شناسایی 10 کودک اوتیسم در زنجان

مدیر کل بهزیستی استان زنجان از شناسایی 10 کودک اوتیسم در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمدی با اشاره به این که از آغاز طرح غربالگری اوتیسم تا کنون ۱۰ کودک در استان زنجان با این اختلال شناسایی شده اند خاطر نشان کرد: در حال حاضر پایگاه دائمی غربالگری اختلالات طیف اوتیسم در زنجان فعال بوده و با غربالگری و آزمون گارس شناسایی صورت می گیرد.

وی میزان شیوع اختلال طیف اوتیسم دختران و پسران متفاوت است که طبق آخرین گزارش های موجود یک درصد است و خانواده ها با انجام ارزیابی و سنجش بر روی کودکان خود و در صورت مشاهده مشکوک در رفتار آنان برای اقدامات اساسی می توانند به مراکز بهزیستی و تخصصی مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در ادامه افزود: شعار امسال روز جهانی اوتیسم "پیش بسوی استقلال و سبک توانایی تصمیم گیری برای خود" است.

این مقام مسئول با بیان این که واکنش نشان ندادن به جهت صدای مادر، عدم واکنش کودک به نام خود، نگاه نکردن به چشم دیگران ، فقدان اشاره ،لبخند و یا سایر علائم اجتماعی در برابر دیگران را از علایم هشدار دهنده در سال اول زندگی این کودکان است.

فقدان تک کلمه ، فقدان بازی های وانمودی و از دست دادن مهارتهای زبانی رااز دیگر علائم سال دوم کودک است.

محمدی اظهار کرد: هیچ آزمایش بالینی و پزشکی برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد اما برای مشخص کردن مواردی مانند سنجش شنوایی ،مشکلات گفتاری و یا مشکلات رشدی و تشخیص اولیه مبتلایان به این بیماری از طریق پرسشنامه ۱۰ گزینه ای که بصورت تستی می باشد انجام می پذیرد.

انتهای پیام/ ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.