تولید قطعات جایگزین بافت طبیعی از مواد کامپوزیتی در کشور

محققان دانشگاه امیرکبیر موفق به ساخت قطعات جایگزین بافت طبیعی از مواد کامپوزیتی در کشور شدند.

مهران صولتی محقق دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عنوان کرد: محققان دانشگاه امیرکبیر توانستند قطعات جایگزین بافت طبیعی را با مواد کامپوزیتی تولید کنند. در این فرآیند تولید می‌توان بافت هایی که آسیب دیده را برای بیماران طراحی کرد.
 
وی ادامه داد: در این روش با استفاده از تصاویر «سی تی اسکن» و «ام آر ای» از بافت آسیب دیده و یا شکسته بیماران تصویربرداری و سپس با کمک چاپگر سه بعدی قطعات مورد نیاز تولید می‌شود.

مجری این طرح با تاکید بر اینکه در تولید قطعات از روش نمونه‌سازی سریع استفاده می‌شود، بیان کرد: در این روش برای پزشکان و بیماران امکانی فراهم می‌شود که قطعات مورد نیاز بیماران برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده و یا شکسته با اندازه‌های دقیق طراحی و ساخته شود.

صولتی با بیان اینکه نمی‌توان از هر ماده‌ای برای پیوندهای استخوانی استفاده کرد، افزود: مواد مورد استفاده در قطعات باید از نوع زیست‌سازگار باشد ضمن آنکه این مواد دارای استحکام و تخلخل کافی هستند تا بتوانند با سلول‌های طبیعی بدن سازگار شوند.

وی با تاکید بر اینکه برای تولید قطعات جایگزین بافت طبیعی از مواد کامپوزیتی استفاده شده است، اضافه کرد: استفاده از این مواد موجب می‌شود که بدن بافت پیوندی را پس نزند.

صولتی یادآور شد: تلاش می‌کنیم تا این محصول در ماه‌های آینده و با پایان یافتن آزمایش‌های لازم، تجاری سازی و وارد بازار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار