مرکل: به حق مردم ترکیه برای اصلاح قانون اساسی کشورشان احترام می‌گذاریم

صدراعظم آلمان و وزیر خارجه این کشور اعلام کردند حق مردم ترکیه برای تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح قانون اساسی کشورشان را محترم می‌شمارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان و "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه این کشور امروز (دوشنبه) در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که دولت آلمان نتیجه همه پرسی ترکیه را شاهد بوده است و به حق شهروندان ترکیه برای تصمیم گیری در خصوص قانون اساسی این کشور احترام می گذارد.

آنها در این بیانیه اعلام کردند: مردم ترکیه برای تغییر قانون اساسی کشور خود به پای صندوق های رأی رفتند. دولت آلمان به نتیجه این همه پرسی و حق مردم این کشور احترام می گذارد. نتیجه این همه پرسی نشان داد که جامعه ترکیه تا چه حد تفکیک شده است. این بدان معناست که "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارد.

مرکل و گابریل به دولت ترکیه پیشنهاد کردند که پس از این همه پرسی، یک "گفتگوی محترمانه" با همه احزاب جامعه ترکیه و طیف های سیاسی این کشور تشکیل دهد.

در همه پرسی که روز گذشته در ترکیه برگزار شد، 51.3 درصد از مردم این کشور به این همه پرسی "آری" گفتند و 48.7 درصد مردم هم به تغییرات پیشنهادی قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی "نه" گفتند.

با احتساب این نتیجه، اردوغان به طور نظری می تواند تا سال 2029 در ترکیه در رأس قدرت باشد. اما این نتیجه مورد قبول همه نیست. حزب اصلی مخالف دولت خواستار بازشماری دست کم 60 درصد آرا شده است.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار