نظرسنجی: حمایت شکننده شهروندان ترکیه از همه‌پرسی تغییر قانون اساسی

نتایج یک نظرسنجی در ترکیه نشان می‌دهد تنها اندکی بیش از نیمی از رای‌دهندگان احتمالی، از همه‌پرسی ترکیه حمایت خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، نتایج یک نظرسنجی که روز پنجشنبه منتشر شد نشان می‌دهد تنها اندکی بیش از نیمی از شهروندان ترکیه‌ای به همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه که روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، رای "مثبت" خواهند داد. این همه‌پرسی در صورت تایید، اختیارات رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – را افزایش خواهد داد.

همه‌پرسی روز 16 آوریل (27 فروردین) بزرگترین تغییر در نظام حکومتی ترکیه را در تاریخ معاصر این کشور ایجاد خواهد کرد. در صورت حمایت مردم ترکیه از این همه‌پرسی، نظام ریاست جمهوری با اختیارات اجرایی جایگزین نظام پارلمانی خواهد شد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد 51.3 رای دهندگان به این همه‌پرسی رای آری و 48.7 از شهروندان ترکیه‌ای به اصلاحات قانون اساسی رای منفی خواهند داد.

این نظرسنجی به صورت شفاهی و در 10 استان ترکیه انجام شد. نزدیک به 1400 نفر در بازه زمانی 8 و 9 آوریل در این نظرسنجی شرکت کردند. در نظرسنجی هفته پیش، 53.3 درصد از رای دهندگان نسبت به اصلاحات قانون اساسی ترکیه نظر مثبت داشتند.

تبلیغات برای شرکت در این همه‌پرسی، روابط ترکیه را با برخی از متحدان اروپایی‌اش دچار تنش کرده است. اردوغان ممنوعیت سخنرانی‌های تبلیغاتی وزرای ترکیه در هلند و آلمان را به عنوان استراتژی "مشابه زمان نازی‌ها" معرفی کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار