شهرکرد؛

تشکیل ۵۵۳ پرونده تخلف زیست محیطی

در سال گذشته ۵۵۳ پرونده تخلف زیست محیطی در استان چهارمحال و بختیاری تشکیل شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۹۵ در مجموع ۵۵۳ پرونده تخلف زیست محیطی در استان تشکیل و ۷۴۷ متخلف زیست محیطی به مقامات قضایی معرفی شد.
 
وی، بیشترین میزان تخلفات زیست محیطی طی این مدت در مناطق تحت حفاظت استان را شامل ۱۸ پرونده زنده گیری حیات وحش و یک پرونده شکار غیر مجاز پستانداران، ۴۲ پرونده شکار و صید غیر مجاز آبزیان، ۳۶ پرونده شکار غیر مجاز پرندگان و ۲ پرونده نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده بیان کرد.
 
احمدی افزود: طی همین مدت ۱۴۰ قطعه پرنده سهره طلایی، ۳۰ قطعه کبک، ۵ قطعه طرقه، ۴ بهله عقاب طلایی، ۴ بهله سارگپه، ۴ بهله دلیجه، ۲ قطعه بوتیمار، ۴ قطعه حواصیل، یک قطعه کشمیر، یک قطعه یلوه، یک قطعه کاکایی، یک بهله بالابان، یک قطعه چنگر و یک قلاده روباه نیز توسط محیط بانان به دامان طبیعت بازگردانده شد.
 
وی همچنین از تشکیل ۵۷ پرونده پیشگیری از شکار و صید غیر مجاز طی سال گذشته در استان خبر داد و اضافه کرد: در این مدت ۲۳ قبضه اسلحه شکاری غیر مجاز، ۹۲ قبضه اسلحه شکاری مجاز و ۳ قبضه سلاح جنگی کشف و تحویل مراجع قضایی گردید.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این مدت ۱۲۴ مورد ادوات و وسایل شکار و صید مانند قفس، تور زنده گیری، موتور برق، دوربین، کوله پشتی، فشنگ و قطار فشنگ هم در استان کشف و ضبط شد.
 
احمدی با بیان تشکیل ۸۳ مورد پرونده تخلف زیست محیطی شامل آلودگی هوا، خاک و آب طی سال ۹۵ در چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، بیش از ۵ رأی سبز از جمله کاشت درخت، پاکسازی مناطق حفاظت شده و آموزش حفاظت محیط زیست نیز از سوی قضات استان برای متخلفان زیست محیطی صادر گردید.
 
وی از تشکیل ۱۲۳ پرونده تعلیف غیر مجاز دام در اراضی ملی و تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان در سال گذشته هم خبر داد و افزود: در این مدت ۲۷ پرونده تخلف در زمینه شخم، شیار و تصرف اراضی ملی تشکیل شد.
 
احمدی با بیان کاهش ۵ درصدی مساحت آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان در سال گذشته اضافه کرد: طی همین مدت ۲۵ مورد آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت اتفاق افتاد.
 
استان چهارمحال و بختیاری دارای یک پارک ملی (تنگ صیاد)، یک اثر طبیعی ملی، پنج منطقه حفاظت شده شامل تنگ صیاد، شیدا، قیصری، سبزکوه و هلن به مساحت ۱۵۵ هزار و ۸۴۴ هکتار، ۲ منطقه شکار ممنوع چغاخور و خدا آفرین به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار و همچنین تالاب‌های چغاخور، گندمان و سولگان به عنوان مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

منطقه شیرستان شهرستان کوهرنگ نیز اواخر سال ۹۵ و با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به عنوان اولین پناهگاه حیات وحش چهارمحال و بختیاری معرفی شد.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار