کرمانشاه؛

ابتکار کشاورزان کنگاوری در ذخیره اب

درک حساسیت بحران در منابع آب زیر زمینی توسط مردم و خصوصا کشاورزان می تواند مهمترین عامل در به حداقل رساندن عوارض و آثارخشکسالی باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ علی مرادی مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کرمانشاه گفت: درک حساسیت بحران در منابع آب زیر زمینی توسط مردم و خصوصا کشاورزان می تواند مهمترین عامل در به حداقل رساندن عوارض و آثارخشکسالی باشد.

وی گفت: کشاورزان شهر گویدن کنگاور با درک واقعیت کمبود منابع آب در آبخوان منطقه بصورت خود جوش نسبت به رودخانه خرم رود ذخیره آب با استفاده از بند انحرافی وکانالهای مجود در محل به سمت کوره های آجر پزی متروکه توانستند دریاچه ای به وسعت تقریبی 300000 متر مربع را بصورت استخرذخیره درآورده که به مرور و با فروکش کردن این مقدار آب به تغذیه مصنوعی دشت بپردازند.

مرادی افزود : هر گونه عملیاتی که باعث افزایش آب ورودی به آبخوان ها شود تغذیه مصنوعی محسوب می گرددو باتوجه به اینکه یکی از طرح های مهم وزارت نیرو طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیر زمینی می باشد و فرهنگ سازی در خصوص همراهی و همکاری مردم در اجرای این طرح بسیار مثمر ثمر خواهد بود لذا این اقدام که در راستای احیاء سفره های آب زیر زمینی منطقه توسط کشاورزان صورت گرفته است بسیار ستودنی می باشد.

وی در پایان گفت : باتوجه به وضعیت زمین شناسی منطقه وجود لایه های رسوبی زیرین کوره های آجر پزی در زمان فعالیت مشهود بوده وعمدتا"این کوره ها به دلیل برخورد به لایه های شنی در عمق متوقف شده اند لذابا توجه به این مهم عملیات تغذیه مصنوعی همچون تجربه سال گذشته جهت آبخوان مفید و موثر بوده و با موفقیت انجام خواهد شد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.