در نشست خبری علی البدل مطرح شد:

قصه «علی البدل» در ناكجاآباد اتفاق می‌افتد تا به كسی بر نخورد!

سيروس مقدم گفت: می دانستیم که در سریال «علی البدل» قرار است یک فضای جدید را از صفر خلق کنیم.

در «علی البدل» یک فضای جدید را از صفر خلق کرديمبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری عوامل سریال علی البدل با حضور سیروس مقدم، مهدی فخیم‌زاده، محسن تنابنده، هادی کاظمی، بهرام افشاری و هومن حاجی عبداللهی برگزار شد.
 
سیروس مقدم در ابتدا در خصوص تازگی این داستان گفت: سریال های سال های اخیر من در موقعیت های واحد و ژانر بخصوصی نبوده است و هر بار سعی کردیم موقعیت های جدیدی را کشف کنیم. حتی سریال پایتخت هم که 4 فصل از آن ساخته شد، در ابتدا از جهت داستان و موقعیت کمدی تازگی داشت اما بعد از مدتی به عادت تبدیل شد. خود هنرمندان عادت ها را به وجود می آورند و خود آنها هم باید آن را تغییر دهند.
 
وی ادامه داد: هنرمندان از رفتن به دنبال موضوع جدید هراس دارند. اما ما در اين پروژه وارد فضای جدیدی شدیم که همه چیز را از لباس، دکور و ... را طراحی کردیم. طرح اولیه را دو سال قبل به تلویزیون ارائه دادیم اما به دلیل سختی کار و اینکه باید در یک فصل مشخص ساخته می شد، ساخت آن به عقب افتاد.
 
وی ادامه داد: برخي از ما وحشت داریم که سراغ پدیده های جدیدتر برویم و کمدی های نوتر را تجربه کنیم ولی ما (تيم عوامل علی‌البدل) می دانستیم که در سریال «علی البدل» قرار است یک فضای جدید را از صفر خلق کنیم. 
 
مقدم با اشاره به سریال «علی البدل» اظهار کرد: در این روستا گویش، پوشش و دکوراسیونی جدید طراحی شد به گونه ای که ممکن بود تماشاچی احساس کند همه چیز برایش غریبه است و این ریسکی بود که ما آگاهانه در آن پا گذاشتیم.

كارگردان پايتخت اظهار کرد: «علی البدل» در ناکجاآباد اتفاق می افتد تا هیچ کس اتفاقات این سریال را به خود نگیرد. ما یاد گرفتیم که سریال‌ها بتوانند خود را با روزگارشان منطبق کنند و وقتی با آنچه که در جهان اتفاق می افتد هماهنگ باشند فیلمنامه پویاتری خواهیم داشت. فیلمنامه «علی البدل» با همه جوامع بشری مرتبط می‌شود و درباره داشتن یک ثروت خدادادی است که ممکن است در منطقه ای الماس باشد یا در سرزمینی دیگر نفت و انرژی های دیگر؛ مساله این است که اداره و مدیریت غلط این مناطق باعث می‌شود که آنها روز به روز کمتر شوند.
 
محسن تنابنده نیز درباره قصه این سریال اظهار داشت: قصه ساخت اين کار حدود دو سال و نیم پیش در تلویزیون مطرح شده بود و به دلیل سختی کار و همزمانی پروژه های من نمی‌توانستیم سریال را تولید کنیم . 

وی درباره ایده شکل گیری قصه نیز بیان کرد: ممکن است یک قصه بارها تعریف شده باشد فقط لحن و سر و شکل آن هر بار تغییر کند. ما مدعی بوجود آوردن هسته اصلی این قصه نیستیم اما من زمانی به یک روستای آب گرم رفتم که چند نفر در آنجا درباره مساله و بحران آب حرف می زدند و ايده اوليه را از آن گرفتم.

در ادامه محسن تنابنده درباره شخصیت پردازی قصه عنوان کرد: به نظرم قصه همانقدر که لازم است باید حرف بزند. اینکه آدم های قصه در گذشته چه بوده اند و چه می کرده اند اهمیتی ندارد. 

وی درباره انتخاب یک ناکجا آباد عنوان کرد: برخی همه چیز را به خود می گیرند وگرنه ما آنقدر متوجه می شویم که بتوانیم شرایط را تعریف كنيم. 
 
محسن تنابنده درباره دلیل انتخاب مهدی فخیم‌زاده در این سریال گفت: یکی از دلایلی که فخیم‌زاده را برای این کار انتخاب کردیم، جدیت او بود و اینکه او تا به حال در این قالب و ژانر بازی نکرده بود. برای مخاطب اینکه یک روستا در اختیار این فرد است جذابیت داشت. همچنین کیفیت بالای بازی او یکی دیگر از این دلایل بود و باید اعتراف کنم که در کنارش بسیار یاد گرفتم.

وی ادامه داد:‌ من بعد از اینکه فیلم سینمایی‌ام را کارگردانی کردم و قرار بود بعد از آن مقابل دوربین قرار بگیرم، بازی کردن برایم سخت بود. در کنار این فخیم‌زاده حجم فیلم‌هایش به اندازه سن من است و همین حرفه‌ای بودنش باعث شد تا ما به سمتش برویم.

سیروس مقدم ادامه داد: از روزی که فیلمنامه «علی‌البدل» مطرح شد همه می‌دانستیم پاشنه این سریال بین دو خان در روستا می‌گذرد.از طرفی می‌دانستیم با دو فرد پا به سن گذاشته‌ای طرفیم که گاهی اوقات بچه‌ بازی هم درمی‌آورند. طبیعتاً به همه اینها فکر کرده بودیم که هرچه بازیگر جدی‌تر باشد، ایفای نقش او در ژانر کمدی برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود.

وی افزود: در سریال «دندون‌طلا» نقش تازه‌ای را از فخیم‌زاده دیدم و به این نتیجه رسیدم که داود میرباقری به خوبی او را برای این نقش انتخاب کرده بود. در کنار اینها می‌دانستم که فخیم‌زاده اغلب در کار نگارش و کارگردانی است و این امکان وجود داشت که نتواند ما را در این کار که در شهرستان ضبط می‌شد همراهی کند.

کارگردان «علی‌البدل» درباره دکورهایی که برای این سریال ساخته شد، گفت: تمامی کانال‌های آب که در این چند شب پایانی سریال دیدید دست‌ساز بشر است و گروه دکور ما همه آنها را ساخته‌اند.
 
مهدی فخیم زاده هم درباره چگونگی حضور خود در این سریال گفت: من تاکنون در چنین ژانری کار نکرده بودم و برایم جذاب بود. این علاقه را هم داشتم که با سیروس مقدم که سال ها است او را می شناسم و از قدیم هم با هم کار کرده ایم، همکاری داشته باشم.
 
وی در ادامه افزود: وقتی می‌خواهید کمدی بسازید ساده‌ترین کار این است که برای ایفای نقش اصلی به کمدین فکر کنید. یادم هست زمانی که قرار بود اولین تجربه فیلم سینمایی کمدی «خواستگاری» را بسازم تهیه‌کننده اصرار داشت تا اکبر عبدی را برای یکی از نقش‌های اصلی انتخاب کنم اما من مقاومت کردم. چرا که معتقدم بودم برای ایفای این نقش هنرمندی باید انتخاب شود که بتواند تلخ بازی کند. این دقیقاً مثل تفکری بود که در انتخاب من توسط تنابنده و مقدم شکل گرفت. مخاطب اغلب توقع بازی کمدی از افراد جدی ندارد و برهمین اساس بهتر می‌توانند جذب اثر شوند.
 
 

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۴۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۶
سریال علی البدل خوب بود دست عوامل سازنده درد نکنه که خیلی برای ساخت ان زحمت کشیده اندبرخی توقعات و مقایسه کردن این سریال با سریال پایتخت بیجاست چرا که نوع کار و فضای داستان تفاوت فاحشی با پایتخت دارداین نوع طنز هم جذابیت خاص خود را دارد و قابل تقدیر است