معرفی کتاب؛

آیا هیچ چیز خوبی هم درباره مردان وجود دارد؟

کتاب «آیا هیچ چیز خوبی هم درباره مردان وجود دارد؟» دوازدهمین جلد از مجموعه «فمینیسم در ترازوی نقد» است که برای تحقق نقد برون دینی فمینیسم به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «آیا هیچ چیز خوبی هم درباره مردان وجود دارد؟» عنوان کتابی به قلم روانشناس برجسته آمریکایی «روی بامستیر» است که توسط امیر حافظی خواه ترجمه و از سوی دفتر نشر معارف راهی بازار کتاب شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می خوانیم:  

«زنان قربانیان اصلی تمام جنگ‌ها هستند. زنان؛ شوهران، پدران و پسران خود را در میدان نبرد از دست داده می‌دهند. (هیلاری کلینتون 17 نوامبر 1988) در زمانه‌ای که حتی کشته شدن مردان نیز باعث توجه به سختی‌ها و مصائب آنان نمی‌گردد و جان مردان از اندوه زنان بی‌ارزش‌تر است باید پرسید که آیا واقعاً هیچ چیز ارزشمندی در مردان وجود ندارد؟ این کتاب برای کسانی نوشته و ترجمه شده است که هنوز پاسخ این سئوال را نیافته یا نداده‌اند.»

نویسنده در فصل اول کتاب می‌نویسد:

 «آیا هیچ ‌چیز خوبی هم درباره مردان، وجود دارد؟ این سؤال امروزه بسیار بحث انگیز است؛ زیرا به سختی کسی جرأت می‌کند که اعلام کند مردان در هیچ زمینه‌ای توانمندتر از زنان باشند. مصلحت اندیشی سیاسی به ما اجازه می‌دهد که بگوییم زنان در یک چیز یا چیز دیگری از مردان بهترند، اما این یک تابوی بزرگ است که کسی اعلام کند که مردان در چیزی مهمتر از باز کردن بطری‌ها و کشتن حشرات از زنان توانمندترند. من یک نظریه‌ی نسبتاً رادیکال درباره‌ی مردان و زنان را در این کتاب پرورش داده‌ام. این نظریه بیان می‌کند که تفاوت‌های دو جنس عمدتاً در نوعی مبادله ریشه دارد. اگر یک جنس در چیزی بهتر است، این توانایی بیشتر احتمالاً با بدتر بودن در چیز دیگری مرتبط است. در غیر این صورت، قابل تأیید است که انتظار داشته باشیم که طبیعت، دو جنس را در اغلب چیزها برابر ساخته باشد.

دو تفسیر در مقابل ما قرار دارد که چرا مردان فرهنگ مسلط را دارند و بر جهان سیطره دارند. تفسیر اول که تا قرن بیستم تقریباً توسط همه پذیرفته شده بود، این است که مردان طبیعتاً از زنان شایسته‌ترند. نیروهایی که وجود انسانی را خلق کرده‌اند، چه ‌نیروی مقدس الهی و چه‌ فرایند طبیعی تکامل (یا ترکیبی از این دو)، مردان را بهتر و زنان را برای کمک و خدمت به او ساخته‌اند. تفسیر دوم، واکنشی است به تفسیر اول. گفته می‌شود که زنان در هیچ بخش معناداری، از مردان پایین‌تر نیستند. ممکن است زنان بالاتر باشند ولی به هیچ وجه پایین‌تر نیستند. بنابراین، تفاوت در جایگاه اجتماعی به ‌وسیله‌ی استثمار قابل شرح است. مردان باید برای حقیر نگه داشتن زنان، با یکدیگر همکاری کرده باشند. مردان سیستم زیرکانه‌ای ابداع کردند که نامش پدرسالاری است و از آن برای اشتراک منافع و استثمار بر علیه زنان استفاده نمودند. این کتاب، تفسیر سومی را پیشنهاد می‌کند.»

شایان ذکر است؛ کتاب «آیا هیچ چیز خوبی هم درباره مردان وجود دارد؟» که در سال 2010  در آمریکا منتشر شده است دوازدهمین جلد از مجموعه «فمینیسم در ترازوی نقد» است که برای تحقق نقد برون دینی فمینیسم و نقد از طریق آثار و پیامدهای آن ترجمه و به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار