دشت لاله‌های واژگون به گُل نشست

دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری به گُل نشست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، مشهورترین دشت لالهٔ ایران و یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری کشور در فصل بهار، به گُل نشست.
 
مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ با اعلام این خبر گفت: دشت لاله‌های واژگون در این شهرستان، آماده استقبال از بازدیدکنندگان و گردشگران از سراسر کشور است.

وی از گردشگران و دوستداران طبیعت خواست: به حفظ این گونه گیاهی زیبا و منحصر به فرد توجه داشته باشند.

علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هم گفت: دشت لاله‌های واژگون مشهورترین دشت لالهٔ ایران و یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق گردشگری کشور در فصل بهار است که از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت به گُل می‌نشیند.

وی، چیدن گل ها، خارج کردن پیاز گل از دل خاک، و ورود دام‌ها به دشت لاله‌های واژگون را از عوامل تخریبی این گونه گیاهی نادر بیان کرد.

بهمن عسگری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰ هزار مسافر و گردشگر از دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ دیدن می‌کنند گفت: طی چند سال اخیر و با افزایش تورهای گروهی گردشگری، میزان بازدید کنندگان از این دشت افزایش یافته است.

دشت لاله‌های واژگون، با وسعت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار به عنوان رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی «لاله واژگون» یا «اشک مریم» در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ و ۹۸ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله، و یکی از ۱۲ هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران می باشد که تا کنون ۱۵ گونهٔ آن در کشور شناسایی شده است.

این گل در دو نوع قرمز و زرد می‌روید که گونهٔ زرد آن، لاله نرگسی نیز نامیده می‌شود و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

پیاز این گیاه نیز به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین، دارای مصارف دارویی و مسکن درد ‌می‌باشد.

آبشار و تونل کوهرنگ، چشمه دیمه، غار یخی چما و آبشار شیخ علیخان از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در مجاورت دشت لاله‌های واژگون است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار