دهمین جام قهرمانی پرسپولیس در لیگ فوتبال ایران

سرخپوشان پایتخت توانستند دهمین قهرمانی خود را در لیگ فوتبال ایران کسب کنند.

دهمین جام قهرمانی پرسپولیس در لیگ فوتبال ایرانبه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرخپوشان پایتخت با پیروزی برابر ماشین سازی توانستند دهمین جام قهرمانی خود را در فوتبال ایران کسب کنند و در جایگاه سوم پرافتخارترین تیم لیگ برتر بعد از سپاهان و استقلال تهران قرار بگیرند. 

تیم فوتبال پرسپولیس با قهرمانی در لیگ شانزدهم به اولین تیمی تبدیل شدند که توانستند در ادوار لیگ به 10 عنوان قهرمانی دست یابند.

دهمین قهرمانی پرسپولیس بهانه ای شد تا تاریخچه قهرمانی های این تیم را مرور کنیم. 

 نخستین جام قهرمانی را آلن راجرز به پرسپولیس هدیه داد و پرسپولیس بالاتر از هشت تاج سابق توانست قهرمانی اش را جشن بگیرد. 

تیمهای تاج تهران، نوشهر، رشت، گناباد، مسجدسلیمان، سنندج، اهواز، کهکیلویه پس از تعلیق و انحلال شاهین و دارایی،  هشت‌ ضلعی تاج را از سراسر ایران به فرماندهی سپهبد خسروانی تشکیل می دادند. 

راجرز مبتکر سیستم ٤-3-3 درایران با مثلث رویایی حسین کلانی، همایون بهزادی و صفر ایرانپاک توانست پرسپولیس را قهرمان لیگ فوتبال ایران کند. 

به هر حال پرسپولیس قهرمان آماده میزبانی جام باشگاههای آسیا می‌شد اما به خاطر لغو مسابقات، فرصت افتخارآفرینی در آسیا را به سادگی از دست داد. 

دومین جام قهرمانی پرسپولیس  باز هم با مربیگری راجرز  بدست آمد و  پرسپولیس بدون شکست توانست فاتح  نخستین دوره جام تخت جمشید شود. 

مسابقاتی که شش ماهه به پایان رسید و شامل شش گل تاریخی سرخپوشان در ششمین ماه سال بود.

پرسپولیس از  دی ٥٠ تا خرداد ٥٣ به مدت ٨٦٥ روز در لیگ بدون شکست ماند. رکوردی برقرار در تاریخ فوتبال ایران که در آسیا هم تا ٢١ سال پایدار بود.

سومین جام قهرمانی را پرسپولیس در سال 54 بدست آورد. پرسپولیس نایب قهرمانی سال گذشته  را با بیوک وطنخواه ٣٣ ساله جبران کرد. وطنخواه جوانترین سرمربی قهرمان در تاریخ لیگ‌های سراسری ایران محسوب می شد. 

هما جدی‌ترین رقیب پرسپولیس بود اما ناصر نورایی هرچه گل زد، هواپیمایی ملی به «پارس شهر» نرسید.
بهرام مودت دروازه‌بان پرسپولیس در دوره سوم جام تخت‌جمشید ٨٤٢ دقیقه گل نخورد تا رکوردی تاریخی به ثبت برساند.  

پرسپولیس بیست سال جام نگرفت اما «جام‌های گمشده از ٦٥ تا ٦٩» پرسپولیسِ اعجاب‌انگیز پروین در فوتبالی که لیگ سراسری نداشت را نباید نادیده انگاشت. پنج قهرمانی متوالی در جام باشگاه‌های تهران که مهم‌ترین لیگ کشور بود. 

چهارمین جام قهرمانی را پرسپولیس سال ٧٤  با مربیگری استانکو بدست آورد.  دومین خارجی بعد از راجرز که پرسپولیس را قهرمان کرد.

 استانکو بعد ازقهرمانی شال گردن قرمزش را برای هواداران  در هوا چرخاند. تصویرى عجیب و بی سابقه كه محال بود از پروین ببینند. 

 جام قهرمانی پنجم پرسپولیس سال ٧٥ و با سرمربیگری استانکو بدست آمد. 

پرسپولیس ششمین جام قهرمانی را  با هدایت علی پروین  سال 1378 بدست آورد. این تیم با اختلاف 12 امتیازی با استقلال قهرمان لیگ ایران شد. 

تکرار رکورد بی شکستی از سوی پرسپولیس با سرمربیگری پروین در ٤٣ بازی رسمی جام حذفی، لیگ کشور و جام باشگاههای آسیا بدست آمد. 

در بردهای پی‌درپی هم پرسپولیس در فصل ۷۷ لیگ آزادگان با ۱۴ برد متوالی، رکورد ديگرى زد.

هفتمین جام قهرمانی پرسپولیس سال ٧٩ با شعار پروینِ بکن‌بائر و با اختلاف 7 امتیازی کسب شد.  

هشتمین جام قهرمانی پرسپولیس مصادف با اولین دوره لیگ برتر بود که سرخپوشان پایتخت علاوه بر کسب اولین قهرمانی جام تخت جمشید توانستند در نخستین دوره لیگ برتر هم قهرمان شوند. 

پرسپولیس در سال ٨١  باز هم  بالاتر از استقلال قرار داشت و آبی‌پوشان به رکورد نایب قهرمانی‌شان افزودند.
سرخپوشان پایتخت در  لیگ ٧٦ به علت حضور 14 ملی پوش و اردوهای بلند مدت با تقاضای 
 فدراسیون انصراف دادند  تا خود را فدای صعود تاریخی تیم ملی به جام جهانی ١٩٩٨ کنند. 

پروین به رکورد سه قهرمانی در لیگ سراسری رسید. او سه جام حذفی گرفته و در زمان بازیگری نیز سه بار قهرمان لیگ شده و  تیم را به قهرمانی آسیا رسانده و با احتساب جام‌های دهه شصت که لیگ سراسری نداشتیم، به عنوان بازیکن و مربی، سلطان جام‌دار تاریخ فوتبال ایران لقب گرفته است. 

نهمین جام قهرمانی را پرسپولیس با افشین قطبی در سال 87 و با کسر 6 امتیاز به دست آورد. 

برانکو ایوانکوویچ دومین کروات و سومین مربی خارجی، ارتش سرخ را به دهمین  قهرمانی رساند.

به هر حال پرسپولیس  با مدیریت طاهری که مهم‌ترین خصیصه‌اش پرهیز از خودنمایی و حاشیه‌سازی است در نهایت توانست بعد از 9 سال قهرمان لیگ برتر فوتبال شود.   

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار