میامی؛

اتمام مرمت محوطه مسجد جامع فرومد

نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میامی گفت: مسجد جامع فرومد با شماره ۳۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از میامی؛سید محمد صادق رضویان سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میامی  با اشاره به بازسازی محوطه مسجد فرومد میامی گفت: در این مرحله از مرمت کار برداشت خاک اطراف محوطه مجموع،  انجام بندکشی جداره‌ها و اجرای سنگ‌فرش اطراف مسجد انجام شد.

سید محمد صادق رضویان افزود: پیش از این کار مرمت بام این مسجد ۷۰۰ ساله با انجام برداشت کاهگل فرسوده پشت بام و اجرای مجدد آن و اصلاح ناودان‌ها انجام شده بود.

وی اظهارداشت: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره خوارزمشاهیان است و در مساحتی حدود ۸۲۰ متر مربع به صورت دو ایوانی ساخته شده و متشکل از دو ایوان شمالی و جنوبی، دو ایوانچه در طرفین ایوان‌ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و احتمالاً شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، دو رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبد دار چهار گوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین است.

رضویان افزود: تاریخ ساخت مسجد جامع تاریخی فرومد با توجه به شیوه معماری، نقشه دو ایوانی و پوشش ایوان‌ها و تزئینات بنا از جمله تلفیق کاشی‌های فیروزه ای و لاجوردی و مقایسه آن با دو بنای تاریخ دار دوره خوارزمشاهیان یعنی مسجد جامع گناباد و مسجد ملک زوزن، به اوایل قرن هفتم ه. ق قمری نسبت داده می شود.

وی یادآور شد: مسجد جامع فرومد با شماره ۳۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.