یزد؛

افزایش همکاری‌های ایران و مجارستان

استاندار یزددر دیدار با معاون نخست‌وزیر مجارستان؛ امیدواریم تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین دو کشور هرچه زودتر اجرایی شود.

افزایش همکاری‌های ایران و مجارستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ استاندار یزد در دیدار با معاون نخست‌وزیر مجارستان به بیان ویژگی‌های شاخص استان یزد پرداخت و گفت: استان یزد یکی از مراکز صنعتی کشور با رتبه دوم ذخایر معدنی، بهشت انرژی خورشیدی، مقصد گردشگری، قطب بهداشت و درمان مرکز کشور و دارای ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و فناوری زیاد است و زمینه‌های فعالیت مشترک و متقابل رابین دو کشور فراهم آورده است.

سیدمحمد میرمحمدی افزود: استان یزد با داشتن حدود 65 دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی از جایگاه بالایی در استعدادهای علمی برخوردار است و 23 سال متوالی توانسته است رتبه اول کنکور سراسری را به خود اختصاص دهد که هم‌اکنون در این استان 98 هزار دانشجو در حال تحصیل می‌باشند.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: نگاه ویژه به منابع طبیعی و محیط‌زیست از مسائل موردتوجه در برنامه‌های استان است و دیدگاه ما واگذاری تدریجی امور منابع طبیعی و محیط‌زیست به مردم است.

وی میراث فرهنگی و گردشگری را ظرفیت شاخص استان دانست و گفت: در چهارساله اخیر تعداد گردشگران خارجی 4 برابر شده است و بر همین مبنا برای توسعه مراکز خدمات گردشگری در قالب هتل‌های چند ستاره، بوم گردی و بازسازی خانه‌های سنتی برنامه‌های ارزشمندی را به اجرا گذاشته است.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان بیان کرد: خوشحالیم در دولت و تدبیر و امید همکاری‌های ایران و مجارستان رو به افزایش است، سیاست‌های اقتصادی دولت مبنی بر رفع موانع تولید و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است و روزبه‌روز اثربخشی بیشتری به همراه داشته است.

استاندار یزد ادامه داد: خوشبختانه سفر نخست‌وزیر مجارستان با همراهی پنج وزیر و 100 تن از تجار این کشور در آذرماه سال 94 به ایران موجب شد تا روزنه امید جدیدی برای همکاری‌های بیشتر بین دو کشور به وجود آید.

میرمحمدی افزود: تشکیل جلسه اتاق مشترک ایران و مجارستان در بهمن‌ماه سال 94 در تسهیل اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقدشده، نویدبخش اجرا و عملیاتی شدن این برنامه‌ها درزمینه های مختلف است.
 
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: استان یزد با توجه به پتانسیل نیروی انسانی و زیرساخت‌های موجود، شرایط خوبی برای همکاری‌های مشترک با مجارستان و سایر کشورها در حوزه علم و فناوری دارد.

میرمحمدی گفت: دانشجویان فارغ‌التحصیل از یزد و مجارستان را سفرای فرهنگی این دو کشور می‌دانیم و لازم است زمینه‌های تبادل علمی و فرهنگی مشترک تقویت شود.
استاندار یزد از دیدار معاون نخست‌وزیر مجارستان با اقلیت‌های مذهبی استان ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: استان یزد الگوی شاخصی در زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف است و این موضوع نشان از فهم و درک عمیق مردم این استان دارد.

وی افزود: اگر این ویژگی‌ها در سایر مردم جهان تقویت شود هرگز شاهد جنگ و خونریزی نخواهیم بود و صلح و دوستی بین کشورها برقرار می‌شود.

میرمحمدی با اشاره به اینکه نظریه‌پرداز و مبدع گفت‌وگوی تمدن‌ها یکی از فرزندان فرهیخته این دیار و کشورند؛ خاطرنشان کرد: امیدواریم این نظریه برجهان حاکم شود و ملت‌ها بیشتر باهم رفاقت کنند و مسائل فی‌مابین را با گفتگو و مذاکره حل‌وفصل نمایند، همان‌طور که ایران در مذاکرات هسته‌ای از طریق مذاکره و گفتگو به تفاهم و توافق رسید.

استاندار یزد به تقویت زمینه‌های همکاری با کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای دوست و همسایه در دولت تدبیر و امید اشاره و بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های ارزشمند استان یزد میراث فرهنگی و گردشگری است که می‌تواند زمینه همکاری‌های ایران و مجارستان را در امور فرهنگی، اجتماعی و هنری گسترش دهد.

میرمحمدی گفت: خوشبختانه مثلث طلایی گردشگری اصفهان فارس و یزد مقصد قطار عقاب طلایی دانوب قرارگرفته و حرکت این قطار از مجارستان فرصتی است برای اینکه دو کشور بتوانند از گنجینه‌های فرهنگی و گردشگری و اماکن تاریخی یکدیگر بهره‌مند شوند.

استاندار یزد در پایان بیان کرد: یزد با کمبود منابع آب مواجه است که به همین دلیل بر توسعه صنایع کم آب خواه تأکیدداریم و ضروری است تا زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور در این حوزه شناسایی شود و با توجه به خواهرخواندگی یزد و یاسپرین می‌توان موزه توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری یزد را در استان سولنوک مجارستان و متقابلاً موزه توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مجارستان را در یزد داشته باشیم.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.