در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ریشۀ رکودِ مسکن روی زمین است نه آسمان !

بازار مسکن همچنان در سراشیبی رکود به سر می‌برد و کنار این آشفتگی بازار می‌توان به کاهش ۲۰ درصدی درآمد و سهمی که مردم برای خرید مسکن در نظر می گیرند، اشاره کرد .

ریشۀ رکود مسکن روی زمین است نه آسمان !به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان بر این باور هستند که  رشد قیمت مسکن در سال های 90 و 91 از حد معمول بالاتر بوده  و موجب کاهش قدرت خرید درخواست کنندگان در سال های بعد شده است، بنابراین کاهش قدرت خرید متقاضیان و بالا بودن نرخ سود تسهیلات  بانکی موجب رکود 5 ساله مسکن شده است.

اگر چه رکود در سال 94 موجب شد تا قیمت مسکن ثابت و حتی در برخی مواقع کاهش یابد، اما همین رکود خرید و فروش تهدیدی علیه ساخت‌و‌ساز مسکن شده و این بخش را که بطور مستقیم بیش از چند صد شغل ایجاد می کند را تحت تأثیر خود قرار داده است.

البته بررسی ها نشان می دهد انتخابات سال 96 رکود فعلی بازار مسکن را دو چندان خواهد کرد و نرخ تورم مسکن بالاتر از نرخ تورم عمومی حرکت کند و از طرفی هم ممکن است پس از برگزاری انتخابات، شاهد رونق بازار مسکن باشیم.

مسعود شایگان کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار مسکن گفت : پایین بودن قدرت خرید مسکن باعث شده تا سازندگان نیز با این عنوان که سود چندانی از بابت ساخت و ساز نصیبشان نمی‌شود ، سرمایه خود را نزد بانک ها سپرده گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه دو ریشه مهم رکود مسکن نداشتن رویکرد اقتصادی و نبود توانمندی لازم دولت ها برای تأمین منابع لازم خرید اقساطی مسکن بوده، تصریح کرد: این روزها متقاضیان مسکن نیز همانند سازندگان مسکن ترجیح می دهند به جای خرید مسکن، سرمایۀ خود را در بانک‌ها سپرده گذاری کنند و چون وضعیت کسب و کار چندان مناسب نیست بانک ها را مأمن خوبی برای امرار معاش خود برگزیده و تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد، بازار مسکن همین ابوده و از رکود هم خارج نمی شود.

این کارشناس مسکن افزود: این روزها دوره رکود است و برخی از سازنده ها  به دنبال خریدار می گردند اما اگر روزی برسد که مسکن از رکود خارج شود آن وقت وضعیت خطرناک شده و فروشنده ها قیمت را بالا می برند و هرج ومرج بر بازار مسکن حاکم می شود که این امر مستلزم یک برنامه اجرایی از طرف دولت است .

شایگان در خصوص اینکه بازار مسکن در سال 96 از رکود خارج می‌شود، اظهارداشت: خروج از رکود بازار مسکن در سال 96 و  بر اساس فرمول‌های اقتصادی حداکثر 2 سال زمان لازم است تا رونق به این بازار بازگردد و اگر تا یک‌سال آینده اقتصاد کشور بهبود یابد، می توان امید داشت تا شاهد تغییرات اساسی در وضعیت مسکن باشیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار