خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

قدیمی‌ترین نیروگاه هسته‌ای فرانسه از رده خارج می‌شود

وزیر محیط زیست فرانسه اعلام کرد فعالیت قدیمی‌ترین نیروگاه اتمی این کشور تا سال 2020 بطور کامل متوقف می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ "سگولن روایال"، وزیر محیط زیست و انرژی فرانسه، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود اعلام کرد قدیمی‌ترین راکتور برق هسته‌ای این کشور از آوریل 2020 و همزمان با شروع به کار نسل جدید راکتورهای "ای پی آر" فعالیت خود را متوقف خواهد کرد. این راکتور از سال 1977 مورد بهره‌برداری بوده است.

"روایال" که همسر پیشین و غیررسمی "فرانسوا اولاند"، رئیس جمهور فرانسه نیز هست، در این باره نوشت: حکم قانونی تعطیلی نیروگاه "فسنهایم" امضا و امروز در روزنامه‌های دولتی منتشر می‌شود.

فرانسوا اولاند در مبارزات انتخاباتی سال 2012 قول داده بود نیروگاه "فسنهایم" واقع در منطقه نورماندی -شمال فرانسه- تعطیل کند. اولاند وعده داد توقف فعالیت این نیروگاه و تقویت منابع دیگر تولید انرژی تجدیدپذیر، وابستگی فرانسه را به توان هسته‌ای در دوره 5 ساله ریاست جمهوری خود  محدود کند.

این طرح، مخالفان زیادی در میان کارگران و مسئولان اجرایی نیروگاه، حزب اپوزیسیون و برخی از نامزدهای انتخابات فرانسه داشت.

سازمان برق فرانسه از دولت خواست حکمی در اختیار این سازمان قرار دهد تا باز بودن "فسنهایم" را دست‌کم ۶ ماه قبل از راه اندازی راکتور جدید تضمین کند.

به این ترتیب نیروگاه هسته‌ای فسنهایم از زمان شروع به کار راکتور "فلامانویل 3" دیگر مجوز فعالیت نخواهد داشت.

در فرانسه سقف قانونی برای مصرف انرژی وجود دارد که برای رعایت آن، امکان فعالیت همزمان هر دو نیروگاه فسنهایم و فلامانویل 3 وجود نخواهد داشت.

نیروگاه فسنهایم همواره عامل تنش میان فرانسه، آلمان و سوئیس بوده است. در سال 2014 چندین مورد نشت مواد رادیواکتیو از فسنهایم گزارش شد و همسایگاه شمالی فرانسه از پاریس خواستند هرچه سریعتر به فعالیت این نیروگاه قدیمی پایان دهد. آلمان و سوئیس باید 3 سال دیگر صبر کنند تا به خواسته خود در این باره برسند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار