گیلان؛

بررسی مشکلات زیست محیطی گیلان

در نشست استاندار با 2 معاون رییس جمهور در سازمان برنامه و بودجه کشور نشست کارگروه مدیریت پسماند و رودخانه های گیلان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ استاندار گیلان با اشاره به نشست بررسی مسائل زیست محیطی گفت: در این نشست در خصوص تأمین اعتبار مورد نیاز ساماندهی مراکز تفکیک زباله از مبداء، بهسازی و افزایش ظرفیت کارخانه‌ها کود آلی، توسعه - ارتقاء و اصلاح تصفیه خانه‌ شیرابه، خرید ماشین آلات مورد نیاز برای دفن بهداشتی زباله بحث و تبادل و نظر شد.

محمدعلی نجفی افزود: یکی از تصمیمات نشست بررسی مسایل زیست محیطی تهران این بود که از محل تسهیلات بانکی، صندوق توسعه‌ ملی، ردیف‌های متفرقه عمران شهری و فناوری‌های نوین برای تشویق بخش خصوصی مجری مدیریت پسماند در گیلان اقدام شود.

وی با بیان اینکه قیمت پایین خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ های زباله سوز دلیل کم بودن رغبت بخش خصوصی برای ساخت این نیروگاه‌ها است، اظهار داشت: در این خصوص نیز مطالب مطرح شده مورد بررسی قرار گرفت تا رایزنی لازم از سوی معاونان رئیس جمهور با وزیر نیرو انجام پذیرد.

استاندار گیلان از اختصاص 100 درصدی اعتبار مدیریت تالاب انزلی به مبلغ 50 میلیارد ريال خبر داد و گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهور در  سفر به گیلان در خصوص توجه به تالاب بین المللی انزلی، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه  دستور داد اعتبار مذکور با فوریت تخصیص داده شود.

نجفی افزود: رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر حل معضلات مدیریت پسماند، تالاب بین المللی انزلی و رودخانه‌های سفیدرود - زرجوب و گوهررود تأکید کرد.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد برای اجرای طرح ساماندهی پسماند در 460 روستا بالای 200 خانوار، 300 تفرجگاه ساحلی و 150 بوستان روستایی اعتبار مورد نیاز اختصاص یابد.

استاندار گیلان با بیان اینکه اجرای طرح ساماندهی پسماند در روستاهای بالای 200 خانوار جمعیت به عنوان طرح الگویی در کشور انتخاب شد، گفت: در این طرح اقداماتی نظیر پاکسازی نقاط  کانونی آلودگی در محورهای مواصلاتی، بوستان های روستایی و نقاط گردشگری مورد نظر است.

محمدعلی نجفی با بیان اینکه ظرفیت در حال کار کارخانه‌های کمپوست گیلان با فعال شدن بخش‌ های نیمه تعطیل و توسعه‌ کارخانه‌ رشت از 300 تن در ابتدای دولت یازدهم به 700 تن در سال 95 رسید، اعلام کرد:  برای آغاز احداث کارخانه‌های کمپوست تالش و لنگرود نیز 50 میلیارد ريال اعتبار ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه حل معضلات زیست محیطی استان‌های شمالی یکی از مهمترین اولویت‌های دولت در گیلان است، تصریح کرد: اقدامات اثربخش در 3 سال گذشته در استان از جمله بهسازی و کاهش مراکز دفن زباله، اجرای طرح مسیر سبز، ساحل پاک، طرح تفکیک زباله از مبدا در 52 شهر، آموزش و فرهنگ سازی، ساماندهی پسماندهای کشاورزی و بهداشتی و احداث - توسعه و بهسازی کارخانجات کمپوست انجام شده است اما معتقدیم با توجه به گردشگر پذیر بودن گیلان امسال باید تلاش‌هایمان را دو چندان کنیم.

 نشست بررسی مسائل زیست محیطی استان با حضور محمدعلی نجفی استاندارگیلان، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خندان دل معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در تهران برگزار شد.
 
 
انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.