پیشرفت رشته‌های علوم پایه در گرو تعامل دو وزارت بهداشت و علوم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: علوم پایه باید با حمایت متولیان وزارت بهداشت جایگاه اصلی خود را پیدا کند تا شاهد تحقیقات باکیفیت‌تری باشیم.

دهپور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: وضعیت علوم پایه در برخی موارد بحرانی به نظر می رسد و باید از مسئولان بخواهیم که با در نظر داشتن اهمیت رشته های علوم پایه و خدمات این قشر دانشگاهی، استقلال این رشته را جدی بگیرند.

دهپور عامل نجات علوم پایه از وضعیت فعلی را در گرو حمایت فکری سیاستگذاران وزارت بهداشت دانست و گفت: وظایف آموزشی رشته‌های این حوزه در حال حاضر کمرشکن است. به عنوان مثال یک استاد باید 50 واحد درسی و به طور همزمان پژوهش کیفی ارائه کند.

وی فرهنگ ارتقاء اساتید دانشگاه را نیازمند بازنگری عنوان کرد و گفت: مشکلات دانشگاه با ارتقاء اساتید حل نمی شود که این موضوع نشان می دهد برای ارائه خدمات باید به طور همه جانبه موضوع آموزش و تحقیقات دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: با توجه به تعدد دانشگاه ها و دانشجویان کشور و پتانسیل کشور گام های موثری برداشته شده که از جمله آن می‌توان به گرنت های آموزشی، اعتمادسازی در پژوهش، فرصت های هم اندیشی و گردهمایی‌ها اشاره کرد اما همچنان رسیدگی بیشتر مسئلان وزارت بهداشت در این زمینه احساس می‌شود.

دهپور با بیان اینکه تربیت نسل جدید محققان با نسل گذشته بسیار متفاوت است، گفت: در حال حاضر دانشجو زیاد داریم اما باید معلم تربیت کنیم تا دانشگاه با نگاه عالمانه پیش برود و به این ترتیب دچار انزوا نشویم.

وی یادآور شد: اگر تحقیقات بالینی مبتنی بر یافته‌های علوم پایه نباشد، تحقیقات ناقص خواهد بود. از طرفی برای دستیابی به تحقیقات باکیفیت نیاز به تجمیع امکانات، حمایت سیستم های بین بخشی و مهم‌تر از همه نگاه عالمانه وزارت بهداشت به عرصه مطالعات بالینی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار