۵ ترفند ساده برای خلاصی از آلرژی بهاری

وقتی به خانه باز می‌گردید حتما حمام کنید و لباس‌هایی که خارج از خانه به تن داشته‌اید را بشویید. قبل از خواب حتما دست، صورت و بینی‌تان را با آب بشویید تا اگر گرده‌ها وارد بینی و ریه شما شده است، خارج شود و بتوانید خواب راحتی داشته باشید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها حتما در خیابان، محل کار، مترو یا حتی درخانه کسانی را می‌بینید که ناگهان شروع به عطسه می‌کنند و دیگر عطسه و آبریزش بینی‌شان تمام نمی‌شود. افرادی که از آلرژی رنج می‌برند و اوج بروز علایم‌شان در فصل بهار است. به ویژه اگر در فضایی باشند که گل و گیاه وجود دارد. شاید خود شما یکی از کسانی باشید که گرفتار حساسیت فصل بهار یا همان تب یونجه هستید. راه‌های درمانی بسیاری از جمله مصرف قرص‌های ضد حساسیت برای کم کردن نشانه‌های آلرژی فصلی وجود دارد. می‌توانید با این راهکارهای ساده بعضی از علایم آزاردهنده آلرژی را در فصل بهار کاهش دهید و به راحتی در کنار دوستان و خانواده در پارک قدم بزنید.

 
گرده‌های آلرژی زا
 
گرده گل‌ها وقتی در فضا پخش می‌شوند، جزیی از اتمسفر زمین را تشکیل می‌دهند و مقدارشان چنان زیاد است که واکنش‌های آلرژیک معروف به تب یونجه را پدید می‌آورند. افرادی که مبتلا به تب یونجه و آلرژی هستند با شروع فصل بهار از عطسه‌های پی در پی، خارش گوش، حلق، بینی و حتی چشم، آبریزش بینی، سرفه و تنگی نفس رنج می‌برند. علائمی شبیه به آسم خفیف که گاهی تا اواسط فصل تابستان نیز ادامه پیدا می‌کند. این علایم فعالیت روزانه را برای خیلی از افراد با سختی مواجه می‌کند تا جایی که نمی‌توانند به راحتی در فضای باز نفس بکشند یا در پارک و باغ قدم بزنند، چرا که سریعا عطسه یا خارش گلویشان شروع می‌شود. ابتلا به تب یونجه در همه‌ٔ گروه‌های سنی دیده می‌شود. حتی بعض مواقع خواب شبانه را نیز مختل می‌کند. بهترین راه پیشگیری از تب یونجه این است که در معرض گرده‌ها قرار نگیرید. علاوه بر استفاده از قرص‌های ضدحساسیت و تزریق داروهای مختلف این  راهکارها برای مبتلایان به آلرژی در فصل بهار مفید خواهد بود.
 
از ماسک فیلتردار و عینک استفاده کنید
 
بهتر است در فصل بهار بیشتر در خانه بمانید. کار سختی است که خودتان را از زیبایی‌های بهار محروم کنید اما وارد شدن گرده‌ها به بینی و ریه شما علایم را تشدید و در پاره‌ای موارد منجر به بروز آسم خفیف می‌شود. ابتدای صبح بیشترین زمان گرده افشانی است. اگر مجبور هستید در ساعات ابتدایی صبح از خانه خارج شوید، حتما از ماسک فیلتر دار و عینک استفاده کنید. وقتی سوار ماشین می‌شوید، دقت کنید شیشه‌ها بالا باشند و سیستم تهویه ماشین کارکند.
 
به محض برگشت به خانه حمام کنید
 
وقتی به خانه باز می‌گردید حتما حمام کنید و لباس‌هایی که خارج از خانه به تن داشته‌اید را بشویید. قبل از خواب حتما دست، صورت و بینی‌تان را با آب بشویید تا اگر گرده‌ها وارد بینی و ریه شما شده است، خارج شود و بتوانید خواب راحتی داشته باشید. شستشوی مرتب بینی را فراموش نکنید.
 
فرش‌ها را هر روز با جاروبرقی تمیز کنید
 
با تغییرات بسیار کوچکی در محیط خانه از وارد شدن عوامل آلرژی زا جلوگیری کنید. حتی الامکان پنجره‌ها را بسته نگه دارید تا هوا و گرده‌ها وارد خانه نشود. برای تغییر و خنک شدن هوای خانه از خنک کننده‌ها استفاده کنید. از مهمان‌ها بخواهید حتما کفش‌هایشان را خارج از خانه دربیاورند و با کفش وارد نشوند. تمیزکردن هر روزه فرش‌ها با جاروبرقی چنانچه گرده‌هایی وجود داشته باشند را از بین می‌برند.
 
آنتی هیستامین مصرف کنید
 
اگر علائم بسیار شدید است باید با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت لزوم از داروهای آنتی هیستامین و روش‌های دیگر درمانی از جمله قطره شست و شوی بینی و چشم، اسپری، بخور و غیره استفاده کنید.
 
۵ ترفند برای خلاصی از آلرژی فصل بهار
 
خوراکی‌هایی که برای آلرژی بهاری مفید هستند
 
اسفناج: به دلیل دارابودن ویتامین C، ویتامین E، پتاسیم، ب تاکاروتن و مگنزیوم در کاهش علایم آسم بسیار مفید است و آلرژی را نیز درمان میکند.
 
سیب: هر روز یک عدد سیب بخورید تا از رفتن به دکتر بی‌نیاز شوید. کرسیتین یکی آنتی اکسیدان بسیار قوی است و التهابات ریه و مجاری تنفسی را آرام می‌کند.
 
موز: آنتی اکسیدان‌های الیاف طبیعی موز به درمان انواع مشکلات تنفسی و آلرژی‌ها کمک می‌کند.
 
آووکادو: درصد گلوتاتیون بسیار بالایی که در آووکادو وجود دارد یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌آید. مصرف آووکادو برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علایم آلرژی و آسم مفید است.
 
سیر: یکی از خواص شگفت‌انگیز سیر کمک به کاهش التهابات ریه و دستگاه تنفسی و درمان حساسیت است.
 
مواد غذایی دیگری که میتوان برای کمک به درمان انواع آلرژی‌های فصلی و حساسیت‌های تنفسی آنها را به طور مرتب مصرف کرد زنجبیل تازه، زردچوبه، آب، کلم کال و چای سبز هستند.
 
منبع:فردا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار