تصویب قانون بازدید سرزده از مراکز هسته‌ای ژاپن

به موجب قانونی که پارلمان ژاپن تصویب کرد، از این پس مراکز هسته‌ای این کشور مورد بازرسی‌های سرزده قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ نمایندگان پارلمان ژاپن قانونی را تصویب کردند که به بازرسان این کشور اجازه می‌دهد از نیروگاه‌های اتمی ژاپن به شکل سرزده بازدید کنند.

در همین راستا، آژانس انرژی اتمی ژاپن نیز در حال تدوین قوانین جدیدی است که به نیروگاه های هسته ای امکان می‌دهد برنامه ها و فعالیت‌های خود را به صورت استاندارد و تایید شده دنبال کنند.

به نوشته روزنامه‌های ژاپنی، بازرسان دولت از این پس می توانند تمامی اطلاعات، برنامه‌ها و تجهیزات نیروگاه‌های اتمی را مورد تفحص قرار دهند. این کار با هدف اطمینان بازرسان از امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن صورت می‌گیرد.  

قانون جدید از سال ۲۰۲۰ میلادی در ژاپن به اجرا گذاشته می‌شود.

به دنبال وقوع فاجعه اتمی فوکوشیما و سپس زمین لرزه و سونامی سال 2011 که موجب مرگ هزاران نفر در ژاپن شد؛ اصلاحات گسترده ای در زمینه اتمی این کشور بوجود آمد.

در سونامی ویرانگر ژاپن حدود ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و  بیش از ۵۰ نیروگاه اتمی این کشور فعالیت خود را متوقف کردند. همین موضوع موجب شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دولت ژاپن بخواهد بازرسی‌های دقیق‌تری بر روی نیروگاه‌های هسته‌ای خود داشته باشد.

کارشناسان آژانس بین المللی اتمی تاکید داشتند بازرسی‌های مقرر از نیروگاه‌های ژاپن نمی‌تواند به طور دقیق نقایص فنی آنها را آشکار سازد و باید قوانین تازه‌ای در این رابطه به اجرا گذاشته شود.

به موجب قانون جدیدی که اخیرا در پارلمان ژاپن تصویب شده است، بازرسان این کشور می‌توانند به طور ناگهانی و اعلام نشده از نیروگاه های اتمی بازدید کرده و عملکرد آنها را با دقت بررسی کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار