درخت سرو دربید ثبت ملی شد

درخت سرو کهنسال دربید به شماره 348 به ثبت ملی رسید.

    ساشا ریاحی مقدم سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان درگفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: درختان کهنسال یا دیرزیست در هرکشور، جزو مهمترین ذخایر ژنتیکی گیاهی آن کشور محسوب می شوند و ارزش شناخت و حفظ این منابع از دیدگاه علمی، تاریخ طبیعی و حتی به عنوان میراثی فرهنگی قابل ارزیابی است.
 
 ریاحی مقدم افزود:به رغم این که هرساله تعدادی از این ذخایر ارزشمند ملی به دلیل غفلت و ناآگاهی و به ندرت توسط عوامل طبیعی آسیب می بینند، لزوم تحقیقات و پژوهش های علمی هرچه بیشتر بر روی آنها احساس می شود.
 
وی ادامه داد: به دلیل ابعاد وسیع اهمیت این درختان، تحقیقات هر چه بیشتر و گسترده تر و سرمایه گذاری های وسیع تر اجتناب ناپذیر است چرا که امروزه اهمیت درختان و نقش آنان در تنوع زیستی، توسعه پایدار، حفظ آب و خاک، مبارزه با گسترش بیابان ها، اکوتوریسم و ایجاد فرصت های اشتغال تفرجی، مقابله با بلایای طبیعی و دهها موضوع دیگر انکارناپذیر است.
 
 ریاحی مقدم بیان دادشت: محدودیت های بنیادی سرزمین ایران  از لحاظ تولید بیولوژیک و محدودیت های اقلیمی جغرافیایی ایجاب می کند، از سویی ویژگی های اقلیمی نیمه خشک ایران و کمبود منابع آبی در کشور و از سوی دیگر آیین کهن و فرهنگ دیرپای ایرانیان است که در آن درخت به عنوان یکی از نمادهای ظهور اراده خدای یکتا روی زمین از احترام ویژه ای برخوردار بوده است.

 ریاحی مقدم گفت:برای ایرانیان تمامی درختان به ویژه درخت  سرو از احترام ویژه ای برخورداربوده، به گونه ای که حتی بسیاری عقیده داشتند که زرتشت درخت سرو را از بهشت به ایران آورده است به همین روی می بینیم، درختان کهنسال چند هزار ساله در جای جای ایران هنوز جنبه تقدس خود را حفظ کرده اند.

وی در خصوص درختان کهنسال استان یزد افزود: بیشتر درختان کهن استان یزد بین 800 تا 1500 سال عمر دارند و سمبلی از مقاومت و پایداری مردم کویر‌نشین در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی هستند و شاید به همین دلیل باشد که یزدی‌ها این طور به درختان کهن‌سالشان احترام می‌گذارند و آن‌ها را مقدس می‌دانند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد در خصوص سرو روستای دربید چنین بیان داشت: روستای دربید کاملا در دل کوهستان قرار دارد که خانه های این روستا و همچنین زمین های زراعی و باغات به شدت تحت تاثیر کوهستان قرار گرفته اند به طوری که باغات و ساختمان ها در این منطقه به صورت پله ای در دامنه ی کوه بالا میرود.

این دو سرو کهن سال از همه ی جهات با توجه به ارتفاع کوهستان و ارتفاع درخت، خود را بسیار زیبا جلوه میدهند به طوریکه در هنگام ورود به روستا که شیب تندی دارد این دو درخت در کنار هم، به نحوی استقرار یافته اندکه به مانند دو برادر در کنار هم خود نمایی می کنند گویا در حال خوش آمد گویی به مسافران میباشند.

وی در خصوص ویژگی های این درخت چنین عنوان کرد: به علت خوش آب و هوا بودن منطقه در استان یزد فضای دیدنی روستا همچنین قدمت بالایی که درخت سرو در این روستا دارد می تواند جاذب گردشگری مناسبی در استان یزد باشد. به عبارت دیگر این روستا دارای معماری سنتی، جالب و دیدنی است و خانه‌های این روستا به دلیل کم بودن زمین مسطح برای سکونت، به صورت دو طبقه روی هم قرار گرفته‌اند. مزارع و باغ‌ها نیز به صورت پلکانی و با سنگ چین از هم جدا شده‌اند.

قلعه قدیمی این روستا از سنگ ساخته شده و دارای برج دیده‌بانی است که در زمان‌های گذشته از آن برای محافظت از روستا در برابر دزدان استفاده می‌شد.

آسیابی با سنگ‌های نسبتا بزرگ در روستا قرار دارد که اهالی برای آرد کردن گندم، جو و یا سایر حبوبات از آن استفاده می‌کردند.
 
 این آسیاب آبی در مسیر قنات روستای دربید قرار دارد. با توجه به ویژگی های ذکر شده می توان مجموعه بافت تاریخی با استفاده از این درخت تاریخی در روستا دربید ایجاد نموده که موجب جذب گردشگران جهت بازدید از روستا می شود.
 
 با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان یزد درخت کهنسال روستای دربید به شماره 348در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران  به ثبت رسیده است.
 
درختان کهنسال در طول هزاران سال، موانع اکولوژیک و تنش های نامساعد اقلیمی و محیطی متعدد را پشت سرگذاشته و همچنان به زندگی خود ادامه می دهند.
در استان یزد بیش از 50 درخت کهن‌سال شناسایی شده‌اند که از گونه‌های مختلفی مثل سرو، چنار، گردو و زبان گنجشک هستند. درختانی که هنوز هم در میان مردم حرمت و شکوه دارند و مردم روزهای تعطیل شان را در کنار آن‌ها شب می‌کنند.
 
درخت سرو کهنسال دربید واقع در رو ستای اله آباد شهرستان زارچ به شماره 348 به ثبت ملی رسید.
 
انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار