افزایش ۲۵ درصدی اقامت در مراکز رفاهی آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از افزایش ۲۵ درصدی اقامت در مراکز رفاهی آذربایجان شرقی خبرداد.

افزایش ۲۵ درصدی اقامت در مراکز رفاهی آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: از اول انقلاب تا رویداد تبریز ۲۰۱۸، تعداد تخت‌های مراکز اقامتی ۷ هزار و ۴۰۰ تخت بود که این رقم تا پایان ۲۰۱۸ به ۱۳ هزار و ۱۰۰ یعنی ۲ برابر می‌رسد.
 
وی افزود:تبریز ۲۰۱۸ باعث شد که تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان ویترین ایران در سطح جهانی مطرح شود.
 
وی با بیان اینکه تبریز ۲۰۱۸ فرصت طلایی است که نه تنها تبریز، بلکه آذربایجان را نیز به دنیا بشناسانیم، افزود: بزرگ‌ترین دستاورد این رویداد، گسترش مراکز اقامتی استان است.
 
آبدار با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آذربایجان شرقی جزو استان‌های کمتر شناخته شده در حوزه گردشگری بود، گفت: خوشبختانه استان ما بخاطر تبریز ۲۰۱۸ در مسیر گردشگری قرار گرفت و میراث فرهنگی مشوق‌هایی مانند عوارض رایگان برای ساخت هتل را مصوب کرده است.
 
وی از افزایش یک هزار و ۵۰۰ تخت اقامتی نسبت به سال ۱۳۹۵ در استان نیز خبر داد و افزود: علاوه بر اقامتگاه‌های شهری برای اقامتگاه‌های روستایی و مراکز بوم گردی نیز تسهیلات کم بهره پرداخت شد.
 
آبدار خاطرنشان کرد: برای معکوس کردن مهاجرت، تعداد روستا‌های بوم گردی استان از ۵۲ روستا به ۱۱۰ روستا افزایش یافت.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین از ارسال ۱۴ پرونده دریافت تسهیلات گردشگری و اقامتی به بانک‌ها با اعتبار ۲۱۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: از این میزان ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت شده که هشت درصد سود تسهیلات را میراث فرهنگی و هشت درصد بقیه را نیز خود سرمایه گذاران تقبل می‌کنند.
 
آبدار از افزایش ۱۱ درصدی اشغال تخت‌های هتل‌ها و ۲۵ درصدی هتل آپارتمان‌ها بخاطر رویداد تبریز ۲۰۱۸ خبر داد و افزود: میزان اشغال تخت هتل‌ها در سال گذشته ۶۱ درصد بود که امسال به ۶۸ درصد و در هتل آپارتمان‌ها از ۶۸ درصد به ۸۵ درصد رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد: میانگین اشغال تخت هتل‌های آذربایجان شرقی در ۶ ماهه اول سال گذشته ۶۴.۵ درصد بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۷۶ درصد ارتقا یافته است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در مورد آمار ورود گردشگر داخلی به استان نیز گفت: در ۶ ماهه اول سال گذشته ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر نفر وارد استان شدند که این رقم در سال جاری با ۴۲ درصد رشد به ۴ میلیون و ۴۰۲ هزار نفر رسید.
 
آبدار ادامه داد: در مورد گردشگر خارجی نیز در ۶ ماهه اول سال گذشته ۴۲۰ هزار نفر از تبریز بازدید کردند که این رقم امسال با ۱۷ درصد رشد به ۴۹۲ هزار گردشگر خارجی افزایش یافته است.
 
وی اظهار داشت: با توجه به سردسیر بودن منطقه و کاهش ورود گردشگر به استان در فصول سرد سال، برای اولین بار در آذربایجان شرقی شاهد رشد ورود گردشگر داخلی و خارجی به مناسبت رویداد تبریز ۲۰۱۸ هستیم.
 
آبدار با بیان اینکه در جذب گردشگر و نیز در حوزه اقامتی رشد چشمگیری در استان داشتیم، افزود: طبق مصوبه ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ تمام رویداد‌های ملی و بین المللی اعم از علمی، ورزشی و فرهنگی را به تبریز منتقل کردیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در طول تاریخ آذربایجان، مجمع گفتگو‌های همکاری آسیا با حضور ۶ وزیر گردشگری در تبریز برگزار شد.
 
آبدار ادامه داد: همچنین در سال گذشته اجلاسی با حضور ۱۱ سفیر، رایزن فرهنگی و مسئولان فرهنگی یونسکو و معاون رئیس جمهور، وزیر ارشاد و سخنگوی وزارت خارجه در تبریز برگزار شد و در نهایت اجلاس رسمی رویداد تبریز ۲۰۱۸ با حضور رئیس جمهوری در سالن همایش‌های بین المللی آغاز شد.
 
وی میزان سرمایه گذاری‌ها در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۵ را ۱۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امسال این رقم با ۱۳ درصد رشد به ۳۸۳ میلیارد تومان رسیده است.
 
آبدار، مرمت و بازسازی طرح‌هایی همچون ربع رشیدی، مسجد کبود، بازار تبریز، چهارمنار و حسن پادشاه را از جمله بزرگ‌ترین طرح‌ها به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ اعلام کرد و گفت: برای اجرای این طرح‌ها و نیز تملک اراضی محدوده ربع رشیدی افزون بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از جمله برنامه‌های شاخص گردشگری در سال جاری را احداث سه باب بازارچه صنایع دستی در کندوان، بعثت و قزلجه میدان اعلام کرد.
 
آبدار با بیان اینکه ۱۶۳ رویداد منطقه ای، ملی و بین المللی برای تبریز ۲۰۱۸ با همکاری ۱۰ دستگاه اجرایی تعریف شد، اظهار داشت: از ابتدای سال ۲۰۱۸ دستگاه‌های مسئول شروع به کار کردند که تاکنون ۶۴ درصد این رویداد‌ها عملی شده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین از برگزاری همایش بین المللی جاده ابریشم با عنوان «باستان شناسی در امتداد راه ابریشم» از ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه سال جاری در تبریز خبر داد.
 
وی با بیان اینکه در مجموع ۱۲۵ پروژه برای تبریز ۲۰۱۸ تعریف شده است که تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: در حوزه عمران محوری نیز ۱۱ شهرستان با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار، پروژه تعریف شده است.
 
آبدار با بیان اینکه اعتبارات سازمان در مقایسه با سال ۱۳۹۴ هفت و نیم برابر رشد داشته است، افزود: بودجه سازمان در سال ۱۳۹۴، ۱۴ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۲۲ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۶ به ۵۵ میلیارد تومان و در سال جاری به ۱۰۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.
 
انتهای پیام/ش
 

برگزاری همایش بین المللی جاده ابریشم  در تبریز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار