اصفهان؛

اعتکاف بالی برای پرواز

مراسم اعتکاف ایام البیض ماه رجب به طور همزمان در 560 مسجد استان اصفهان برگزار می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رجب، ماهی که مخصوص بندگان خاص خداوند است و در قیامت با ندای این الرجبیون به سوی رضوان الهی خوانده می شوند، بندگانی که رها از زندگی روزمره و قیل و قال دنیا، بار سفر بسته و با رفتن به اعتکاف رجبیه، تن و جان را برای ضیافت گسترده پروردگارشان مهیا می کنند و ندای دعوت حق را لبیک می گویند .

اعتکاف سفری سبکبارانه است که روح و جان ادمی را صفایی تازه می بخشد و دل های زنگار گرفته را صیقل می دهد. امسال ماه رجب در دل فروردین آرام گرفته و بهانه ایست برای اینکه با جوان شدن طبیعت، دستی هم به سر و روی روح و جانمان بکشیم و غبار یک ساله را بشوییم.

مقصود اصلی اعتکاف انقطاع از عالم ماده و وصل به عالم معنا و نزدیکی به معبود حقیقی است که در تاریخ بشر بر اساس فطرت انسان سوابق دیرینه‌ای دارد.

مردم مومن و پاک سرشت اصفهان هم هر سال برای رسیدن ایام اعتکاف لحظه شماری می کند و مساجد شهر پر می شود از مشتاقان ضیافت الهی! پیر و جوان، زن و مرد، سن و سال نمی شناسد این مهمانی، همه دعوت شده اند، تنها یک لبیک کافیست تا درهای رحمت پروردگار به رویمان باز شود و از موهبت های عظیم این ایام بهره مند شویم.

ثبت نام اعتکاف امسال در 560 مسجد استان اصفهان و از طریق سامانه الکترونیکی اعتکاف انجام می شود اما افرادی که قادر به ثبت نام در این سامانه نیستند می توانند با مراجعه به مسجد مورد نظرشان از مسوول ثبت نام درخواست کنند تا نام آنها را در سامانه ثبت کنند

اعتکاف بالی برای پرواز

حجت الاسلام رحمت الله اروجی در این باره گفت: از سال گذشته در صدد راه اندازی سامانه ثبت نام الکترونیکی اعتکاف بودیم و متاسفانه این سامانه تا روزهای منتهی به برگزاری اعتکاف آماده شد و قادر نبودیم تمام ثبت نام ها را از طریق آن انجام دهیم.

وی ادامه داد: امسال به لطف خدا و همکاری ستاد اعتکاف استان موفق به راه اندازی این سامانه شده ایم که متقاضیان می توانند از برای ثبت نام به سامانه akefin.com مراجعه کنند.

این سامانه تا 21 فروردین یک روز قبل از شروع مراسم اعتکاف پذیرای ثبت‌نام کنندگان است وبا توجه به سهولت در امر ثبت‌نام پیش‌بینی می‌شود آمار معتکفان در استان اصفهان نسبت به سال گذشته رشد 10 الی 20 درصدی داشته باشد.

بسیاری از مساجد دانشگاه ها، شهر و روستا مانند مسجد امام، مسجد حکیم، مسجد جامع رهنان و مسجد الغدیر دانشگاه اصفهان، از چند روز پیش ظرفیت ثبت نامشان تکمیل شده و این امر گواه بر اشتیاق شهروندان مومن اصفهان برای شرکت در این مراسم و خلوت با خداوند است.

مدیر تبلیغات اسلامی استان اصفهان یادآور شد: تمام مشخصات و ویژگی های پذیرش و ثبت نام در تمام مساجد استان اصفهان که شامل 560 مسجد است در این سامانه به ثبت رسیده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. همچنین ظرفیت پذیرش معتکفان در هر مسجد در سامانه اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مجری اصلی مراسم اعتکاف نیست، گفت: مجری اصلی این مراسم مردم خداجو و مسوولان مساجد هستند و سازمان تنها برحسب وظیفه ذاتی اش که رسیدگی و نظارت به برنامه ها و مراسم های ویژه مذهبی و دینی است، در این حوزه وارد شده و به ساماندهی و نظارت در آن می پردازد.

سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان در سال جاری با تاسیس شورای راهبردی برای مراسم اعتکاف ، اقدام مهمی در این حوزه داشته و با پژوهش علمی و تخصصی از برگزاری مراسم اعتکاف در استان در سال گذشته و با استفاده از روش مطالعه میدانی، نقاط قوت و ضعف و ظرفیت های برگزاری مراسم اعتکاف در استان مشخص شده است.

اعتکاف بالی برای پرواز

حجت الاسلام رحمت الله اروجی با اشاره به نیاز معتکفان به جزواتی در خصوص احکام شرعی اعتکاف تأکید کرد: امسال کتابچه بال پرواز در تیراژ 80 هزار نسخه توسط سید محمود هاشمی ده سرخی آماده شده که روز اول مراسم به معتکفان اهدا می‌شود تا هر از آنچه یک مسلمان درباره مناسک اعتکاف نیاز دارد مطلع شود.

حضور قاریان برتر قرآن ، اساتید بزرگ دانشگاه و حوزه علمیه و مداحان اهل بیت در کنار برنامه های جانبی مانند کتاب خوانی و حلقه های معرفت، لذت این سفر روحانی را برای معتکفین بیشتر کرده و آنقدر طعم این اعتکاف برایشان شیرین می شود که با پایان زمان سفر ، اشک از دیدگان بسیاری از آانان جاری می شود، گویی نمی خواهند از یار محبوبی که به وصالش رسیده اند جدا شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان می گوید: طرح "با قرآن در زلال اعتکاف" هم توسط دارالقرآن سازمان تبلیغات با هدف تصحیح قرائت نماز معتکفان و آشنایی با شیوه‌های اصلاح تجوید نماز و برگزاری مطلوب مراسم ختم قرآن در سطح مساجد اعتکاف پیش‌بینی شده است.

سال گذشته در استان اصفهان بیش از100 مبلغ به مساجد اعتکاف در استان اصفهان اعزام شد و امسال هم آمادگی اعزام مبلغان متخصص در امر مشاوره، فضای مجازی و مباحث اعتقادی به مساجد سرار استان فراهم شده است.

تلاش برگزارکنندگان مراسم اعتکاف بر این باشد که با کثرت برنامه‌های جنبی خلوت معتکفان را برهم نزنند و بستر تبلیغات جناح خاصی را برای انتخابات شورای شهر فراهم نکنند.

کل مساجد شهر اصفهان در مراسم اعتکاف 70 مسجد است و دریافت مبلغ یکسان در همه مساجد امکان‌پذیر نیست به این خاطر که ممکن است مسجدی یک بانی پیدا کند که هزینه‌ها را تقبل کند و یا اینکه امکانات متفاوتی برای برگزاری اعتکاف نیاز داشته باشد.

اعتکاف بالی برای پرواز

برای مراسم اعتکاف امسال هیچ بودجه‌ای در هیچ دستگاهی تعریف نشده و همواره به صورت مردمی برگزار شده است.

گفتنی است سال گذشته 530 مسجد در استان اصفهان پذیرای بیش از 80 هزار معتکف بودند که درصد حضور خواهران بیش از برادران بود و برای اولین بار تجربه اعتکاف مختص دانش‌آموزان برگزار شد که رضایت 90 درصدی معتکفان در برخی مساجد را به دنبال داشت.

پیامبر(ص) فرمودند: هنگامی که حضرت آدم(ع) خدا را نافرمانی کرد، او را از عرش خود دور ساخت. او گریست و جبرئیل آدم را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود. ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر. آدم در آن روز که سیزدهم ماه بود روزه گرفت و بدن او سفید شد. به این جهت، این سه روز از هر ماه را ایّام‌البیض می‌نامند. سپس منادی ندا داد: ای آدم! این سه روز را برای تو و فرزندانت قرار دادیم. هر کس این سه روز در هر ماه را روزه بگیرد، مانند این است که تمام عمرش را روزه گرفته است .


گزارش از سولماز محمدی 


انتهای پیام/م



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.