول نیست. اکنون در مرحله ای هستیم که برخی از وزرا به دلیل فعالیت هایی که در فضای مجازی انجام می‌شود صدایشان در آمده و خواستار رسیدگی بیشتر هستند.

*حجت الاسلام محسنی اژه‌ای: محکومیت یکی از معاونان رئیس‌جمهور/ پرونده‌ کرسنت 7 کارتن است/ رایزنی رئیس دولت اصلاحات برای یک اختلاسگر

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه روز 16 آذر ماه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: در پرونده کرسنت مقاطع طولانی کارشناسی را پشت سر گذاشتیم. این پرونده ها را به یک جهتی به اتاق من آوردند و حدود 7 کارتن است.

وی افزود: در پرونده بیمه در سال 95 در خیابان میرداماد یک ساختمان وجود دارد که یک هئیت کارشناسی آن را 600 میلیارد قیمت گذاری کرده و کارشناس دیگر یک هزار و 600 میلیارد کارشناسی کرده است، همچنین در پرونده بابک زنجانی، ملک ایران زمین یک بار 700 میلیارد و بار دیگر یک هزار و 700 میلیارد و اخیرا 750 میلیارد تومان کارشناسی شده است.

*دادستان کل کشور در برنامه تیتر امشب: اگر زنجانی به بازگشت بدهی دولت تلاش کند، شاید در حکمش تخفیف داده شود/هر هفته ناچار به فیلتر 13تا 14 هزار شبکه رایانه هستیم

دادستان کل کشور در برنامه تیتر امشب 16 آذر ماه گفت: دومین مورد جرایمی است که در این فضا اتفاق می‌افتد از جمله برداشت های مالی و یا افرادی ممکن است به حریم خصوصی هم وارد شوند و باعث ایجاد زمینه جرم می‌شود در هفته ناچار به فیلتر 13 تا 14هزار شبکه رایانه هستیم که علت آن یکی تهاجم فرهنگی است. در هفته ناچار به فیلتر 13 تا 14 هزار شبکه رایانه هستیم که علت آن یکی تهاجم فرهنگی است و علت دیگر کسانی که می خواهند جرمی را انجام دهند در این فضا اثر کمتری از خود نشان می دهند که پلیس بالای 80 درصد آن را کشف می کند.

*رئیس قوه قضاییه مطرح کرد: دولت به سخنان سخیف نخست وزیر انگلیس پاسخ عملی بدهد/ اظهارات مشاور ترامپ در راستای پروژه اسلام هراسی است

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم تلاش هر چه بیشتر در جهت حفظ وحدت میان مسلمانان، در واکنش به اظهارات سخیف مشاور دونالد ترامپ گفت: امروز دینی که پیامبر آن رحمه للعالمین و تعالیمش سراسر دعوت به معنویّت، توحید، صلح و آرامش و البته ایستادگی در مقابل زورگویان و طواغیت است، از سوی ابوجهل های زمان به مانعی در برابر رشد بشریت متهم می شود.

*وزیر دادگستری: امروز داعیه داران اسلام، با کفار، یهود و نصارا هم پیمان شده‌اند/ تداوم دشمنی کفار، نشان از موفقیت ما دارد

وزیر دادگستری گفت:‌ آنچه که امروز در جامعه اسلامی شاهد هستیم، احساس حقارت و شرمساری در انسان ایجاد می کند، چرا که داعیه داران اسلام با کفار، یهود و نصارا هم پیمان شده و خود دست به کشتار دیگر مسلمانان می زنند.

*آیت الله آملی لاریجانی : امروز دنیا تشنه معنویت است/ نماز مسلم ترین ابزار برای بهبود جامعه

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه  در روز 18 آذر ماه در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که در مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) استان البرز برگزار شد، گفت: امروز دنیا تشنه معنویت است و این موضوع را کسانی که با دنیای غرب آشنا هستند می دانند و مسأله تشنگی برای معنویت مسأله آشکاری است و دلیل این مسئله نیاز به بررسی دارد، فلیسوفان و روانشناسان بررسی های زیادی کرده اند که چرا دنیای غرب به این سمت و سو می رفته و شاید دلیل آن اندیشه رنسانس باشد.

*در یکصد و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه : لیست 1500 نفره از نجومی بگیران تهیه شده است/ عامل اصلی هجمه‌های اخیر علیه رئیس جمهور بازداشت شد/ناگفته‌های لغو سخنرانی مطهری

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که  21 آذر ماه برگزار شد، به موارد ذیل اشاره کرد: 

*حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: تاکنون لیستی شامل اسامی 1500 نفر از سوی سازمان بازرسی اعلام شده است که در مواردی هم عناوین مجرمانه وجود دارد و این لیست به دادستانی ارسال شده و دادستانی در حال احضار افراد است.

*حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده نگین غرب اظهار کرد: این پرونده 2 متهم داشت که حکم هر دو متهم قطعی شده است. حکم آقای فروغی قبلا قطعی شده بود و بخشی از محکومیتش را تحمل کرده و بخشی را نیز با توجه به نوع همکاری با دادگاه در جهت تامین رضایت شکاک در آزادی مشروط به سر می‌برد.

*حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در رابطه با پرونده شهادت قاضی کریمی در سال 87 گفت: شهید کریمی که قاضی دادگاه کیفری در سراوان بود در سال 87 به دست افرادی به شهادت می رسد تا امسال در تاریخ 9/15این افراد از جمله فردی که با کلاش اقدام به شلیک کرده بود دستگیر شدند که مشخص شد این افراد جنایات دیگری از جمله به شهادت رساندن یک فرد سنی به جرم متدین بودن هم انجام داده اند و پرونده در حال بررسی بیشتر است.

*ناگفته‌های لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد

از اعلام تنها راه نجات بابک زنجانی از اعدام تا تهیه لیستی 1500 نفره از نجومی بگیران

*آیت الله آملی لاریجانی : راه های جدیدی برای تعامل بین حوزه و دانشگاه وجود دارد که باید بازگشایی شود

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در سومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: راه های جديدی برای تعامل با دانشگاه در حال بازگشايی است كه اميدواريم گسترش يابد.

*حجت السلام بهرامی: فقط 30 درصد شکایات به دیوان عدالت اداری وارد هستند/ افزایش شعب بدوی و تجدید نظر در آینده

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: سالیانه 100 هزار پرونده به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود که فقط 30 تا 35 درصد شکایات وارد هستند.

*آیت الله آملی لاریجانی : آزادی حلب، معادلات دشمن در منطقه را بر هم زد/ مردم و مسئولان در قبال تفرقه افکنی دشمن به هوش باشند

رئیس قوه قضاییه آزادسازی حلب را موجب تغییرات اساسی در معادلات منطقه ای و فرا منطقه ای دانست و گفت: این اتفاق تمام برنامه های غربی ها و اذناب منطقه‌ای آن‌ها را بر هم زد و از این جهت اثرات بسیار مهمی داشته است.

*برنا نیوز و 9 صبح در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند

مدیر مسئول سایت خبری «برنانیوز» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و با اعلام جرم از سوی مدعی‌العموم رسیدگی شد که هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، مدیر مسئول این سایت را مجرم تشخیص داد.

سایت «9 صبح» به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع و با اعلام جرم دادستانی رسیدگی شد و هیئت منصفه مطبوعات مدیر این سایت را مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف دانست.

*حجت الاسلام والمسلمین منتظری: حقوقدانان کشورهای غربی به حال تضادهای حقوق بشری دولت هایشان فکر اساسی کنند

دادستان کل کشور خواستار افزایش انجام گفتگوهای حقوقی و قضایی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بی طرف اروپایی به ویژه در مسایل مربوط به حقوق بشر و تروریسم شد.

از اعلام تنها راه نجات بابک زنجانی از اعدام تا تهیه لیستی 1500 نفره از نجومی بگیران

*حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی: 2 تا 3 درصد جامعه پزشکی صاحب نفوذ هستند

وزیر دادگستری در همایش اخلاق، تعهد حرفه ای، قوانین و حقوق پزشکی که روز 26 آذر ماه برگزار شد، با بیان اینکه هیچ شغلی خاصیت حرفه پزشکی را ندارد، گفت: در بین 2 تا 3 درصد جامعه پزشکی دیده می‌شود، حال این تعداد معمولا صاحب نفوذ، با پشتوانه و در ظاهر نماینده کل جامعه پزشکی هستند، اما آن ها جامعه پزشکی را سپر خودشان می‌کنند، براین اساس ما خواهش می‌کنیم که اکثریت جامعه پزشکی اجازه ندهند که اقلیت تابلویی برای جامعه پزشکی شده و آن ها را سپر بلای خود کنند.

*معاون اول قوه قضاییه در کمیته قضایی ویژه شرق کشور: تصور عبور از خط قرمزها به دلیل حساسیت شرایط انتخابات، غلط است/ دشمنان بدانند مردم تحت تأثیر شانتاژهای سیاسی قرار نخواهند گرفت

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده تصریح کرد: عده‌ای به غلط این تصور را دارند که به دلیل حساسیت شرایط انتخابات می‌توانند از خط قرمزها عبور کنند و ضمن هنجارشکنی، ارزش‌ها را زیر پا بگذارند؛ در حالی که این یک تصور غلط و فکر واهی است.

*دادستان تهران: دستگیری 120 مرد و زن در یک مرکز فساد/ اداره باندهای تکدی‌گری قابل انطباق با جرایمی چون تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری است

دادستان تهران گفت : حسب گزارش سرپرست دادسرای ناحیه‌ی 21، در یک کافی‌شاپ واقع در مرکز تهران 120 نفر زن و مرد در وضعیت نامناسب دستگیر شده‌ و حسب تحقیقات انجام شده از متهم اصلی، به مدیر کافی‌شاپ مذکور برای 4 ساعت برگزاری مراسم 700 هزار تومان اجاره پرداخت شده است. به موجب این گزارش، 2 نفر خواننده غیرمجاز در مراسم حضور داشته و و متهمان با صدور قرار تأمین به زندان معرفی شدند. در این مراسم 15 بطری مشروبات الکلی کشف و 15 نفر از متهمان در حالی که مست بودند دستگیر شدند و از ادامه فعالیت کافی‌شاپ جلوگیری شده است.

*حجت الاسلام والمسلمین امینی خبر داد: جذب 3 هزار و 600 قاضی در برنامه پنجم توسعه

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: در برنامه پنجم توسعه، 3 هزار و 600 قاضی جذب دستگاه قضایی شدند.

*دادستان تهران: احضار 11 نفر در پرونده حقوق‌های نجومی/ دادستانی درباره اظهارات محمود صادقی در تهران و شیراز اعلام جرم کرده است

دادستان تهران روز 23 آذر از احضار 11 نفر در این پرونده تا به امروز خبر داد و با ارایه خلاصه پرونده این مدیران نجومی بگیر، دریافتی آن‌ها را 60،57،55،50،55،42،34،33،27،26،20 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: بر اساس اقدامات دادسرا، 10 نفر از افراد احضار شده یک میلیارد و 480 میلیون تومان وجوه را مسترد کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار