بازخوانی/ رویدادهای مهم قضایی دربهمن ماه 95؛

از تاکید مجلس بر ثبت سند خودرو در دفتر خانه ها تا تغییر رئیس سازمان تعزیرات حکومتی

در بهمن ماه 95 اخباری از جمله تاکید مجلس بر ثبت سند خودرو در دفترخانه ها، تغییر رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و ماجرای پرونده فرزند یکی از اهالی دولت در حوزه حقوقی- قضایی رسانه ای شد.

از تاکید مجلس بر ثبت سند خودرو در دفتر خانه ها تا تغییر رئیس سازمان تعزیرات حکومتیبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در بهمن ماه ماه سال  95 می‌خوانید.
 
*حجت الاسلام منتظری:اقتدار مدیران و مسئولان برخاسته از قانون است
 
 دادستان کل کشور گفت: اقتدارمدیران و مسئولان برخاسته از قانون است و در این مسیر باید از ابزارهای قانونی خود در بهبود امور و کاهش مشکلات استفاده کنند.
 
منتظری با اشاره به وظایف قانونی دادستانی کل کشور در مقام نظارت بر دادسراها و احقاق حقوق عمومی،عضویت دادستانی کل در شوراهای مختلف در کشور را تاثیرگذار دانست و تاکید کرد:تاثیرگذاری ما زمانی بیشتر است که در راستای انجام وظایف و تکالیف خود کوتاهی نکنیم و احساس خستگی و ملالت به ما دست ندهد.
 
*آیت الله آملی لاریجانی:همه دستگاه ها ایمن سازی بناها را با همکاری و بدون فرافکنی و سیاسی کاری دنبال کنند/ در دفاع از منافع ملی و مقابله با دشمن هیچ اختلافی در کشور وجود ندارد
 
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی روز 4 بهمن ماه با بیان اینکه دستگاه قضایی صرفا در چارچوب قوانین و مقررات می تواند عمل کند اظهار کرد: اینکه برخی تصور می کنند با پلمپ یک ساختمان همه مشکلات حل می شود، تصور اشتباهی است. قطعاً راه حل معضل غیر ایمن بودن ساختمان ها بستن راه کسب و کار مردم نیست. ایمن سازی، لوازم و راه های گوناگونی دارد و لازم است همه دستگاه ها با همکاری یکدیگر و مردم و بدون فرافکنی و سیاست کاری، اجرایی شدن برنامه های مربوط به ایمن سازی ساختمان های مسکونی و تجاری را دنبال کنند.
 
*حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای: حکم فرزند ابتکار قطعی است/ سیگنالهایی از داخل کشور برای فشار اقتصادی داده می‌شود
 
معاون اول قوه قضاییه در حاشیه نشست تخصصی روسای ادارات مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی استان های سراسر کشورگفت: حکم فرزند ابتکار صادر شده و قطعی است،‌ حکم او در رابطه با چک‌های برگشتی بوده و برای جلب او اقدام شده است،‌ از مبلغ چک اطلاعی ندارم و از فراری دادن او از سوی خانم ابتکار اطلاعی ندارم، بعید می‌دانم که چنین باشد.
 
*در صدو هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه: حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شد/ مرخصی مهدی هاشمی امروز به اتمام رسید/ حکم علاء الدین اعلام شد اما فرمانداری اجازه اجرا نداد
 
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز 3 بهمن ماه برگزار شد،به موارد ذیل اشاره کرد:
 
* شهرداری طبق قانون باید رفع خطر کند
* هیچ خسارتی به حادثه دیدگان منا پرداخت نشده است
* پرونده ریخته‌گران در شعبه 15 انقلاب رسیدگی می‌شود
* 5 قاضی تحت تعقیب هستند
* مدیرعامل بانک ملت همچنان بازداشت است
* پرونده ارزی 19 نفر بازداشتی داشته است
* شکایت 220 نفر از خانواده شهدای منا
* پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان جای بسی عبرت دارد
* مرخصی مهدی هاشمی امروز به اتمام رسید
* برای حادثه پلاسکو شعبات اختصاصی ایجاد می‌شود
* پیشگیری از وقوع جرم در ستاد انتخاباتی قوه قضاییه
* هیچ اموالی به صورت سند عادی ترتیب اثر داده نخواهد شد
* تخلفات 11 هزار میلیاردی احمدی‌نژاد به ما مربوط نیست
 
*سایت تابناک به اتهام توهین به رئیس جمهور سابق مجرم شناخته شد
 
علی اکبر کساییان دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگارحوزه حقوقی- قضاییگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ردز 3 بهمن ماه، گفت: مدیر مسئول وقت سایت تابناک با سه اتهام به دادگاه مطبوعات فراخوانده شد که اتهام اول وی تبلیغ علیه نظام بود که دادگاه مطبوعات وی را به اتفاق آرا مجرم ندانست.

دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات بیان داشت: مدیر مسئول وقت این سایت به اتهام توهین یه رئیس جمهور سابق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و در اتهام سوم که نشر مطالب خلاف واقع بود با اکثریت آرا مجرم شناخته شد.ضمنا هئیت منصفه دادگاه مطبوعات مدیر مسئول این سایت را مستحق تخفیف دانست.
 
*جعفری دولت آبادی: تهدید ارزش‌های دینی، فرهنگی و اخلاقی جامعه متوجه همه دستگاه‌ها است/ لزوم مبارزه با مفاسد اجتماعی/درخواست مسدود شدن تلفن‌های فاقد هویت
 
دادستان تهران در خصوص پیشنهاد پلیس فتا و پلیس امنیت اخلاقی ناجا مبنی بر انسداد تلفن های فاقد هویت که غالباً در راستای اقدامات مجرمانه به کار گرفته می‌شوند، اجرای آن در یک مرحله را ممکن ندانست و اظهار داشت: این که تعدادی از خطوط تلفن وسیله ارتکاب جرم هستند یا خیر، نیازمند بررسی بیشتر است و چه بسا مالکان این خطوط استفاده قانونی از آن کنند. لذا لازم است در مرحله اول مستندات ارائه تا بررسی شود.
 
*اسماعیلی:اتخاذ تمهیدات لازم برای رسیدگی به دعاوی احتمالی حادثه پلاسکو/ جذب سالانه 800 قاضی
 
رئیس دادگستری تهران: دادگستری استان تهران با اتخاذ تمهیدات لازم به تکالیف قانونی خود در خصوص رسیدگی به دعاوی و شکایات احتمالی ناشی از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو با جدیت عمل خواهد کرد، تخصیص شعبه یا شعب تخصصی در دادسرا و دادگاه و نیز شوراهای حل اختلاف و رسیدگی خارج از نوبت با بکارگیری قضات عالم و توانمند از جمله این اقدامات خواهد بود.
 
*حجت الاسلام منتظری: محدود کردن مجازات اعدام از مواد مخدر کار ساز نیست/ کشفیات رو به افزایش شاخصی برای موفقیت نیست/ «پلاسکو» تلنگری بر غفلت مسئولان است
 
دادستان کل کشور در همایش تخصصی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا که روز 6 بهمن ماه برگزار شد، گفت: اگر تابلوی واقعی در زمینه مواد مخدر ترسیم شده بود بایستی دولت محترم سرمایه‌گذری بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر می‌کرد.ریاست مبارزه با مواد مخدر با رئیس جمهور است، رئیس جمهور چند بار این ستاد را با حضور خودش تشکیل داده است، چه شده که مجلس دنبال این است که مجازات اعدام برداشته شود، قبول دارم که قانون باید اصلاح شود اما مگر سایر کشورها مجازات اعدام درباره مواد مخدر ندارند.

وی افزود: کشورهای دیگر در زمینه مبارزه با مواد مخدر اگر شدیدتر از ما برخورد نکنند، ضعیف‌تر نیستند. آن وقت ما در کشور هم در مبارزه با مواد مخدر و هم در زمینه مجازات ها ضعف و سستی از خودمان نشان دهیم.
 
 از تاکید مجلس بر ثبت سند خودرو در دفتر خانه ها تا تغییر رئیس سازمان تعزیرات حکومتی
 
 
*دادستان تهران: حضور دادستان در حوادث باید ملموس باشد/ لزوم رعایت «انضباط اجتماعی» از سوی شهروندان/ دادستان‌ها در برخورد با رانندگان مست اغماض نکنند
 
دادستان تهران گفت: دادسراهای ارشاد و راهور و هم چنین نواحی عمومی دادسرا در برخورد با رانندگان مست که با جان مردم بازی می کنند، اغماض نکنند.
 
وی هم چنین از دستگیری و بازداشت ده نفر در پرونده ماساژهای غیرمجاز و مفتوح بودن پرونده در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.
 
*از سوی رئیس قوه قضاییه: بخشنامه "تبصره الحاقی به ماده 342 قانون آیین دادرسی کیفری" ابلاغ شد
 
روز 5 بهمن ماه بخشنامه "تبصره الحاقی به ماده 342 قانون آیین دادرسی کیفری از سوی آیت الله آملی لاریجانی به واحدهای قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.
 
*آیت الله آملی لاریجانی: دنیاپرستی مانع تحقق اهداف انقلاب است/ دولت به تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا واکنش قاطع و متناسب نشان دهد
 
رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی که روز 11 بهمن ماه برگزار شد، با اشاره به تصمیم اخیر رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع برخی از کشورهای اسلامی به این کشور، این اقدام را دور از انتظار ندانست  و از سایر کشورهای اسلامی خواست که نسبت به این تصمیم واکنش قاطعی نشان دهند.
 
* دشتی اردکانی: با تصمیم مجلس بر ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی تأکید شد
 
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: با تصمیم مجلس بر ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی تأکید شد.
 
* روزنامه ایران در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد
 
دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگارحوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،روز 10 بهمن ماه گفت: روزنامه ایران به اتهام درج مطالب خلاف واقع با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و هئیت منصفه دادگاه مطبوعات، مدیر مسئول این روزنامه را مستحق تخفیف دانست.
 
* حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای: پرونده فرزند یکی از مسئولان دولتی دعوای شخصی بوده و فساد مالی نیست/ برخورد بدون تبعیض قوه قضائیه در مبارزه با فساد
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در حاشیه نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی نفوذ در عرصه اقتصاد سیاسی  که 10بهمن ماه برگزار شد، درباره اخرین وضعیت پرونده فرزند یکی از مسئولان دولتی گفت: مساله یک چک بود و شاکی خصوصی داشته است، شنیدم اعاده دادرسی خواستند و تعقیب می شود. پرونده تشکیل شده، دعوای شخصی بوده و فساد مالی و از ناحیه بیت المال نیست و نباید مسایل حقوقی را  با سیاسی خلط نکنید.
 
از تاکید مجلس بر ثبت سند خودرو در دفتر خانه ها تا تغییر رئیس سازمان تعزیرات حکومتی 
 
 
* حجت الاسلام‌و‌المسلمین منتظری: بازگشت بیت‌المال اولویت پرونده بابک زنجانی است
 
دادستان کل کشور گفت: در پرونده بابک زنجانی اولویت بازگشت بیت المال است.
 
* سراج: ورود دادسرا برای بررسی حادثه پلاسکو
 
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور در حاشیه تجدید میثاق رییس قوه قضاییه و دیگر مسئولان قضایی که روز 13 بهمن برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان بازرسی در حادثه پلاسکو ورود پیدا کرده است؟ اظهار داشت: به این پرونده دادسرا ورود کرده است.
 
* رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تغییر کرد/ خداحافظی جمشیدی با تعزیرات
 
از اردیبهشت سال 94 گذشته علیرضا جمشیدی به سمت رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور منصوب شد و بعد از گذشت بیش از یکسال و نیم وی از سمت ریاست این سازمان برکنار شد.
بر همین اساس طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، عبدالعلی میرکوهی به سمت سرپرست جدید سازمان تعزیرات حکومتی منصوب شد.
 
* تویسرکانی: حذف کامل دفاتر گواهی امضا در دفترخانه‌ها
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از 16 بهمن 95 تمامی دفاتر گواهی امضا در دفترخانه‌ها حذف و سامانه امضای‌الکترونیک جایگزین آن شد.
 
* حجت الاسلام والمسلمین منتظری: مبارزه با قاچاق از مهم‌ترین مسائل امروز کشور است/ امیدواریم ترامپ سر عقل بیاید
 
دادستان کل کشور با اشاره به راه‌های مبارزه با قاچاق کالا گفت:‌ بستن مرزها به گونه‌ای که کالای قاچاق وارد کشور نشود و برخورد شدید با کسانی که کالاهای قاچاق را وارد می‌کنند و همچنین معدوم کردن کالای آن‌ها از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با قاچاق کالا هستند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد:‌ رهبری معظم انقلاب بارها گفته است که کالای قاچاق باید معدوم شود؛ دستگاه‌های مختلف هنوز هم به درستی این امر را رعایت نمی‌کنند، باید به مجرد کشف و اثبات کالای قاچاق این کالاها معدوم شوند.
 
* خبرگزاری دانشجو مجرم شناخته شد
 
کساییان دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگارحوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز 17 بهمن ماه گفت: مدیر مسئول خبرگزاری دانشجو به دو اتهام توهین به مسئولان عالی نظام و انتشار مطالب خلاف واقع مجرم شناخته شد و هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مدیر مسئول این خبرگزاری را با اکثریت آرا مستحق تخفیف دانست.
 
* آیت الله آملی‌لاریجانی در نخستین همایش ملی نظام سلطه و جریان نفوذ:برجسته‌سازی مسأله نفوذ در زمان فعلی اهمیت دارد/متاسفانه عده‌ای مسئله نفوذ را باور ندارند
 
 آیت الله آملی لاریجانی گفت: متاسفانه عده ای مسئله نفوذ را باور ندارند و عده ای هم خودشان را به عدم باور می‌زنند و در رابطه با اینکه این موضوع توهم است یا واقعیت، تشکیک ایجاد می کنند.
 
وی در ادامه افزود: این در حالی بود که رهبر انقلاب نسبت به شبیخون فرهنگی هشدار داده بودند اما عده‌ای آن را قبول نمی کردند. و وظیفه ما این است که این نفوذ را باور کنیم.
 
* حجت الاسلام پورمحمدی:دو ماه فرصت رئیس جمهور برای ارایه گزارش حادثه پلاسکو/واگذاری خودرو های لوکس قاچاق به دستگاه‌های دولتی خلاف قانون است
 
حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در رابطه با اینکه ماده 55 و 56 آیین نامه مبارزه با کالای قاچاق تاکید دارد که کالای قاچاق باید صادر و یا معدوم شود اما خودروهای لوکس قاچاقی که قرار بود معدوم شوند مجوز آن صادر نشد، گفت: ابتدا گفته شد که این خودروها مشتری دارند و قرار است به فروش برسند که انجام نشد.
 
* در جلسه مسئولان عالی قضایی صورت گرفت: تصویب پیش‌نویس آیین‌نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان
 
* پوریانی:کیفرخواست پرونده موسسه آل کوثر صادر شد/ شناسایی بیش از 8 هزار مالباخته
 
رئیس کل دادگاهای عمومی و انقلاب تهران در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده موسسه آل کوثر اظهار داشت: پس از انجام تحقيقات و صدور كيفر خواست در دادسرا، در حال‌حاضر پرونده در شعبه 1040 دادگاه کیفری 2 مجتمع شهید قدوسی در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: در این پرونده 953 نفر طرح شکایت کردند و 8 هزار و 697 نفر از شهروندان به عنوان مالباخته شناسایی شدند و متخلفان به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند.
 
* خرم آبادی خبرداد؛همکاری داوطلبانه 18هزار نفر برای رصد سایت های متخلف
 
معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت : 18هزار نفر به صورت داوطلبانه گزارش رصد سایت های متخلف را به دادستانی کل گزارش می کنند.
 
* آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی:آشتی ملی را نامطلوب نمی‌دانم اما معتقدم در کشور ما موضوع ندارد/ کسانی که در جریان فتنه از مردم جدا شدند، با قبول اشتباه بازگردند
 
آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی روز 25 بهمن ماه، گفت: عده ای در جریان فتنه از مردم جدا شدند. مشکل از مردم نیست مشکل از آنها‌ست که از مردم جدا شدند. آنها باید به دور از فرافکنی از مسیر نادرست خود که همصدایی با دشمن است، بازگردند و به مردم بپیوندند. راه بازگشت نیز قبول اشتباه است. گاه انسان ها بر اثر برخی تعصبات، اشتباه خود را نمی پذیرند و برای خود ودیگران باور نادرست ایجاد می کنند. اگر جداشدگان از مردم، حق طلب باشند راه برای اصلاح باز می شود لذا اولین گام این است که دست از فتنه گری بردارند و اشتباه خود را بپذیرند.
 
* حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای مطرح کرد: مرخصی مهدی هاشمی استثنا نیست/ بازداشت دو نفر در حادثه پلاسکو/ ورود جدی‌تر وزارت اطلاعات به پرونده بابک زنجانی
 
سخنگوی قوه قضاییه در صد و هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز 24 بهمن ماه برگزار شد، به موارد ذیل اشاره کرد:
 
*در پرونده املاک شهرداری کسی بازداشت نشده است
* پرونده موسسه ثامن الحجج هنوز به دادگاه نرفته است
*ورود جدی‌تر وزارت اطلاعات به پرونده بابک زنجانی
* دستگیری 8 تروریست در استان البرز  
*شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی
*هشدار دستگاه قضا به وضعیت ساختمان‌های ناایمن
* مرخصی مهدی هاشمی استثنا نیست
 
* جعفری دولت‌آبادی:تداوم بازداشت چهار متهم در پرونده بانک ملت و هشت متهم در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان/درخواست تشدید قرار سه متهم بانک سرمایه
 
جعفری دولت‌آبادی در خصوص آخرین وضعیت متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، از تداوم بازداشت هشت متهم در این پرونده و همچنین بازداشت چهار متهم در پرونده بانک ملت خبر داد.
 
* حجت الاسلام و المسلمین منتظری: حکم اعدام زنجانی تا بازگردانی کامل بدهی اجرا نمی‌شود/ تنها راه بازگشت سران فتنه به دامن ملت توبه است
 
حجت الاسلام و المسلمین منتظری در در حاشیه نشست «قوه قضاییه انقلابی» که 28 بهمن ماه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه زمان احتمالی اجرای حکم بابک زنجانی را می‌توانید اعلام کنید، گفت: حکم وی قطعی شده اما برای اینکه پول‌هایی که به جیب زده و غالبا هم در خارج از کشور است به بیت‌المال برگردد تا اجرای حکم استرداد پول‌ها، اجرای حکم اعدام انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که پول‌ها به بیت‌المال برگردد و به بابک زنجانی نیز گفته‌ایم باید این مسأله را در مرحله اهمیت قرار دهد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی  که به نقش فرد تازه دستگیر شده در حل پرونده بابک زنجانی اختصاص داشت، تصریح کرد: این فرد از عناصر موثر در پرونده بابک زنجانی است و پرونده وی در مرحله تحقیقات قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در پاسخ به سوالی در رابطه با بیانیه مداخله جویانه وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر آزادی سران فتنه، با اشاره به تعبیر «آفتاب آمد دلیل آفتاب» گفت: حرکت سال 88 جریان فتنه و حمایت‌های دولتمردان آمریکا از این افراد، پشتوانه اصلی این جریان و اینکه بی‌واسطه و یا باواسطه در آمریکا ریشه داشته را نشان داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار