گرگان؛

لباس ملی؛ لباسی که ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارد

گروهی از بانوان گلستانی با الهام از لباس قوم کتول این استان، لباس های ایرانی و اصیل تولید می کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ تهیه یک لباس دلخواه و مطابق سلیقه به ویژه برای بانوان کشورمان گاهی دغدغه ای می شود که آنها را ناگزیر به صرف وقت و یا تن دادن به برخی از طرحهای های مغایر با فرهنگ ایرانی می کند.
 
لباس ملی؛ لباسی که ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارد 
 
این درحالیکه است که کشورما با وجود رنگین کمانی از اقوام و پوشش های جذاب و متنوع، ظرفیت مناسبی برای اجرایی کردن طرح های اقتصاد مقاومتی در قالب مشاغل خانگی در حوزه پوشاک دارد که حاصل آن  علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد زمینه های شغلی متنوع، بومی سازی پوشاک و جلوگیری از تهاجم فرهنگ بیگانه هم خواهد بود.
 

لباس قوم کتول استان گلستان یکی از این ظرفیتهاست که مهارت دوخت آن هم به ثبت ملی هم رسیده است.

 لباس ملی؛ لباسی که ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارد
 
گروهی از بانوان گلستانی تحت یک شرکت تعاونی دست به دست هم داده اند تا با کار در منازلشان هنر بکار رفته در این لباس های بومی را در لباس های امروز هم بکار ببرند.

خانم چشتی با تاسیس این شرکت تعاونی 50 بانوی هنرمند را گرد هم آورده تا لباسهای بومی و ملی بدوزند.
 
لباس ملی؛ لباسی که ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارد 

او می گوید: علاوه بر250 دست لباسی که در سال با همکاری 50 نفراز بانوان عضو این شرکت دوخته می شود، از تزیینات این لباس شامل نوارهای بافته شده هم برای صادر کردن به سایر استان ها از جمله تهران سفارش می پذیریم و ماه گذشته  بیش از 100 متر از نوارهای دست بافت لباس قوم کتول را به تهران فرستادیم که از آن در تولید مانتوهای سنتی استفاده می کنند.

لباس ملی؛ لباسی که ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارد 
بانوی جوان و هنرمند عضو این شرکت تعاونی هم که دانش آموخته رشته طراحی دوخت بود، می گوید:  ما سعی می کنیم علاوه بر زنده نگه داشتن لباس بومی قوم کتول که استفاده از آن هنوز هم در جشن های مردم شهرستان علی آبادکتول استفاده می شود، مانتوهایی  هم طراحی کنیم که از هنر بکار رفته در این لباس زیبا را به صورت تلفیقی در مانتوهای امروزی پیاده کنیم و خوشبختانه با استقبال مشتریان در گلستانی و استان های دیگر روبرو شده ایم.

زنده نگه داشتن هنرهای بومی که اقتصاد صنایع خانگی را پویا نگه دارد تنها نمونه ای از ظرفیتهای ملی است که با سازماندهی بیشتر رونق دوچندان می گیرد.

به راستی که لباس ایرانی با هنر ایرانی زیباست و وقتی این هنر با تار و پود فرهنگ اصیل ایرانی گره بخورد، حاصلی جز پویایی اقتصاد ملی نخواهد داشت.
 
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.